-

Dit gaat Google Analytics Intelligence voor webanalisten doen

Spit je ook vaak verschillende rapportages in Google Analytics door om een antwoord te vinden op een relatief eenvoudige vraag gesteld van een collega of klant? Zou het dan niet fijn zijn om dat soort vragen aan Google Analytics zelf te kunnen stellen en er direct antwoord op te krijgen? Het is nu mogelijk met Google’s nieuwe feature in Analytics Intelligence.

Volgens Google zijn webanalisten namelijk de helft van hun tijd bezig met het beantwoorden van eenvoudige vragen van bijvoorbeeld collega’s of klanten. Daarom heeft Google een nieuwe feature geïntroduceerd waar mensen hun vragen rechtstreeks in Google Analytics kunnen stellen en er direct antwoord op krijgen.

Deze nieuwe feature is onderdeel van Analytics Intelligence: een verzameling features die ons door middel van machine learning helpt onze data beter te begrijpen. Wanneer je rechtsboven in de hoek op het ‘Intelligence’ symbool klikt, opent er een zijpaneel waarin je meteen de vraag kan typen. Overigens is Analytics Intelligence op dit moment alleen beschikbaar in het Engels.

Afhankelijk van de type vraag volgt er een passende output in de vorm van een grafiek, tabel of andere eenvoudige metric. Eenvoudige Engelse vragen – het is niet in het Nederlands beschikbaar – zoals “how many users did we get yesterday” zullen vaak een metric laten zien, performance vragen als “what are my top 10 landing pages?” laten een tabel zien en trend vragen geven vaak een grafiek als output. Daarbij krijg je ook een link naar het rapport indien deze beschikbaar is.

Eerste indruk van de Google Analytics Intelligence
  • Zoals verwacht, wordt er duidelijk antwoord gegeven op eenvoudige vragen als “on what day were the most conversions?” of “which city generates the most revenue?”. Google Analytics Intelligence geeft precies de antwoorden die nodig zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Op iets minder eenvoudige vragen als “how do mygoal Xconversions from this week compare to last week?” of “how many users from Belgium did we have last week versus 2 weeks ago?”, toont Google Analytics Intelligence een duidelijke tabel als antwoord.

 

  • Trend gerelateerde vragen als “what organic trends are there by city?”, laten een keurige grafiek zien met de sessietrends per stad en medium organic.

  • De mogelijkheid om direct door te klikken naar een rapport is erg prettig, zeker voor iemand die niet heel bekend is met Google Analytics. Als de gebruiker meer uitleg wilt bij het gegeven resultaat kan dat dus met deze mogelijkheid, zonder dat hij zelf eerst nog op zoek moet gaan naar het rapport.

Hoewel de eerste indruk overwegend positief is, zijn er ook enkele verbeterpunten te bespeuren:

  • Analytics Intelligence kan op dit moment nog geen antwoord geven op verklarende vragen (‘hoe’ en ‘waarom’ vragen). Voor dit soort vragen moet je alsnog het rapport induiken en zelf de resultaten analyseren. Volgens Google wordt deze beperking binnenkort opgeheven.
  • Het rapport waarnaar je wordt verwezen toont Google in een standaardrapport weergave, dus zonder de toegepaste filters die wel in het antwoord van Google Analytics zijn verwerkt. In feite druist dat tegen het doel in om gebruikers de mogelijkheid te geven direct naar het deel van het rapport te springen waar ze de uiteenzetting van de resultaten terug kunnen vinden.
  • Analytics Intelligence is nog niet voor alle e-commerce gerelateerde vragen geoptimaliseerd. Vooral vragen die gerelateerd zijn aan funnel stappen worden niet herkend. Sterker nog, er wordt een ander antwoord gegeven, namelijk een antwoord dat gebaseerd is op de woorden die Analytics Intelligence wél herkende.
  • Vragen over doelen worden begrepen zolang je het juiste doel ID-nummer of de exacte doelnaam gebruikt. Zo heeft Expand Online getest met een specifiek doel dat “B2B/Groepen” heet, maar dit mislukt wanneer je de woorden in een andere volgorde zet of als je de aanhalingstekens weghaalt. Analytics geeft dan een andere uitkomst en in sommige gevallen helemaal geen uitkomst. Het zou fijn zijn als dit kan worden verbeterd aangezien het lastig is om doel ID’s of volledige namen uit je hoofd te leren.
  • Houd er tevens rekening mee dat vervolgvragen niet goed worden begrepen, omdat Analytics Intelligence niet in staat is om deze te relateren aan de vorige uitkomst. Daarentegen werkt het wel wanneer je meerdere zinnen combineert, bijvoorbeeld: “how many users from Belgium did we have last week versus 2 weeks ago? Show the results per channel.”

  • Tot slot is het design niet optimaal. Door een beter gebruik van kleuren en weergave van percentages wordt de leesbaarheid vergroot en is de output van de tabel makkelijker en sneller te lezen.

De Google Analytics feature is prettig, maar er is zonder twijfel ruimte voor verbetering. Dat is niet verrassend, gezien het feit dat het een compleet nieuwe feature is. Net zoals bij machine learning heeft het tijd nodig om de algoritmes te trainen, zodat het onze vragen na verloop van tijd beter leert begrijpen.

De eerste indruk van Analytics Intelligence is op basis van zijn huidige capaciteiten best goed. Google heeft al aangegeven dat de feature vooral gericht is op gebruikers die nog niet heel bekend zijn met Google Analytics. Het helpt hen niet alleen sneller en gemakkelijker toegang tot data te krijgen, maar het helpt webanalisten ook door hen meer tijd terug te geven voor diepgaand onderzoek en analyse.

Deze feature is erg prettig voor mensen die nog niet veel ervaring hebben met Google Analytics. Wanneer er meer talen geïnstalleerd worden, bugs worden verholpen en de nodige verbeteringen worden gedaan, kan Analytics Intelligence erg nuttig zijn voor de doelgroep die Google voor ogen heeft. Zij zijn juist degenen die de hulp kunnen gebruiken om sneller inzicht te krijgen in hun data. Echter, voor web analisten als gebruikers is het programma nog niet geschikt, maar misschien verandert dat in de toekomst als er meer geavanceerde opties aan worden toegevoegd.

Deel dit bericht

1 Reactie

John

Ik zie dit nog niet terug in mijn Analytics. Wel in de app (waar al langer zichtbaar is idd).
Gaat waarschijnlijk gefaseerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond