-

Downtime in de cloud: de juiste strategie

Telecombedrijf Verizon wekte de woede van enorm veel klanten toen het onderhoud aan zijn clouddienst aankondigde. Niet voor enkele uren, maar voor 48 uur. In het weekend, dat weer wel.

Beschikbaarheid van clouddiensten is nog steeds een van de grote zorgen van het bedrijfsleven als het om de cloud gaat, wat mooie service level agreements ook mogen garanderen. Maar zo nu en dan moeten cloudbedrijven de software waarmee ze hun netwerken aansturen vervangen door een nieuwe versie en is een onderbreking noodzakelijk. Dat betekent in de praktijk dat de eigen activiteiten ook even stil komen te liggen.

Of dat 48 uur moet duren is de vraag. Verizon zit inmiddels toch al wat jaartjes in de cloud door de overname van Terremark in 2011. Het onderhoud betreft alleen de nieuwe enterprise cloud gebaseerd op Xen en CloudStack, dus worden niet alle klanten geraakt.

Analist Carl Brooks van 451 Research zegt dat Verizon in elk geval eerlijk genoeg is om zijn klanten te waarschuwen. De meeste klanten van Amazon (AWS) krijgen vaak niet te horen als er een zogenoemde reboot plaatsvindt. Microsoft werkt zijn software maandelijks bij en informeert klanten of zij er iets van gaan merken.

Cloudadviseur Cedexis vindt dat bedrijven zich beter moeten wapenen tegen downtime, bijvoorbeeld door wereldwijd niet dezelfde cloudleverancier te gebruiken. En dat is uiteraard niet iets dat Amazon of Microsoft hun klanten adviseren.

Volgens Cedexis komen onderbrekingen veel vaker voor dan men denkt, of het nu om Amazon, Rackspace, Microsoft of IBM gaat. In september moest de open source hypervisor van XenServer worden bijgewerkt na een beveiligingsprobleem. Toen moesten alle aanbieders hun diensten onderbreken. AWS gebruikers hadden er het minste last van, en maar vijf procent van de klanten lag er meer dan een uur uit.

Grotere aanbieders hebben zogenoemde failover systemen, zodat klanten tijdelijk hun werkladingen kunnen overzetten. Bij de keuze van de juiste aanbieder is het verstandig om naar de beschikbaarheid van dit soort uitwijkmogelijkheden te kijken. En misschien is dat nog beter dan de multiprovider architectuur die sommige adviseurs aanraden. Die maakt het beheer namelijk ook weer extra complex en kostbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond