-

E-fulfillment hackathon: ‘Geen toekomst voor alleskunner’

Met de ontwikkeling van e-commerce is het aantal fulfillmentbedrijven snel toegenomen. Die bedrijven beseffen op zoek te moeten naar hun onderscheidend vermogen en dat innoveren nodig blijft. Drie daarvan werden recent tijdens een hackathon bijgestaan door studenten en experts met een achtergrond in IT en logistiek. Met welke vragen zitten de bedrijven zoal?

De fulfillmentmarkt is aan het verzadigen, zegt Roy Lenders. Hij is betrokken bij het Limburgse samenwerkingsverband ‘e-Fulfilment Hub’ en als ‘Lector Supply Chain’ actief voor de Fontys Hogescholen. “Nieuwe partijen komen er alleen nog tussen als ze zich weten te onderscheiden. Alle bedrijven zijn daarom op zoek naar focus.”

Ondanks dat de bedrijven in Limburg al een duidelijke focus hebben – de meesten richten zich namelijk op de cross border e-commerce – zijn onlangs experts uit het bedrijfsleven en tientallen studenten bijeengekomen voor een ‘hackathon’. Tijdens de bijeenkomst is gewerkt aan een drietal cases, vertelt Lenders. De vraagstukken geven een aardig beeld van wat zoal leeft onder de bedrijven.

Drie cases: verduurzaming, efficiënte orderpickers, flexibele ‘last mile’

Zo legde Moonen Packaging het vraagstuk voor hoe het als bedrijf dat zich richt op verpakkingsmateriaal niet alleen het materiaal maar de hele keten kan verduurzamen. De studenten hebben daarom gekeken naar de distributie in en rondom steden. Met name de vraag of het reëel is een samenwerking van distributeurs te kunnen verwachten diende zich aan. In hun ideale plaatje wilden studenten en experts de distributeurs zich laten verzamelen aan de rand van de stad om vervolgens de stad gecoördineerd te bevoorraden.

Een ander bedrijf, weer een heel andere uitdaging. HC Distributie is een fulfillmentbedrijf dat meerdere warehouses bezit. Daarin lopen medewerkers zo’n tachtig procent van hun tijd heen en weer, vertelt Lenders. “In feite zijn orderpickers maar een vijfde van hun tijd druk met het picken en verpakken van goederen. Daarnaast lopen ze van de ene stelling naar de andere. De looptijd bij dit soort bedrijven is natuurlijk van veel factoren afhankelijk, maar kan het ook efficiënter?”

Samen met het bedrijf is er daarom gekeken naar een technische oplossing. “Zo hangen er overal in de gebouwen wifi-punten. Met wifi-triangulation tussen deze punten en de barcodescanners die orderpickers bij zich dragen bleek zeer nauwkeurig te bepalen waar iemand loopt. Software zal er uiteindelijk voor moeten zorgen dat de ‘picker’ de order krijgt die het dichtst in de buurt is.”

Maar de uiteindelijke ‘winnaars’ van de dag bleken de deelnemers die zich over het vraagstuk van technologiestartup Wuunder bogen. Het bedrijf heeft vorig jaar een platform ontwikkeld waarmee bedrijven en consumenten een verzending kunnen boeken voor hun pakketten en pallets bij  aangesloten vervoerders.

Het bedrijf zet in op vernieuwing van het meest zichtbare deel van de fulfillment. En waar ook snel en veel winst is te behalen, legt Lenders uit. Wuunder hoopt de ‘last mile’ namelijk flexibeler en persoonlijker te maken. Door consumenten de mogelijkheid te geven zelf een logistieke optie te kiezen die ze uitkomt, ze continu de controle te geven over de levering en er vanuit de app over te communiceren. Maar is de afleverervaring naar een nog hoger plan te tillen? Volgens de deelnemende experts wel. Zo zou het volgens hen logisch zijn op een andere manier te belonen, bijvoorbeeld met een spaarmechanisme. “Als ontvangers ieder keer dat ze bij de eerste afleverpoging thuis zijn automatisch sparen voor een kortingsbon is dat goed voor de ervaring en de efficiëntie. Die ander kijk vonden zowel de bedrijven als ikzelf erg innovatief.”

Dat zowel de casus voor Wuunder en HC Distributie (tweede prijs) worden gewaardeerd heeft er vooral mee te maken dat de oplossingen echt passen bij de toekomst van fulfillment. “Het fulfillmentbedrijf dat wil blijven bestaan moet of op een specifieke manier de sector benaderen of investeren in integratie van systemen en slimme IT-oplossingen. Het fulfillmentbedrijf dat alles kan en er voor iedereen is behoort tot het verleden.”

Foto’s hackaton – Credits: Sjef Frijns Fotografie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond