-

Deze betaaloplossingen zijn in 2021 niet meer weg te denken

Door covid-19 is het aantal online en mobiele betalingen in 2020 fors toegenomen. De shift naar digitaal betalen zal zich dit jaar voortzetten mede door de komst van nieuwe, innovatieve betaaloplossingen. Alle veranderingen en betaalinnovaties voor 2021 in een overzicht. 

De uitbraak en verdere verspreiding van covid-19 heeft ertoe geleid dat het aantal online aankopen in 2020 sterk is gestegen. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor komt naar voren dat de Nederlandse online consumentenbestedingen in het derde kwartaal op jaarbasis 4 procent hoger lagen op €5,7 miljard, terwijl de online aankopen over dezelfde periode met 23 procent groeiden tot €75,9 miljoen. De verwachting is dat deze stijgende lijn in het vierde kwartaal is doorgezet. Zo laten cijfers van Klarna zien dat tijdens Black Friday de online verkopen 80% hoger lagen dan een jaar eerder en moest PostNL vanwege extreme drukte zakelijke klanten zelfs weigeren.

Contactloos betalen

Ook het aantal contactloze betalingen is als gevolg van het coronavirus enorm toegenomen, terwijl het gebruik van cash aanzienlijk is gedaald. Deze trend zal blijvend zijn, omdat consumenten het gemak van contactloos betalen hebben ontdekt en steeds minder cash op zak hebben. 

Mobiel betalen met mobile wallets en QR-codes

Wij zien ook dat mobiele betalingen sterk in opkomst zijn door de populariteit van mobiele betaaloplossingen als Apple Pay en iDEAL QR. Waar in 2019 wereldwijd het aantal gebruikers van mobile wallets op 2,3 miljard lag, verwacht Capgemini in zijn World Payments Report dat dit in 2024 zal zijn opgelopen tot 4 miljard. Van de respondenten gaf 48 procent aan dat zij inmiddels de voorkeur geven aan mobile wallets (inclusief QR-gebaseerde betalingen).

Voor goede doelen, die vaak nog met collectebussen langs de deuren gaan, zijn iDEAL QR-betalingen ideaal. Consumenten kunnen eenvoudig met hun mobiel de QR-code op de collectebus of het donateurskaartje scannen, om vervolgens via hun mobiel bankieren app het gewenste bedrag te doneren. QR-betalingen zullen ook in 2021 sterk toenemen, zeker omdat ook steeds meer bedrijven QR-codes op facturen en kassabonnen plaatsen.

Van iDEAL 2.0 tot achteraf betalen

Een groeiend deel van de online betalingen gebeurt in Nederland via iDEAL. In 2020 hebben er ongeveer 30% meer iDEAL transacties plaatsgevonden dan in 2019. iDEAL bestaat al 15 jaar en wordt in 2021 vernieuwd tot iDEAL 2.0. De onderliggende techniek zal worden vernieuwd en er zullen nieuwe diensten worden toegevoegd. Zo wordt het mogelijk om via iDEAL sneller een bestelling af te handelen. Klantgegevens, die nodig zijn voor een soepele bestelling en levering, kunnen automatisch worden doorgegeven aan de webwinkel. Ook wordt de voorkeursbank voor iDEAL-betalingen onthouden. 

Naast iDEAL betalen Nederlanders het liefste via hun creditcard of met Paypal. We zien ook dat steeds meer Nederlanders hun online aankoop achteraf betalen en dan met name wanneer er relatief grote bedragen afgerekend moeten worden. Zo komt uit het What’s Happening Online-onderzoek van RuigRok NetPanel naar voren dat 36% van de consumenten een online aankoop regelmatig achteraf betaalt via onder meer AfterPay. Vooral in de leeftijdscategorie 24-45 jaar is deze betaalmethode populair. 

Tokenization en Click to Pay

Door de komst van tokenization, een technologie waarbij het kaartnummer van een fysieke kaart wordt vervangen door een digitale en versleutelde code (een zogeheten token), worden creditcards en betaalpassen gedigitaliseerd. Hierdoor kan er in Nederland ook online met de vertrouwde (digitale) bankpas (Maestro en V Pay) worden betaald. Deze tokens worden ook opgenomen in mobile wallets en wearables zoals Apple Pay en Apple Watch. Het grote voordeel van tokenization is dat de kans op fraude afneemt, omdat er geen kaartgegevens worden gedeeld waarmee gefraudeerd kan worden. 

In de loop van 2021 wordt Click to Pay geïntroduceerd in Nederland, een nieuwe digitale betaaloplossing van Mastercard, Visa, American Express en Discover waarbij ook gebruik gemaakt wordt van tokens. De Click to Pay-betaalknop biedt één uniforme checkout-oplossing voor webwinkels. Met een paar klikken deelt de consument gegevens als hoe hij wil betalen en wat het afleveradres is. 

Nieuwe regelgeving voor online betalingen

Vanaf 1 januari 2021 is sterke klantauthenticatie voor online kaartbetalingen vereist, als onderdeel van PSD2. PSD2 is een de nieuwe Europese richtlijn voor het betalingsverkeer om meer concurrentie op de betaalmarkt mogelijk te maken en online betalingen veiliger te maken. Door de komst van mobiele authenticatie methoden als gezichtsherkenning of spraak, kan de authenticatie snel worden verricht en behoren pincodes en card readers op termijn tot het verleden. 

Nieuwe Europese samenwerking

Als reactie op betaaloplossingen van grote technologiebedrijven als Apple hebben de Europese autoriteiten het European Payment Initiative (EPI) gelanceerd. Hierin zitten zestien banken uit vijf verschillende landen, die samen een innovatieve en onafhankelijke betaaloplossing voor Europa ontwikkelen die lokale betaalmethoden zal gaan vervangen. Deze nieuwe pan-Europese betaaloplossing zal gebaseerd zijn op Instant Payment, waarbij een overboeking binnen enkele seconden wordt bijgeschreven op de bankrekening van de ontvanger. Het doel is dat dat deze nieuwe Europese betaalstandaard vanaf 2022 zal worden geïntroduceerd.

Conversational commerce

Tot slot verwachten we dat conversational commerce in 2021 steeds vaker gebruikt zal gaan worden. Messaging apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en steeds meer bedrijven zetten deze kanalen in voor hun bedrijfscommunicatie. Met conversational commerce wordt het mogelijk om via deze populaire berichten apps direct in-chat via betaallinks betalingen te doen.

Al met al hebben de ontwikkelingen in 2020 ervoor gezorgd dat een aantal betaaltrends in een stroomversnelling is geraakt en wij verwachten dat deze in 2021 en daarna een nog prominentere rol gaan spelen. Zorg er daarom voor dat je als bedrijf voorbereid bent om deze betaaloplossingen te implementeren in je bestaande bedrijfsprocessen, zodat je je klanten nog beter van dienst kunt zijn. 

Over de auteur: Noor Pierik is Group Lead Payments bij CM.com 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond