-

Hét alternatief voor ambitieuze startups: Creatief Kapitaal

Je hebt besloten om je dromen te verwezenlijken door een startup te lanceren? Waar begin je en hoe transformeer je je startup in een scaleup? De eerste impuls is om op zoek te gaan naar accelerators of je gaat met je idee meteen naar angel investors. Maar er is voor startups ook een alternatief genaamd ‘Creatief Kapitaal’. In Amerika heeft dit model ondertussen al een behoorlijke vlucht genomen en nu is het ook naar Nederland overgewaaid.

Als startende entrepreneur kun je verschillende paden bewandelen. Heb je net besloten om ondernemer te worden en ben je nog op zoek naar hét idee? Dan kan een accelerator-programma een goede optie zijn. Je krijgt immers begeleiding van ervaren ondernemers en kan profiteren van een klein beetje startkapitaal en hun netwerk. Daarnaast brengen ze je in contact met andere entrepreneurs om zo het ideale founding team met een perfecte mix van expertise en karaktereigenschappen te formeren. In ruil hiervoor lever je wel vaak een percentage van de aandelen in (6 tot 8 procent) en aan ‘t einde van het proces heb je vaak een idee dat voorzichtig getoetst is in de markt. Hiermee kun je naar investeerders stappen om funding op te halen zodat je aan de organisatie, het product, marketing en het merk kan bouwen. Maar voor de laatste drie punten kun je ook direct terecht bij de experts op dit gebied.

Alles wat een startup nodig heeft

Heb je echter al hét idee en ben je op zoek naar een investering zodat je er snel de markt mee op kan gaan? Dan is er voor startups een relatief nieuwe optie: werken met ‘creatief kapitaal’, een mogelijkheid met veel voordelen in vergelijking met de klassieke manier. Het komt erop neer dat de startup vanuit een creatief bureau toegang krijgt tot de verschillende expertises én productiekracht van een topcreatief team, een groep van multidisciplinaire experts die nodig zijn in de verschillende fases van de ontwikkeling van een startup; van strategie, creatie, technologie tot marketing en media.

Topbedrijven

Normaal gesproken zijn deze senior skills onbetaalbaar voor startups. Zij werken eigenlijk alleen voor topbedrijven want alleen die organisaties hebben de budgetten. Met creatief kapitaal gaat het bureau in een vroeg stadium investeren in de startup om daar uiteindelijk aandelen voor terug te krijgen. Het creatieve team maakt zo onderdeel uit van de groei waardoor je niet als startup enorme bedragen hoeft te investeren voor bijvoorbeeld het aannemen van personeel of het inhuren van development of marketingpartijen die per uur worden betaald. Zo blijft de organisatie startup in deze eerste fase flexibel terwijl deze wel versneld een product kan lanceren met de kwaliteit die nodig is om te concurreren.

Sneller startupfase overbruggen

Het creatieve team biedt zo entrepreneurs de mogelijkheid om sneller de startupfase te overbruggen. De bureaus beschikken immers over een breed scala aan expertises; strategen, UX/designers, developers, animatoren, copywriters en (social) media experts en meer. Enerzijds is dit natuurlijk handig voor de ontwikkeling van de functionele kant van het product, maar vooral ook voor het creëren van effectieve marketing en de positionering van het merk, de meer emotionele kant. Experts van topbureaus spelen dagelijks met de cruciale vraag; wat voegt het merk toe aan de levens van de doelgroep? En hoe breng ik dit oerverhaal zo duidelijk en effectief mogelijk naar buiten via verschillende mediakanalen?

Veel slimme entrepreneurs blijven te lang in abstracte termen praten, bijvoorbeeld over de specs en de voordelen van hun product, maar veel succesvolle startups vonden juist een onderscheidend emotioneel communicatiehaakje waarmee ze het hart van de doelgroep wisten te bereiken. Als je wil opvallen in het steeds drukker wordende concurrentie speelveld, dan kun je per definitie geen eenheidsworst meer zijn.

Oorsprong in Silicon Valley

Je ziet deze ontwikkeling ook terug in Silicon Valley, daar leefde lange tijd het idee dat een goed product per definitie de weg naar de klant zou vinden. Maar als deze startups allemaal dezelfde marketingstrategieën gebruiken dan wordt de creativiteit, inventiviteit én een goede merkstrategie steeds belangrijker bij het bereiken van de juiste doelgroepen. Investeerders stapten vaker in bij startups met een sterk merk, zij hadden immers al toegang tot de doelgroep gevonden. Creatieve bureaus zagen deze ontwikkeling en openden hun deuren voor beginnende startups en startups kregen zo een ander soort investeerders aan boord. Dit waren creatieve partners die zowel in de risico’s als de baten deelden, maar die vanuit hun senior expertise ook de slagkracht hebben om de time-to-market te versnellen op zowel product- als merkgebied. Het creëerde een ander soort context dan cash investeringen waarbij partijen per uur worden ingehuurd, er is immers ‘skin in the game’.

Online matrassenfabrikant Casper

In de VS zijn er al veel voorbeelden van merken die groot zijn geworden op basis van creatief kapitaal. Bij online matrassenfabrikant Casper en online brillenverkoper Warby Parker bijvoorbeeld is in een heel vroeg stadium samengewerkt met creatieve denkers en die samenwerking leverde bepalende marketinginzichten op. Warby Parker was een van de eerste online brillenwinkels waar je online vijf brillen kon bestellen waarna je thuis het mooiste exemplaar kon uitkiezen. Maar de ondernemers wisten dat dit concept alleen niet onderscheidend genoeg was om de concurrentie voor te blijven. Daarom koos de online brillenretailer voor de positionering van een ‘fashion merk’ in plaats van voor het ‘beter kijken’ waarmee collega-aanbieders kwamen. De ondernemers signaleerde samen met de creatievelingen dat de eerste vraag die klanten stellen bij het opzetten van een bril altijd is; ‘staat deze bril mij goed?’ Warby Parker is op deze manier over alle andere merken heengegaan, puur een kwestie van de juiste positionering, branding en luisteren naar de markt. Met creatieve kennis binnen je start up gaat dat proces veel harder. 

Positionering

Matrassenverkoper ‘Casper’schakelde op basis van het ‘creatief kapitaal-model’ het New Yorkse bureau Red Angler in voor de positionering. De retailer was een van de eerste online matrassenverkopers, maar daarmee niet uniek. Red Angler was zich hiervan bewust en stelde de naam ‘Casper’ voor (ja van het vriendelijke spookje), ontwikkelde een opvallende identiteit en koos voor de positionering om niet te praten over de specs van de matrassen zelf, maar over wat goede slaap doet voor mensen. Met succes. Casper werd binnen twee jaar een miljoenenbedrijf een bewijs dat de juiste lancering voor de benodigde competitieve voorsprong zorgde die op dat moment nodig was. 

Exacte maat

Op dit moment hebben we geïnvesteerd in verschillende startups in de tech-, sport-, recruitment- en fashionbranche. Een daarvan is Tailie. De entrepreneur had een idee voor een app waarmee je via twee foto’s de exacte lichaamsafmetingen van een persoon kan meten zodat je gemakkelijker online de juiste maat kleding kan shoppen. Er is immers een groot probleem in de online kledingbranche waar 40 tot 50 procent van de kleding wordt teruggestuurd, in 70 procent van de gevallen komt dat door de verkeerde maat en elke retourzending kost gemiddeld 12,50 euro. Bovendien is retourneren natuurlijk heel slecht voor het milieu. De entrepreneur kwam bij ons met een algoritme en eerste prototype. Wij geloofden in de zogenoemde ‘problem solution fit’ voor zowel consumenten, retailers als kledingproducenten en besloten te investeren. Zo hebben we de positionering, identity, marketing en gehele product experience ontwikkeld. Het product zit momenteel vlakbij lancering. Als bureau word je dan partner en kom je gezamenlijk wel 101 hobbels tegen. Het is constant meebewegen en een balans zoeken tussen de markt en de startup, maar áls het dan gaat vliegen – mede op basis van de tijd en creativiteit die je er in hebt gestopt – dan is dat natuurlijk fantastisch. Zo zou creatief kapitaal altijd moeten werken; je gaat ondernemerschap en creativiteit met elkaar combineren en ja, dan kunnen er mooie dingen gebeuren!

Over de auteur: Sjors van Hoof is creative director bij Born05.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond