-

Hoe digitale designbureaus een steentje bijdragen tijdens de coronacrisis

Overal om ons heen zien we mooie, indrukwekkende en spontane initiatieven om de coronacrisis te bestrijden. Hoe mooi is het om te zien dat de crisis ook positieve dingen brengt, zoals ongekende creativiteit. Juist deze tijd vraagt om creativiteit en innovatie. Digitale bureaus hebben dit in hun bloed, en kunnen zo ook daadwerkelijk iets bijdragen. Daarom bieden veel bureaus hun expertise en mankracht aan. Ze schakelen snel en helpen zo bedrijven, ondernemers en mensen samen te brengen.

In dit artikel willen we graag enkele digitale initiatieven in de schijnwerpers zetten. Aan de hand van mini-case studies delen vijf Nederlandse digitale bureaus wat, hoe en waarom zij een steentje wilden bijdragen. Deze bureaus zijn allen partners van stichting Dutch Digital Design. Een initiatief dat zich inzet voor zichtbaarheid van Nederlands digitaal werk in binnen-en buitenland. 

Dit is maar een greep uit alle mooie digitale initiatieven die wij voorbij hebben zien komen. Veel projecten zijn nog niet live, of mogen vanwege privacy-redenen niet gedeeld worden. Maar de inzet en steun van veelal zelfstandig digitale bureaus is bewonderenswaardig.

Landelijk Platform Zorgcoördinatie

Bureaus: RONIN Amsterdam, Robot Kittens, in samenwerking met CODEAM

Hoe een WhatsApp bericht een initiatief ontketende dat nu in alle ziekenhuizen in Nederland gebruikt wordt.

Keith Kornson, creative partner bij RONIN Amsterdam, kreeg via zijn vriendin – arts – te horen hoe een spoedeisende hulp arts (SEH-arts) wanhopig op zoek was naar een leeg bed voor een spoedgeval: alle bedden waren vol. Het was een noodoproep. Maar er kwam geen gehoor. Niemand kon helpen, of wist hoe. Keith stond er versteld van dat hier geen systeem voor bestond, en besloot dat hij moest en wilde helpen door zijn expertise, maar ook dat van zijn team en zijn netwerk aan te bieden.

Een zoektocht naar al bestaande systemen begon. Zodoende belandde hij bij een arts die zich twee jaar geleden al verbaasd had over het feit dat er nog geen centraal systeem voor zorgcoördinatie binnen Nederland bestond. Zij startte het project 2twnty4.nl: een website en app die zorgcoördinatie moest vereenvoudigen en centraliseren. Uniek aan dit systeem was dat het volautomatisch was. Geen handgeschreven lijsten die eens in de zoveel tijd aan het systeem toegevoegd werden. 

Keith heeft haar benaderd en zijn hulp aangeboden. Samen met Robot Kittens en CODEAM heeft RONIN het systeem geüpscaled en gebruiksvriendelijker gemaakt. Iedereen moest het kunnen gebruiken. Binnen vier dagen was het systeem klaar voor gebruik voor alle ziekenhuizen in Nederland – in opdracht van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Het team heeft zelfs op locatie bij het LCPS in het Erasmus MC gewerkt.

Het Landelijk Platform Zorgcoördinatie bestaat uit verschillende modules die eenvoudig te begrijpen en gebruiken – zoals een dashboard met een overzicht van de huidige situatie en voorspellingsmodules – voor tablets, laptops en mobiele telefoons.

Keith Kornson, creative partner, RONIN: ‘We moesten helpen. Er moest een gebruikersvriendelijke, digitale oplossing komen om de zorg in Nederland tijdens deze crisistijd te coördineren.’

Tijmen Mulder, co-founder, Robot Kittens: ‘Nu ieders leven beïnvloed wordt door deze mondiale ramp, zijn wij enorm trots dat wij mogen meewerken aan deze essentiële tool voor Nederland.’

‘Stay In’ awareness campagne

Bureau: Vruchtvlees

Over een impactvolle digitale campagne met een dringende boodschap

Bij digitaal design bureau Vruchtvlees werkte het team al bij de eerste dreiging van het coronavirus thuis. Zoals veel Nederlanders, verbaasde en ergerde het bureau zich in zekere mate over het feit dat er zo weinig geluisterd werd naar de oproep om binnen te blijven. Collectief werd binnen het bureau besloten dat hier hun expertise, maar ook zeker hun verantwoordelijkheid lag, om met een boodschap impact te maken. Om de overheid te helpen de urgentie van binnenblijven over te brengen, en om collectief te zorgen voor bewustzijn.

Binnen één ochtend heeft het Vruchtvlees team het concept uitgewerkt – via video-calls en Slack. ’s Middags is het visuele idee tot stand gekomen, en de volgende dag stond de campagne live: Stay In – inclusief Facebook filters, Instagram stickers, posters en social media-templates die mensen kunnen delen.

De campagne wordt veel gedeeld via de sociale media kanalen, en valt op door het gebruik van impactvolle kleuren en lettertypes. 

Lotte Bloem, digitaal strateeg, Vruchtvlees: ‘We wilden graag een steentje bijdragen met waar wij goed in zijn: een impactvolle boodschap overbrengen.’

 

De Start-up Verdubbelaar

Bureaus: Born05 Ventures in samenwerking met Peakfijn

Een digitaal initiatief dat ondernemers en startups helpt het hoofd boven water te houden

Born05 Ventures is Born05’s in-house venture studio dat zich focust op het investeren in nieuwe ondernemingen en startups, en dan vooral op het creëren van innovatieve, digitale business ideeën. Daarom was het een logische stap voor hun om in deze crisistijd hun steentje bij te dragen, en startups en ondernemers te steunen. 

Samen met Peakfijn, expert in het bouwen van complexe interactieve applicaties, bieden zij de Start-up Verdubbelaar aan. Oftewel een helpende hand om een digitaal idee of vraagstuk van de grond te krijgen. Ideeën die de samenleving juist nu zouden kunnen helpen.

Met hun expertise en mankracht verdubbelen zij de inbreng van ondernemers, en hopen zo een mooi digitaal en innovatief idee sneller op de markt te kunnen brengen. Een laagdrempelig samenwerkingsinitiatief dat ondernemingen, maar ook de economie draaiende helpt te houden.

De Start-up Verdubbelaar heeft op het moment van schrijven al vijftien meldingen ontvangen.

Jurriaan Duivenoorden, commercial director, Born05: ‘Dit is speciaal voor entrepreneurs die rondlopen met dat ene idee dat juist nu onze digitale expertise goed gebruiken kan.’

Local Heroes

Bureau: Soda studio 

Een e-commerce platform dat kleine, lokale ondernemers, maar ook de samenleving digitaal ondersteunt

Soda studio, digital product-design bureau, vindt het, vooral nu tijdens de coronacrisis, hun verantwoordelijkheid bij te dragen aan een gezonde samenleving, en om te helpen de economie draaiende te houden. Digitale oplossingen spelen hier een essentiële rol.

Local Heroes is een initiatief dat al was opgestart voor de coronacrisis. Eén digitale winkel waar je eenvoudig bestellingen kunt plaatsen bij meerdere lokale ondernemers, en niet gebonden bent aan openingstijden. Je kunt je bestelling ophalen bij een centraal pick-up point, of laten bezorgen. Een initiatief dat zowel duurzaamheid als producten van lokale ondernemers promoot. Nu, tijdens de coronacrisis, is dit van nog groter belang, vooral nu veel winkels genoodzaakt zijn om hun deuren gesloten te houden.

De eerste versie is afgelopen dinsdag gelanceerd, in Amsterdam Oud-West. Momenteel is Soda studio – belangeloos zoals alle partijen die bij de ontwikkeling van dit mooie initiatief betrokken zijn – druk bezig het platform en de app te optimaliseren voor een landelijke roll-out, in samenwerking met entrepreneur Maarten Coumans. Deze is in gesprek met de overheid en brancheorganisaties over het eventueel versneld uitrollen, mocht de coronacrisis verslechteren. Er worden oa nieuwe features ontwikkeld, en het e-commerce platform wordt nog gebruiksvriendelijker.

Evan Gelders, creative director/managing partner, Soda studio: ‘‘Als digitaal bureau, is het ook onze verantwoordelijkheid om te helpen de economie draaiende te houden. Digitaal kan dat nu heel goed.’

Symptotrack

Bureaus: Greenberry in samenwerking met Hike en Adrian Dongus

Een open source website waar alle Nederlanders anoniem symptomen van het coronavirus kunnen melden

Greenberry lanceerde afgelopen week, in samenwerking met digital technology bureau Hike en sociaal ondernemer Adrian Dongus, www.SymptoTrack.org. Met medewerking van Lectoraat Journalistiek & Verantwoorde Innovatie Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Een initiatief dat, gebaseerd op een vragenlijst samengesteld door de World Health Organization (WHO), geheel kosteloos ontwikkeld is in anderhalve week tijd, inclusief website en merkidentiteit.

SymptoTrack is een open platform waar je anoniem symptomen kunt melden. Op deze manier kan er data verzameld worden om transparantie en duidelijkheid te bieden aan alle Nederlanders die graag meer willen weten over de verspreiding van het virus. De schaal van de verspreiding wordt zo inzichtelijker gemaakt. Je kan bijvoorbeeld zien hoe het virus zich verspreidt in je buurt. Dit kan mogelijk wantrouwen over de rapportage van het coronavirus wegnemen. 

Of je nu een data-journalist, wetenschapper of gewone Nederlander bent, de data is van en voor iedereen. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de roll-out in andere landen.

Alain Dujardin, creative director/managing partner, Greenberry: ‘Onze primaire drijfveer is om Nederlanders helderheid te bieden over hoe het coronavirus zich ontwikkelt. Open source beschikbaar, dus voor iedereen toegankelijk.’

Over de auteur: Nicole Pickett-Groen is freelance copywriter en strategist.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond