-

Drie belangrijke betaaltrends voor e-commerce

De coronapandemie heeft ertoe geleid dat een aantal ontwikkelingen in online betalingen extreem zijn versneld. Dit zijn de drie belangrijkste trends om rekening mee te houden.

De coronamaatregelen hebben het consumentengedrag het afgelopen jaar flink veranderd en vooral geleid tot een hausse aan online aankopen. Uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor komt naar voren dat in het eerste kwartaal van dit jaar er 91,6 miljoen online aankopen zijn gedaan, een stijging van 31% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. 

Deze ontwikkeling heeft er onder meer toe geleid dat betaaloplossingen voor marketplaces belangrijk zijn, achteraf betalen een vlucht heeft genomen en steeds meer software integreert met online betaaloplossingen. 

Trend 1: Marketplace betaaloplossingen

Marketplaces hebben het afgelopen jaar een vlucht genomen. Inmiddels wordt 54% van alle nieuwe online productaankopen via marktplaatsen gedaan, zo blijkt uit de Marketplace Monitor. Geen wonder dat zowel startende ondernemers als bestaande grote bedrijven hier een graantje van willen meepikken. Hierin zijn drie groepen te onderscheiden.

De eerste groep zijn bedrijven die een eigen webshop hebben en via een marketplace als Bol.com of Amazon.com verkopen. De belangrijkste voordelen zijn dat je op deze manier meer naamsbekendheid opbouwt en een extra afzetkanaal creëert. Nadelen zijn dat je minder controle hebt over je data en de klantervaring.

De tweede groep zijn partijen die zich aansluiten bij nichemarktplaatsen. Goede voorbeelden hiervan zijn Otrium en Kleertjes.com. Het zijn platformen waar consumenten zoeken naar specifieke producten.

De derde groep zijn organisaties die zelf een marketplace starten. Dit kan een bedrijf zijn dat zich volledig richt op een marketplace of aan zijn bestaande platform een marketplaceoplossing toevoegt.

Door de Europese richtlijn Payment Service Directive 2 (PSD2) is de ontwikkeling van marketplace betaaloplossingen versneld. Je moet namelijk kunnen aantonen waarom je geldstromen hebt aangeraakt. Met een marketplace betaaloplossing heb je de volledige controle over het creëren van de transacties, maar geen controle over het geld zelf. Op deze manier hoef je nooit aan te tonen waarom je geld hebt aangeraakt.

Een mooi voorbeeld is Formitable, een platform voor restaurantreserveringen. Formitable regelt de reserveringen en een vooruitbetaling door de klant, die vervolgens direct naar het restaurant wordt doorgestuurd. Oplossingen zoals Mollie Connect maken het daarbij mogelijk om als platform vergoedingen in te houden, waardoor je geld kunt vragen om gebruik te maken van je platform.

Verder heb je de marketplace uitbetalingsoplossing. Stel dat je op een marketplace een paar sokken, een boek en een tandenborstel koopt die alle drie van een andere verkoper zijn. In dat geval kan de betaling direct worden uitgesplitst en komt het geld direct bij de juiste partij terecht. 

Trend 2: Het gemak van achteraf betalen

Achteraf betaalmogelijkheden waren al langere tijd mogelijk en hebben door COVID-19 een vlucht genomen. Het eerder aangehaalde onderzoek van Thuiswinkel.org laat zien dat online shoppers  vaker oplossingen als Klarna gebruiken. Wereldwijd verwerkt Klarna meer dan 2 miljoen transacties per dag. 

Dit komt onder meer doordat steeds meer ouderen online winkelen. Zij zijn gewend om eerst een product fysiek aan te raken en daarna pas naar de kassa lopen om te betalen. Dit kun je online simuleren door het product eerst bij klanten thuis te bezorgen en daarna pas te laten betalen, mits het product uiteraard naar wens is.

Een andere ontwikkeling is dat het gemiddeld besteed bedrag per online koper sterk toeneemt. Consumenten zijn het inmiddels gewend om een fiets, bed of tv online te kopen. Dit soort aankopen kun je stimuleren met Installment Payments. Hiermee geef je consumenten de mogelijkheid om grote bedragen (een orderwaarde van tenminste €400) in termijnen te betalen. 

Consumenten die bijvoorbeeld via Klarna of in3 kopen, betalen bij de aankoop het eerste gedeelte en de resterende termijnen volgen op een later moment. Voor verkopers is het risico ook klein. Zodra de eerste termijn is betaald en je het product hebt verzonden, ontvang je als verkoper direct het volledige aankoopbedrag en zijn de resterende termijnen de verantwoordelijkheid van Klarna of in3.

Door de mogelijkheid aan te bieden om gespreid te betalen trek je eerder mensen over de streep die wel de aankoop willen doen, maar niet direct het geld voorhanden hebben. Oplossingen zoals Klarna houden er daarbij rekening mee hoeveel een klant al heeft gekocht, zodat mensen zich niet onnodig in de schulden werken. 

Op deze manier levert achteraf betalen een hogere conversie en meer omzet op, terwijl het aantal retouren naar rato minder snel toeneemt. Wij denken daarbij dat consumenten steeds grotere aankopen gaan doen, zoals een kleine stadsauto, en deze in gedeelten gaan betalen.

Trend 3: Samensmelting van SaaS en Payments

Een derde trend die wij zien is dat online software steeds meer samensmelt met betaaloplossingen.

Mooie voorbeelden van dit soort integraties zijn onder meer Exact en AFAS. Nadat je inlogt via je Mollie-account heeft deze boekhoudsoftware toegang tot je account. Je kunt vervolgens eenvoudig nieuwe betaalmogelijkheden aan je facturen toevoegen, waarna via Mollie de betaling volledig automatisch wordt afgerond en ingeboekt. Op deze manier hoeft je financiële afdeling facturen niet langer te controleren.

Ook zie je steeds meer whitelabel betaaloplossingen. Wij hebben inmiddels meer dan 350 integraties en er is ook een versnelling van het aantal aanvragen te zien. Exact zou bijvoorbeeld via whitelabel Exact Payments kunnen starten. Op deze manier kun je als software aanbieder je aanbod verbreden en verdiepen.

Over de auteur: Stefanie Richheimer is VP Western Europe bij Mollie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond