-

Een goede engineeringcultuur is essentieel om te kunnen concurreren

Alle organisaties moeten IT-bedrijven worden, omdat IT de drijvende kracht achter waarde is geworden. Dit heeft tot een veel hogere vraag naar goede IT-engineers geleid. Een bijkomend probleem is dat veel organisaties zich niet als IT-bedrijf zien en geen ervaring met IT hebben. Hoe moeten ze goed engineeringtalent aantrekken en vasthouden en engineers het ecosysteem bieden waarin ze kunnen uitblinken? 

De context van de huidige engineeringcultuur is het digitale tijdperk

Het digitale tijdperk, waarin “digitale transformatie” en “versnelling” de huidige modekreten zijn, drijft organisaties tot een nieuw concurrentieniveau. Dit heeft vier belangrijke consequenties.

1. Alle producten zijn digitaal of hebben een digitaal element. Van niet-fysieke producten, zoals een verzekering of bankrekening, wordt verwacht dat ze een complete informatie- en transactie-ervaring bieden via een telefoonapp of een ander digitaal kanaal, maar zelfs sterk fysieke bedrijven, zoals doe-het-zelf-winkels, moeten een online aanwezigheid creëren. Klanten kijken tegenwoordig online rond en kopen dan offline, bij de doe-het-zelf-zaak die de beste online ervaring biedt.

2. Massa-individualisering: Massa-individualisering is de mogelijkheid om in een één-op-één-gesprek alle klantinteractie specifiek op de klant af te stemmen. Klanten verwachten ook niet meer anders; het is geen unique selling point (USP) meer, maar een hygiënefactor geworden. Voorzieningen als aanbevelingen, chatvensters en personalisatie zijn gemeengoed geworden.

3. Snelle reactie op terugkoppeling van klanten: Een logisch vervolg op massa-individualisering en de cultuur van sociale media is dat organisaties hun klanten het gevoel moeten geven dat ze daadwerkelijk worden gehoord en begrepen. Op terugkoppeling moet snel en doeltreffend worden gereageerd. Er zijn veel voorbeelden van telefoonapps die zeer hoge waarderingen krijgen alleen maar omdat de mensen achter de app naar aanleiding van terugkoppeling van gebruikers in hoog tempo wijzigingen implementeren. Dit is geen nieuw verschijnsel: luisteren naar klanten en daar actie op ondernemen, is altijd zinvol geweest, maar de snelheid van verandering en de hoeveelheid terugkoppeling zijn in alle digitale kanalen sterk toegenomen.

4. De snelle vis eet de langzame vis: De kosten van marktbetreding en opschaling zijn dusdanig afgenomen dat grote, gevestigde organisaties zich niet meer op hun markt- en schaaldominantie kunnen verlaten. Er is te veel focus op de archetypische marktverstoorders als Uber en Airbnb. Dit levert mooie, heroïsche succesverhalen op, maar nieuwe concurrenten in de markt zullen er altijd zijn. Het echte probleem is dat de grote, gevestigde organisaties de snelheid van de verandering van het digitale tijdperk niet kunnen bijbenen. 

Het digitale tijdperk heeft geleid tot een wedloop op schaars IT-engineeringtalent

In het digitale tijdperk is informatietechnologie uitgegroeid van een secundaire, ondersteunende bedrijfsfunctie tot een primair USP. Terwijl sommige organisaties vroeger konden wegkomen met een suboptimale of zelfs ronduit slechte engineeringcultuur en een slecht ecosysteem, kunnen ze zich dat nu niet meer veroorloven.

Organisaties die toch al sterk van IT afhankelijk waren, maken het nu nog meer tot een kernfunctie binnen hun bedrijf. Dit blijkt misschien het best uit een citaat van Ralph Hamers, CEO van ING Bank: “We willen een technologiebedrijf met een bankvergunning zijn”.

En dan zijn er ook nog organisaties die zelf nog nooit interne IT-engineeringcapaciteit hebben gehad, omdat het geen deel uitmaakte van hun primaire bedrijfsprocessen of omdat ze geen digitale producten of aanwezigheid hadden. Deze organisaties moeten de basisinfrastructuur voor een engineering-ecosysteem van de grond af opbouwen.

Als IT-consultants hebben we deze trend in het afgelopen jaar steeds vaker gezien. Wij zijn nu vaak het eerste interne IT-project voor een organisatie, en we moeten die organisatie helpen om hun engineering-infrastructuur van de grond af op te bouwen. We helpen organisaties die moeite hebben om kern-IT-talent aan te nemen en vast te houden door hen te helpen bij de werving en het behoud van talent. We krijgen veel aanvragen voor onderhoudscontracten, niet omdat de organisatie het werk wil uitbesteden, maar gewoon omdat het ze er niet in slagen om de benodigde mensen aan te trekken. Hoewel uitbesteding in sommige gevallen een goede oplossing kan zijn, komen we daarmee niet bij de kern van het probleem: de “strijd om talent” kan worden gewonnen door een goede engineeringcultuur en een gezond engineering-ecosysteem te bieden.

Om toptalent op het gebied van IT-engineering aan te trekken en vast te houden, moeten we de engineeringmentaliteit begrijpen. Voor een engineer is geld niet de belangrijkste drijfveer: het gaat om uitdaging, veiligheid, duidelijkheid, relevant blijven, een verschil maken en een werkomgeving die niet belemmerend is. In het volgende artikel zal ik op al deze aspecten ingaan.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond