-

Googles zoekwoordplanner is vernieuwd: wat zijn de veranderingen?

Google is één van de spelers die bijna dagelijks nieuwe updates uitrollen, waar ze niet altijd over communiceren. Zo is onlangs ook de ‘nieuwe’ zoekwoordplanner, ongeveer een jaar na lancering, vernieuwd. Een overzicht van alle veranderingen en de voordelen.

Trends in het zoekvolume
Het is bijna niet te missen. Wanneer je een zoekopdracht doet in de zoekwoordplanner, krijg je een grafiek te zien met de maandelijkse trends in het zoekvolume van dat zoekwoord over het afgelopen jaar. Deze periode kun je overigens aanpassen, maar daarover volgt later in deze blog meer.

Pic 1

In dit voorbeeld wordt de term ‘bbq’ gebruikt om zoekwoord ideeën, het maandelijkse zoekvolume en de trends in het zoekvolume op te zoeken. Zoals te zien is in bovenstaande grafiek beginnen de echte barbecuekriebels in maart te komen. De echte piek vindt plaats in juli. Met deze kennis in het achterhoofd kan bijvoorbeeld een barbecue webshop zijn marketingacties hierop afstemmen en zorgen dat zijn AdWords-campagnes het meeste budget uitgeven in de periode mei tot en met augustus.

Mobiele Trends
Nu het grootste deel van de Nederlandse bevolking een smartphone heeft, blijft ook het mobiele aandeel in maandelijkse zoekopdrachten stijgen. Ook bereikt het Zero Moment of Truth het publiek nu steeds meer. Mobile is booming. Het is slechts een kwestie van tijd voordat men via zijn of haar mobiele telefoon gaat betalen en ook Google kan natuurlijk niet achterblijven om de mobiele stroom mee te pakken of zelfs op deze zee te gaan varen. Naast trends in zoekvolume vanaf een desktop of laptop, maakt Google vanaf nu ook onderscheid in trends in mobiel zoekverkeer. Wanneer je een volledig op mobiel gerichte campagne draait, is het toch fijn om hier ook specifieke zoekvolumes voor te kunnen vinden.

Pic 2

Overzicht per apparaat
Sommige zoektermen doen het nu eenmaal beter op een desk- of laptop, terwijl andere termen het juist uitstekend doen op een mobiel apparaat. Zo blijkt dat mensen vaak op hun tablet zoeken naar een leuke vakantiebestemming, terwijl ze via hun computer daadwerkelijk de reis gaan boeken. Met deze kennis kun je een aparte brandingcampagne via tablet en mobiele apparaten opzetten, terwijl je de campagne die gericht is op de conversies (reizen boeken) op gebruikers op een computer richt.

Om inzicht te krijgen in het type apparaten waarmee mensen zoeken naar een bepaalde term, is het Overzicht per apparaat heel handig. Met deze kennis kunnen adverteerders in Google hun biedingen aanpassen op het type apparaat. Als je dus weet dat een term vaak wordt bezocht via een mobiel apparaat, zou je in AdWords het aangepaste bod op deze term met bijvoorbeeld 50 procent kunnen verhogen.

Pic 3

Overzicht per locatie
De mobiele wereld wordt steeds groter en daardoor wordt de ‘echte’ wereld steeds kleiner. Waar mensen vroeger alleen in de buurtwinkel hun vaste boodschappen deden, worden nu luxe producten aan de andere kant van de wereld gekocht met één klik op de knop.

Wanneer je een internationale campagne draait, wil je weten waar je doelgroep zich bevindt en waar zij op zoekt. Met de nieuwe feature Overzicht per locatie kun je de zoekresultaten van tot maximaal tien verschillende locaties met elkaar vergelijken. Deze locaties moet je zelf uiteraard even instellen in de targeting instellingen.

Handig om de zoekvolumes van Nederland en België met elkaar te vergelijken bijvoorbeeld. Zo kan een voor een Nederlander volkomen logisch woord als ‘afzuigkap’ het in België (waar hetzelfde ding een ‘dampkap’ wordt genoemd) niet goed doen.

Pic 4

Tijdsperiode en vergelijken
Het ligt voor de hand dat een campagne voor zomerjurkjes in de zomer beter presteert dan in de winter. Omgekeerd zal een campagne voor snowboots weinig succes opleveren in de zomervakantie. Echter, zijn er ook campagnes waarbij het op voorhand minder duidelijk is wanneer mensen zoeken op bepaalde termen. Zo is de vastgoedmarkt weinig aan specifieke tijden in het jaar onderhevig maar schuift de markt in zijn geheel wel op wanneer mindere tijden (of betere!) zijn aangebroken. Om deze ‘macro’ trends in kaart te brengen kunnen zoekvolumes van dit jaar met die van het jaar ervoor worden vergeleken.

Naast macro trends kan het ook interessant zijn om op een wat kleinschaliger niveau te bekijken hoe je eigen campagnes het doen. Zo kun je, net als in AdWords of Analytics, je huidige zoekvolumes met die van de maand ervoor vergelijken.

Pic 5

En nu?
Profiteer direct van de nieuwe mogelijkheden die de Zoekwoordplanner biedt, nog voordat je concurrentie ook op de hoogte is van deze nieuwe features. Het meeste heb ik in deze blog beschreven, maar het beste kun je zelf de nieuwe mogelijkheden spelenderwijs ontdekken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond