-

Hoe digitale tweelingen gepersonaliseerde content makkelijker maken

Digitale tweelingen – virtuele versies van producten – helpen je makkelijker consequent en effectief gepersonaliseerde content aan te bieden: afbeeldingen en video’s in alle mogelijke kleur- en vormvarianten. Lees hier hoe je dat aanpakt.

De meesten van ons willen een omnichannel-ervaring aanbieden, de klantreis en producten personaliseren, belevenissen op maat verzorgen. Vaak komen deze plannen maar beperkt van de grond, door een gebrek aan techniek of capaciteit, bijvoorbeeld, of omdat het een stevige herinrichting van marketingprocessen vraagt. Om een echte persoonlijke journey aan te bieden, moet de stap naar een digitale werkelijkheid gemaakt worden. En dat vergt de volgende fase van contentinnovatie, -automatisering en marketingprocessen.

Kortom, bedrijven willen een ‘digitale transformatie’, maar wat ze uiteindelijk willen is de digitale ervaring van klanten verrijken, die persoonlijker maken en het productaanbod laten stralen. Het liefst pas je de hele customer journey ter plekke aan op de behoeftes en gewoonten van elke potentiële klant. Want wie dichter bij elke unieke klantbeleving kan komen, ziet de conversie toenemen. Hoe kom je tot zo’n unieke, contentgedreven klantbeleving, terwijl je je contentproductie zelf wél schaalbaar houdt? Maak jezelf klaar voor de nieuwe digitale werkelijkheid met een digital twin library.

Strategie: innovatief en schaalbaar

Je business ook op digitaal vlak laten groeien, vergt een scherpe strategie. Hoe vertaal je de ervaringen van je klanten in je winkels of met je producten naar alle mogelijke digitale kanalen? Is je content daar al klaar voor, en kan je bedrijfsvoering het aan? Of ga je uren en uren moeten besteden aan het steeds weer opnieuw vormgeven en aanpassen van dezelfde beelden, video’s en teksten? Soms zelfs om er later achter te komen dat een collega een vergelijkbare opdracht heeft opgepakt?

Om van omnichannel contentpublicatie naar daadwerkelijke personalisatie en een always-on-strategie te kunnen gaan, heb je dynamische digital-centric content nodig. Zo kun je consistent, merkvast en op alle huidige én toekomstige kanalen aanwezig zijn, op een efficiënte en kostenbesparende manier. Met contentinnovatie, automatiseren van content én een digitale transformatie van de processen en de hele workflow, werk je toe naar een digitale realiteit, waarmee je je klanten de ultieme ervaring kunt bieden.

Zo werkt de ‘digitale realiteit voor content’

We kennen allemaal de 3D-modellen van producten die bedrijven online gebruiken. Maar écht efficiënt en schaalbaar werken doe je met digital twins in een digital twin library. Zo’n digitale tweeling is een virtueel product dat één keer gemaakt wordt, maar op allerlei manieren en kanalen ingezet kan worden. Of het nu gaat om beeld, video, 360-graden-video’s, AR, VR of mixed reality, en zowel voor web, sociale media, apps, endless aisles, als voor platformen of andere marketplaces.

Stel je een winkel voor waar je een gepersonaliseerd parfum kunt samenstellen: geurcombinaties om te ruiken, een eigen flesje om te kiezen, een eigen dopje, labeltje en keuze uit 15 decoratieve elementen. Al snel kom je op 5000 opties. In de winkel stel je deze samen met de verschillende versies en kunnen klanten bekijken wat ze willen.

Neem dit nu mee naar de digitale wereld. Wil je dezelfde ervaring online brengen, dan heb je 5000 beelden (en het liefst video’s!) nodig om alle variaties gepersonaliseerd in je webshop te kunnen tonen. Naast de enorme hoeveelheid handwerk, is de kans op inconsistentie tussen verschillende beelden met 5000 productfoto’s nogal groot. Door de producten écht digitaal te maken, zorg je voor efficiëntie en consistentie en een overtuigende ervaring voor je klanten, dankzij kwalitatieve beelden. Die digitale versie van producten noemen we de digital twins.

Personalisatie

Het doet je misschien denken aan zo’n ouderwetse auto-configurator. Dat idee, maar dan grootschaliger, multi-inzetbaar en veelzijdig. Alle elementen die je nodig hebt om content te creëren, bevinden zich in de digital twin library. Daarmee bied je direct veel toegevoegde waarde aan je business. Als je klanten de producten écht kunnen personaliseren over alle digitale kanalen, is dat een enorme toevoeging. Het Bynder State of the Art Content-rapport schrijft dat sommige snelgroeiende bedrijven zelfs een omzetstijging van 40 procent ervaren door personalisatie.

Ga een stapje verder: toon niet alleen producten op maat, maar zet ze ook in een picture- of zelfs video-perfect achtergrond, eentje die past bij je klant. Schaduw, lichtinval, alles verandert direct mee, zonder dat je elke keer een nieuwe afbeelding moet renderen. Consumenten zien het verschil niet tussen een voor hen speciaal ontworpen video en de digitaletweelingversie.

Hoe kom je tot die digitale realiteit?

Met een innovatieve digitale tweeling voor al je producten bereik je creatieve vrijheid om een effectieve, gepersonaliseerde online-ervaring te bieden, vergelijkbaar met die in winkels. En door het digital-asset-management en workflows te automatiseren, kun je een consistent en gecontroleerd schaalbaar operating model bereiken. Hoe gaat dat in zijn werk?

De virtuele producten moeten end-to-end geïntegreerd worden in de contentlevenscyclus. Elke stap in dit proces is onderdeel van één verbonden workflow. Een consistente briefing is de start van een geautomatiseerde workflow en een cruciaal startpunt voor een perfecte omnichannel-uitvoering. Je briefing bestaat uit meer puzzelstukjes dan die van een standaard 3D-render. Door je briefing in laagjes op te bouwen, kun je die ook afzonderlijk van elkaar doormeten en begrijpen wat er gebeurt – om in een later stadium laagjes weer te optimaliseren.

De briefing loopt door naar productie-units en landt in een digital-asset-managementsysteem. Dit is niet langer een ‘plaatjesbak’, maar de motor om intelligente content te creëren en te verspreiden. Je digital twin library is onderdeel van dit systeem en het end-to-end-process is workflow-gedreven. Je slaat niet langer plaatjes op, maar 3D-modellen in een omgeving, draadmodellen, en mappings van bijvoorbeeld materialen en kleuren. Je kunt kunstmatige intelligentie inzetten om content te structureren en taggen. Zo kun je producten precies op maat live uitgeven als een klant een vraag heeft. Het vormt zo de drijvende kracht van personalisatie.

Het asset-managementsysteem zorgt ervoor dat alles op de juiste manier omnichannel gepubliceerd kan worden. Daarna analyseer je de effecten en optimaliseer je. Zet daarbij kunstmatige intelligentie in. Ook kan AI meedenken over distributie en bepalen welk plaatje naar welk kanaal zou moeten, en op welke manier. Zo ontstaat er een loop terug naar de briefing. Alleen door de processen te automatiseren, houd je het onder controle en maak je het schaalbaar. Door het proces en een workflow te modelleren kun je taken geautomatiseerd uitzetten, is het schaalbaar en hou je de kwaliteit altijd op orde.

Klaar voor de toekomst

Naast effectieve digitale personalisatie, zorg je ook voor een consistente digitale ervaring, een schaalbaar operatief model, verkort je de time-to-market en verlaag je de kosten van je content. De focus kan daardoor liggen op het creatieve proces en de kwaliteit, door werkprocessen en samenwerking met toeleveranciers zoals studio’s te verbeteren.

Je kunt dezelfde digital twin van producten gebruiken voor afbeeldingen, sfeerbeelden of zelfs in uitlegfilmpjes. Of ga een stapje verder: maak er VR- of AR-toepassingen mee, mix de toepassingen, maak interactieve video’s of holografische beelden en exploded views, allemaal met dezelfde basis.

Heb je de digital twin library en je procesautomatisering op orde? Dan ben je schaalbaar en kun je de toekomst aan. Je bent zelfs voorbereid op virtuele en nieuwe kanalen, zoals het metaverse.

Over de auteur: Marco Fredriksen is Founding partner en digital accelerator bij FULL FORCE DIGITAL.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond