Het Wereldwijde Marketing Technologie Landschap 2016
Het is weer zover. Scott Brinker heeft gisteren op het MartTech evenement in San Francisco het Marketing Technologie Landschap 2016 gepresenteerd. De marketing technologie guru probeert elk jaar het globale marketing technologie landschap vast te leggen in een afbeelding. Op basis van verschillende categorieën geeft hij een overzicht geven van de huidige spelers in de globale marketing software wereld. Wat is het meest veranderd ten opzichte van 2015? De martech wereld barst uit zijn voegen en telt nu minimaal 3500 leveranciers. 1500 meer dan vorig jaar. Hieronder bespreek ik drie lessen die we kunnen trekken uit het overzicht.
Voor de liefhebbers:
Download het marketing technologie landschap 2016 in pdf
Download het marketing technologie landschap 2016 in 1200dpi
- Point solutions nemen de wereld over
Point solutions zijn software pakketten die inspelen op een specifieke behoefte binnen de marketing organisatie. Mailchimp focust bijvoorbeeld alleen op e-mailmarketing en Klipfolio op data visualisatie. In tegenstelling tot Salesforce en Adobe die op verschillende terreinen actief zijn.
De groei van het aantal software leveranciers komt met name door de groei in point solutions. Deze systemen specialiseren zich op een bepaald probleem en focussen volledig op het oplossen ervan. Hierdoor winnen ze marktaandeel en bestaansrecht.
- Nee, platformen nemen point solutions over
Het lot van een succesvolle point solutions is dat ze worden overgenomen door software suites zoals Salesforce of Oracle. Zie hier de opkomst van de software platformen. Salesforce, dat ooit begon als een simpel cloud CRM systeem, biedt inmiddels in acht software categorieën diensten aan. En het Franse Adobe is in elf categorieën terug te vinden.
Is deze overnametrend positief of negatief? Mijn ervaring is dat gebruikers over het algemeen niet blij zijn wanneer de ‘point solution’ met ‘startup’ cultuur (wat dat ook mag betekenen) wordt overgenomen door een groot platform. Gebruikers zijn bang dat de service- en innovatiedrang achteruit gaan. Uit mijn eigen ervaring blijkt dat software platformen vooral in het eerste jaar moeite hebben met het leveren van voldoende service en innovaties. Desalniettemin denk ik dat deze overnames blijven doorgaan, aangezien de VC’s ook geld willen verdienen.
- Veertien Nederlandse leveranciers
Net als vorig jaar staan er een aantal Nederlandse partijen in het overzicht. Het is opvallend dat op 2 leveranciers na alle bedrijven in aparte categorieën vallen.
Lang leve de bubbel
Als de groei in software leveranciers een ding bewijst is het dat we in een behoorlijke maketing technologie bubbel zitten. Hoe lang kan deze groei blijven doorgaan? Wanneer zwakt het af en krijgen we een correctie? En hoe zit het met lokale partijen? Het marketing technologie landschap 2016 mist nog veel lokale spelers. Al met al voldoende stof voor discussie over de toekomst van marketing technologieën.
*) Dit artikel werd tevens gepubliceerd op de website van Decision Path.
Gerelateerd onderzoek
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
klaas
Een van de medewerkers van Hippo, (Arje Cahn) even van de bovengenoemde partijen die vermeld staat heeft zich kwaat gemaakt en de lijst beschikbaar gemaakt op deze ZEEF pagina: https://marketing-technology-landscape.zeef.com/arje.cahn
Het voordeel van dit overzicht is dat je gelijk op de partijen kan klikken en weet wat er achter zit.
Scheelt hoop uitzoek werk.
Klaas
Egbert van Keulen
Hoi Klaas,
Handig. Dank je wel. Deze is alleen van 2015 toch?
Egbert