-

Eyetracking toont zwakheden e-mailnieuwsbrief

Sluit een e-mail nieuwsbrief aan bij de wensen en behoeften van de lezer en waar kan deze nog verbeterd worden? Het herhaaldelijk testen van het open-en klikgedrag is tijdrovend, maar eyetracking kan soelaas bieden. Begin dit jaar hebben diverse bedrijven zoals Ziggo, KIA en Essent meegedaan aan een usability onderzoek voor e-mailnieuwsbrieven. De deelnemende bedrijven hebben dat onderzoek als zeer nuttig ervaren.

Het onderzoek DDMA Council E-mail, commissie Onderzoek & Educatie – hier te downloaden – laat zien dat er bij alle e-mailnieuwsbrieven ruimte is voor optimalisatie; bij de een wat meer dan bij de ander. De nieuwsbrief van Ziggo werd bijvoorbeeld te lang gevonden. Hoewel de nieuwsbrief van Ziggo wordt aangepast aan welke producten men afneemt (dynamische content), vindt men over het algemeen vier à vijf artikelen voldoende.

Bij HB Care, dat haarverzorgingsproducten verkoopt van bekende merken en producten, kwamen de afzender en de onderwerpregel van de nieuwsbrief niet overeen. Als afzender werd ‘HB Care Hairstyle’ gebruikt, terwijl er in de onderwerpregel ook ‘huidproducten’ werd genoemd. Dit vonden de respondenten verwarrend en niet aansprekend.

De nieuwsbrieven van het WNF, Ziggo, AllSecuren Essent werden allen aansprekend gevonden. Dit kwam onder andere door het frisse kleurgebruik en eenzelfde gebruik hiervan in de gehele nieuwsbrief. Groen en oranje bij WNF, oranje bij Ziggo, oranje en blauw bij AllSecuren roze bij Essent. De respondenten gaven aan dat ze deze kleuren ook passend vonden bij de organisatie. Een nieuwsbrief waarin wit overheerst, wordt veelal niet aansprekend gevonden.

Voor een nieuwsbrief met een ‘verticale’ indeling is het van belang om na te denken over de indeling. In de nieuwsbrief van AllSecur verspringen de tekstkaders en de afbeeldingen beeld om en om. De respondenten vonden dit onrustig lezen. In de nieuwsbrieven van bijvoorbeeld A.Vogel, het Reumafonds en Nuon wordt goed gebruik gemaakt van een inhoudsopgave. De nieuwsbrief van het WNF bevat geen inhoudsopgave. Het toevoegen van een inhoudsopgave maakt het scannen van een nieuwsbrief op interessante onderwerpen gemakkelijker.

Een nieuwsbrief sluit aan bij de wensen en behoeften van de lezer wanneer:

Inbox

  • De onderwerpregel nieuwsgierig maakt of de interesse wekt.
  • De afzender en de onderwerpregel bij elkaar aansluiten.

Content

  • Het eerste artikel in de nieuwsbrief aansluit op de onderwerpregel.
  • In de nieuwsbrief de nadruk ligt op bedrijfsgerelateerdeinformatie die relevant en actueel is.
  • Het meest belangrijke item in de nieuwsbrief er uit springt en daar de aandacht naar toe wordt getrokken.
  • De nieuwsbrief geen of een korte welkomsttekst heeft.

Inhoudsopgave

  • De nieuwsbrief een inhoudsopgave bevat. De verwachting is wel dat men direct wordt doorgeleid naar een landingspagina.
  • Een anker vanuit de inhoudsopgave ervoor zorgt dat het item in het midden van de pagina wordt getoond.

Lay-out

  • De nieuwsbrief maximaal vijf artikelen bevat.
  • Er bij een verticale indeling van de nieuwsbrief de afbeeldingen aan de ene kant staan en de tekstkaders aan de andere kant.
  • Sprekende en passende afbeeldingen worden gebruikt.
  • Frisse kleuren worden gebruikt die aansluiten bij de organisatie en in de gehele nieuwsbrief op eenzelfde manier wordt doorgevoerd.
  • De kleur wit niet de overhand heeft in de nieuwsbrief.
  • De nieuwsbrief ‘body’ heeft door een kader of door een (lichte) achtergrondkleur.

Landingspagina

  • De landingspagina qua indeling, kleurgebruik en lettertype aansluit op de nieuwsbrief.
  • De content op de landingspagina overeenkomt met de verwachtingen die lezers hebben op basis van het artikel in de nieuwsbrief.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond