-

Faceted navigation: oog voor gebruiker én zoekmachine

Faceted navigation is vooral voor grote productsites van vitaal belang. Tips en tricks om de SEO-instellingen te verbeteren.

Heb je een e-commerce website of een marktplaats met een groot aanbod aan producten? Dan is het cruciaal dat bezoekers hier gemakkelijk kunnen filteren op de voorkeur of eigenschap van het product. Deze manier van filteren en sorteren noemen we faceted navigation, ofwel facetnavigatie. Maar hoe zorg je dat je dit SEO technisch goed instelt dat het niet alleen goed is voor bezoeker, maar ook voor de zoekmachine?

Bots op hol

Het correct instellen van de facetnavigatie binnen de website kan de organische vindbaarheid maken of breken. Wanneer je de sluizen compleet open zet, volgen de zoekmachinebots alle mogelijke filtercombinaties wat resulteert in ontelbare onnodige URL’s en dat kan serieuze gevolgen hebben voor de organische vindbaarheid van je website.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het is dus belangrijk dat hier tijdens de bouw van de website rekening mee wordt gehouden. Een aantal veel voorkomende problemen: 

1: Duplicate content 

Wanneer je het mogelijk maakt om veel verschillende filtercombinaties te laten indexeren, resulteert dit vaak in duplicate content. Wanneer 2 unieke URLs dezelfde content hebben en er niet is aangegeven wat de hoofdversie is, kiest de zoekmachine zelf een versie.
Zie het onderstaande voorbeeld, beide pagina’s zijn identiek met een andere volgorde:

  • /overhemden/zwart/korte-mouwen/
  • /overhemden/korte-mouwen/zwart/
2: Dunne content

Vaak zijn er ook filtercombinaties die geen resultaat bieden. Bots komen dan terecht op pagina’s met weinig tot geen content. Dit is niet-gebruiksvriendelijk, maar ook de linkwaarde gaat zo verloren naar onbelangrijke pagina’s. Linkwaarde is de waarde die een URL heeft voor de zoekmachine. Door naar andere pagina’s te linken, wordt linkwaarde doorgegeven. Zorg er dus voor dat de filters zich aanpassen naar het eerder gekozen filter, zodat er geen optie is om een combinatie van filters te kiezen die geen resultaat biedt. 

3: Crawl budget 

Een zoekmachine besteedt maar een bepaalde tijd aan een website. We noemen dit crawl budget. Laat je onnodig filtercombinaties crawlen, dan wordt onnodige tijd besteed aan onbelangrijke pagina’s. Het is dus erg belangrijk om de juiste signalen aan een bot af te geven. 

Hoe stel je de facetnavigatie wel goed in? 

In het ideale geval heb je complete vrijheid om zelf te bepalen welke mogelijke filtercombinaties je laat indexeren en welke niet. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kan je bepalen wat interessante filtercombinaties zijn en daar unieke content voor creëren.

Als een bepaalde filtercombinatie veel zoekvolume bevat en je wilt hier graag goed gevonden op worden, zorg dan dat de pagina van deze filtercombinatie aan de volgende eisen voldoet:

  • De pagina wordt gevolgd en geìndexeerd middels een index, follow robots meta tag.
  • De inlinks van deze pagina worden gecrawld door zoekmachines.
  • Zorg dat de pagina voldoende relevante producten bevat. Zorg voor een juiste tagging van producten zodat de filters relevante producten tonen.
  • Maak de pagina maar op één manier bereikbaar. Om dit te realiseren is het belangrijk dat de filter structuur altijd een vaste volgorde aanhoudt.
  • Zorg ook dat de indexeerbare filterpagina een zelfverwijzende canonical heeft. Zodat er dus maar één versie beschikbaar is voor deze combinatie. 
  • Neem de pagina daarnaast op in de sitemap en het broodkruimelpad.

Zorg er verder voor dat de pagina unieke content bevat, met een unieke page title, meta description en een schone URL zoals bijvoorbeeld:  /overhemden/korte-mouwen/zwart/

Crawlen & indexeren van filterpagina’s.

Voor het ontwerpen van een juiste facetnavigatie gebruik je verschillende signalen die het crawlen en indexeren beïnvloeden. De ideale setup van deze pagina’s verschilt per site en zal vaak een combinatie zijn van de volgende signalen:

  • Het robots.txt bestand. Middels regels in het robots.txt kan je bepaalde filtermogelijkheden uitsluiten. Dit is een hint naar een bot om bepaalde pagina´s niet te crawlen.
  • Canonical URL’s. Canonical URL´s worden gebruikt om de masterversie van een bepaalde pagina aan te duiden. Zijn er meerdere versies van een pagina, bepaal dan middels een canonical tag wat de juiste versie is. Dit zorgt ervoor dat Google weet wat de hoofdversie is, mocht Google hier toch onverhoopt op komen. Let op: dit bespaart het crawlbudget niet. De zoekmachine bekijkt onderstaande URLs als uniek:
    • https://www.voorbeeld.nl
    • http://www.voorbeeld.nl
    • https://voorbeeld.nl
    • https://voorbeeld.nl?ref=twitter. 
  • Index/noindex tags. Een index of noindex tag wordt gebruikt om een pagina wel of niet in de index op te nemen. 
  • Nofollow attributen: We adviseren deze toe te passen op inlinks van niet-indexeerbare filterpagina’s. Ze geven aan dat een zoekmachine een link niet moet volgen.
  • Ajax/JavaScript oplossing: Het voordeel hierbij is, dat er slechts één specifieke optimale URL gegenereerd wordt en de URL, na het selecteren van filters, onveranderd blijft. Dit hele proces wordt aan de client-side geregeld door Javascript. Hierbij is het zeer belangrijk dat er een pad te volgen is voor de zoekmachines, zodat alle belangrijke pagina’s bereikt kunnen worden.

Hou er rekening mee dat, over het algemeen, een combinatie van bovenstaande oplossingen gebruikt dient te worden om de facetnavigatie ideaal in te stellen. De canonical en noindex tags zorgen er bijvoorbeeld niet voor dat het crawl budget gespaard blijft.

Op basis van een zoektermenonderzoek is het zeer interessant om bepaalde pagina’s wel of niet te laten indexeren. Gebruik de juiste combinatie van signalen om zo optimaal mogelijk om te gaan met het crawlen en de indexatie van jouw website. Voorkom dubbele content, verloren linkwaarde en inefficiënt gebruik van het crawl budget. Op deze manier is de navigatie op de website niet alleen gebruiksvriendelijk voor de bezoeker, maar ook voor de zoekmachine!

Over de auteur: Dennis Boogaard is SEO specialist bij SDIM. 

 

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond