-

Waarom e-commerce (juist nu) gebaat is bij cloud hosting  

De drukte waarmee webwinkels de afgelopen maanden te maken kregen, onderstreept nog eens het belang van de juiste hosting-oplossing. De servers waar een website op draait, moeten deze plotselinge piek aankunnen. Dat is waar cloud hosting een belangrijke rol kan spelen. Wat is cloud hosting en hoe kan het e-commerce partijen helpen?

Er zijn meerdere manieren om een webshop te hosten: shared, virtual private server (VPS), dedicated en in de cloud. Bij de eerstgenoemde vormen van hosting maakt een website (of websites) gebruik van één of meerdere fysieke servers. Bij cloud hosting ligt dat anders: een webshop maakt gebruik van een onbeperkte verzameling aan servers die aan elkaar gekoppeld zijn tot één groot cluster (de cloud).

Welk type hosting het meest geschikt is, hangt af van het type website. Een blog of bedrijfswebsite met een beperkt aantal bezoekers heeft genoeg aan shared hosting. Een website die een groot, maar steady aantal bezoekers trekt en met gevoelige data werkt, kan voor dedicated hosting kiezen. 

Amazon en Alibaba

Voor e-commerce wordt cloud hosting als de betere oplossing gezien. Deze relatief nieuwe vorm van hosting wint de afgelopen jaren fors aan terrein in e-commerce. Grote partijen als Amazon en Alibaba hosten hun platforms in de cloud om zo maximale performance te garanderen tijdens piekdagen als Black Friday of Singles Day. Om de voordelen van cloud hosting inzichtelijk te maken, is het handig om te kijken naar een aantal uitdagingen waar webshops mee te maken hebben.   

Performance 

Performance is key voor webshops. Wanneer een webpagina er langer dan drie seconden over doet om te laden, haken bezoekers af. Webshopeigenaren hebben zelf beperkt invloed op de laadtijd van hun website. Een optie is het ‘lichter’ maken van de pagina, zodat deze sneller kan worden geladen, maar als de server op grote afstand staat van de bezoeker (de fysieke server bevindt zich bijvoorbeeld in Nederland en de bezoeker in de VS), duurt het laden nog steeds te lang. 

Bij cloud hosting is die fysieke afstand er niet. Bovendien vermijd je het risico op downtime en dataverlies wanneer de server eruit ligt of overbelast is. Bij cloud hosting wordt er simpelweg overgeschakeld op de andere servers in de cloud, waardoor de webshop in de lucht blijft.  

Schaalbaarheid

Een webshop moet een plotselinge stijging in het aantal bezoekers aankunnen. Een online shop die gebruik maakt van shared of dedicated hosting zit al snel aan z’n plafond. De maximale servercapaciteit wordt bereikt en dat heeft invloed op de performance. De oplossing: de capaciteit uitbreiden. Maar dat kost tijd (met een risico op downtime) en bovendien geld. Na de drukke feestdagen betaal je dan voor servercapaciteit die je niet meer nodig hebt.  

Bij cloud hosting koop je geen servercapaciteit op de groei. Groeit de vraag, dan krijgt de webshop een grotere punt van de enorme taart (of eigenlijk: de wolk aan taarten). Zo’n aanpassing duurt enkele seconden en kan automatisch worden gedaan wanneer een webshop risico loopt op prestatievermindering. 

Veiligheid

Door de grote hoeveelheid klantdata is e-commerce een populair doelwit voor cybercriminelen. Wie aan maximale security denkt, denkt in eerste instantie misschien niet aan de cloud. Echter, in vergelijking met shared hosting en VPS is een cloudnetwerk de veiligere optie, omdat de eindgebruiker geen directe servertoegang heeft. Het cloudnetwerk wordt door de provider beheerd. Diezelfde provider verzorgt de firewalls en andere security parameters. Updates wanneer er een beveiligingspatch vrijkomt worden automatisch uitgevoerd. De kans op downtime bij zo’n update is nihil, omdat de webshop overschakelt op andere servers in het cloudnetwerk. 

De juiste cloud hosting provider kiezen

Waar op te letten wanneer je op zoek bent naar een e-commerce hosting partij? Een aantal punten om tijdens je zoektocht in overweging te nemen: 

  • 24/7 toegang tot support
    Kies altijd voor een aanbieder die bekend staat om zijn support-afdeling. De performance van je webshop is cruciaal. Daarom is het belangrijk dat je 24/7 met iemand kunt schakelen en kunt opschalen indien nodig. Veel providers bieden support via meerdere kanalen: telefoon, chat, e-mail et cetera. Zorg ervoor dat de supportafdeling in-house is georganiseerd en niet wordt uitbesteed aan een ander bedrijf of land. 
  • One size doesn’t fit all
    Welke provider het beste bij je past, is afhankelijk van je wensen en de IT-kennis die je in huis hebt. Partijen als DigitalOcean bieden een schat aan features en de mogelijkheid om zowel je website als bedrijfsdata in de cloud te hosten. Deze providers zijn echter minder eenvoudig in gebruik dan providers die meer basic features bieden. Een managed hosting platform wordt vaak gezien als de middenweg: meer geavanceerde opties, met behoud van de gebruiksvriendelijkheid.
  • Back-up mogelijkheden
    Wat als je per ongeluk iets verwijdert? Of als je site wordt gehackt? Veel hostingbedrijven bieden geen automatische back-up. En als ze dat wel bieden, staan ze niet toe dat gebruikers hun eigen frequenties instellen. Check altijd of een provider deze mogelijkheid wel biedt.
  • Betaalbaarheid versus betrouwbaarheid
    Ook betaalbaarheid speelt een grote rol bij de keuze voor een provider, maar onthoud: you get what you pay for. Betrouwbaarheid in de vorm van uptime en support hoort voorop te staan.

Auteur: Owais Khan is marketing manager bij Cloudways.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond