-

Fysieke winkel tijdelijk moeten sluiten? Heb juist nu oog voor trouwe klanten

Voor veel bedrijven is het extra aanpoten nu hun fysieke ‘loket’ wegvalt. Onder meer retailers, reisbedrijven en autoverhuurders vallen deels stil. Laten we met elkaar vooral creatiever zijn dan de platte kortingsacties die ik tegenkom. Juist nu zijn klanten trouwer dan ooit en kunnen zij persoonlijk contact waarderen.

Lege winkelstraten, verlaten vliegvelden en niemand die weet hoe lang de huidige situatie voortduurt of wat de gevolgen op lange termijn zijn. Op de vraag hoe lang winkeliers hun zaak met restricties draaiende moeten houden is op het moment van schrijven nog geen antwoord. Bedrijven schakelen snel om de business draaiende te houden en treffen voorbereidingen om klaar te zijn voor de tijd na de intelligente lockdown. Maar hoe ga je hiermee om?

Eén-op-één contact herontdekken

Tot nu toe stroomt mijn inbox over van de kortingsacties. Skikleding met dertig procent korting, wie is er op dit moment niet voor te porren? Anders dan voorheen zitten mensen niet te wachten op korting. Zelf schrijf ik me praktisch overal uit. In tegenstelling tot de normale tijden zijn we namelijk selectiever in onze keuzes en nemen we die veel bewuster. Klanten zullen dus ook vele malen loyaler zijn. Zolang de ervaringen positief zijn, ruilen we favoriete merken nauwelijks in. 

Een hoopvol uitgangspunt, als je het mij vraagt. En een kans om het één-op-één contact te herontdekken. Met de juiste informatie in het CRM-systeem is het een goed begin om vast te stellen wie je trouwste klanten zijn. Elke winkelmedewerker heeft wel tientallen vaste klanten, loyale klanten die je bijvoorbeeld met een chat- of e-mailbericht alvast kunt uitnodigen voor de (exclusieve) presentatie van de nieuwe collectie. Digitaal of wanneer dat weer mogelijk is in fysieke vorm. Een kaartje met de post van de persoonlijke stylist of adviseur is in deze tijd een gepaste verrassing en wordt des te meer gewaardeerd. Nodig klanten op de kaart bijvoorbeeld uit om een QR-code te scannen waarmee automatisch een WhatsAppgesprek opent.  Het kan ook het startpunt zijn om samen alvast een afspraak te maken voor direct na de heropening.

Experimenteer

Wie zijn klantdata goed op orde heeft, heeft hiermee een uitgelezen mogelijkheid om gedoseerd te experimenteren. Grijp het moment bijvoorbeeld aan om op kleine schaal de behoefte aan een abonnementsmodel te peilen. Herenmodezaken die bekend zijn met de vaste maten van hun klanten kunnen eens starten met het toesturen van een maandelijks maatwerkoverhemd. Ga daarbij niet voorbij aan het feit dat zowel levens als werktijden zijn veranderd. Probeer daarom ook eens op andere tijdstippen raak te schieten, stuur bijvoorbeeld eens om 11 uur ’s ochtends een mailing uit, na de eerste huiswerkronde of tijdens de eerste korte pauze thuis. 

Voor autoverhuurbedrijven gelden dezelfde principes: juist doordat we massaal los zijn van de dagelijkse gang van zaken is er de ruimte om intern de creativiteit aan te wakkeren. De ervaring leert ook dat moeilijke tijden dit stimuleren. Een gemakkelijke online propositie die klanten in staat stelt om een auto te huren per uur klinkt in deze weken als een welkom alternatief op het OV. En zodra het normale leven weer een beetje op gang komt, is het een goede eerste stap richting een nieuw bedrijfsmodel. Hoe welkom zo’n dienst ongetwijfeld ook is, stil op de eigen handen zitten, advertentiecampagnes terugtrekken en wachten tot de storm overwaait lijkt verrassend genoeg de ingesleten gewoonte.

Luister naar de klantwens

Dit is het moment om die meest trouwe klanten aan te spreken. Meer dan ooit zijn ze namelijk bereid hun favoriete merken en bedrijven te steunen. Niet door te vragen om een donatie of andere gunst, maar door te laten zien waar je als onderneming goed in bent: klanten kennen en persoonlijk te woord staan. Is de situatie zo dat je – zoals onder meer reisbedrijven – met vouchers werkt, zorg dan in ieder geval voor goede en persoonlijke communicatie eromheen. Blijken klanten op termijn tegoeden liever anders in te zetten of hun geld terug te willen, dan is het slim om in samenspraak naar een alternatief te zoeken. Bij te weinig empathie verandert het sentiment snel en explodeert dit op een later moment alsnog in het gezicht. Denk goed na over wat je in deze tijd vraagt van je klanten en welke reacties dit kan oproepen. 

Veel bedrijven verdienen nu al een groot compliment. Zij schalen hun klantenservice capaciteit op, gaan flexibel om met hun eigen beleid en tonen hun gezicht. Hopelijk is dit voor iedereen een inspiratiebron. Om empathie te tonen, persoonlijk en creatief te zijn en vooral de trouwe klant te blijven zien. Die wederzijdse loyaliteit betaalt zich op lange termijn uit.

Over de auteur: Gijs Martens is founder en CEO bij Gen25.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond