-

Marketing automation: drie grote trends

De markt voor marketing automation is in beweging. Flink ook. Omzetten van leveranciers stegen van 225 miljoen naar 1,65 miljard dollar en aan overnames werd zo’n 5,5 miljard dollar uitgegeven. Toch lijken de trends moeilijk te voorspellen. Marcus Taylor van Venture Harbour ziet in elk geval drie belangrijke ontwikkelingen.

1. Voorspellende analytics

Analytics worden slimmer door machine learning en geautomatiseerde voorspellingen. Met de huidige analytics krijg je op zijn best real time inzicht, het naar de toekomst doortrekken van een bepaalde ontwikkeling wordt al lastiger. Voorspellende analytics brengen daarin verandering. Amazon patenteerde in 2012 een technologie om te voorspellen wat klanten zouden bestellen nog voordat ze dat ook daadwerkelijk deden. De bestelling zou al kunnen worden verstuurd voordat de klant op de koopknop drukt.

Het is minder futuristisch dan het lijkt. Op basis van statistische modellen zijn wel degelijke accurate voorspellingen te maken. Ook de marketeer wil zekerheid. Hoe lang moet je wachten met het versturen van een tweede promotiemail? In welke content is de ontvanger geïnteresseerd? Welke kanalen kun je het beste inzetten? Veel van de systemen hebben zelflerende eigenschappen en worden stap voor stap beter. Toegegeven: de technologie staat nog in de kinderschoenen, maar het is niet verkeerd om in de voorhoede te spelen.

2. Intelligente multi-channel marketing

Testen hebben aangetoond dat wanneer je de klant benadert via e-mail, maar hem daarnaast ook nog eens een ondersteunde Facebook advertentie toont, er 22 procent meer kans is dat hij tot aankoop overgaat dan wanneer alleen het e-mailkanaal wordt ingezet. Bij multichannel marketing is de som der delen belangrijk, en in combinatie met personalisatie wordt het een krachtig wapen.

De mogelijkheden worden op dit moment echter amper benut, maar dat gaat zeker veranderen als bedrijven zich de voordelen gaan realiseren. Om maar eens wat te noemen: met meer kanalen kun je ook meer gegevens over klanten verzamelen en zou targeting nog beter moeten kunnen werken.

3. Brede adoptie marketing automation

De adoptie van marketing automation is de laatste tijd in een stroomversnelling geraakt, niet in de laatste plaats als gevolg van een aanhoudende stroom studies, artikelen en webinars. Daarnaast wordt de software steeds efficiënter. Met nieuwe mogelijkheden als real time personalisatie. Dat betekent dat er grote kans is dat je concurrenten marketing automation campagnes gaan opzetten, of zich er in elk geval in gaan verdiepen. Schakel snel voordat anderen je links of rechts passeren.

digital-marketing-journey

Deel dit bericht

1 Reactie

Dylan

Goede waarschuwing voor bedrijven. Geeft maar weer aan dat de software pakketten steeds toereikender worden en meer af gaat hangen van de marketeer in ons 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond