-

Hoe je met storytelling de perfecte kandidaat verleidt

Binnen recruitment zien we steeds meer een verschuiving van schreeuwende oneliners naar storytelling. Vacatureteksten en wervingscampagnes voorzien van kreten als ‘Solliciteer hier!’ leveren niet meer de gewenste reacties op. Niet zo gek, want op datingwebsites werkt het ook niet om alleen te roepen ‘Date met mij!’. Verleid in plaats daarvan sollicitanten via storytelling en vind de perfecte match.

Van push naar pull

Zowel de sollicitant als jouw bedrijf zijn gebaad bij een succesvolle match. Vroeger had een recruiter voldoende aan een grote stapel cv’s en was een push strategie vaak succesvol om openstaande vacatures in te vullen. Je plaatste een vacature op één of meerdere jobboards en wachtte rustig de reacties af.

Door onder meer de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt is dit zogenoemde ‘post and pray’ niet meer genoeg. Sollicitanten willen verleid worden en een pull strategie is in recruitment daarom van cruciaal belang. En dan hebben we het niet alleen over het noemen van gunstige voorwaarden in je vacatureteksten of wervingscampagnes. Probeer jezelf te verplaatsen in de leef- en denkwereld van je ideale kandidaat en trek ze vervolgens met storytelling naar je toe. In je vacatureteksten, maar ook op je recruitmentwebsite, uitingen op social media en een creatieve wervingscampagne.

Wat wil je vertellen?

Met storytelling creëer je voor beide partijen de juiste verwachtingen en bereik je de kandidaten die beter passen binnen de rest van je team. Je vertelt namelijk letterlijk het verhaal achter je bedrijf en gaat de diepte in over hoe bijvoorbeeld jullie bedrijfscultuur is. 

Uit een onderzoek en experiment van HR-voice.com blijkt dat storytelling gemiddeld 20% meer sollicitaties oplevert ten opzichte van klassieke vacatureteksten. Het loont dus zeker om hier meer tijd in te steken.

Denk bij alle content op je website, zoals vacatureteksten en teksten op je werken-bij-website, goed na welk beeld je wilt schetsen over jou als werkgever. Beperk je daarbij niet tot de klassieke ‘Wat vragen wij?’ en ‘wat bieden wij?’ lijstjes, maar vertel over hoe een gemiddelde werkdag eruit kan zien en laat mogelijk toekomstige collega’s aan het woord. 

Stel dat een actieve sociale omgangsvorm op de werkvloer belangrijk is, dan zoek je een kandidaat die daar ook veel waarde aan hecht. Speel verder ook in op actualiteiten of branche specifieke ontwikkelingen, zodat je als organisatie laat zien op de hoogte te zijn en met de tijd mee gaat.

Probeer je tegelijkertijd ook te verplaatsen in de leef- en denkwereld van je ideale kandidaat en pas daar je content op aan, zodat deze zich eerder voelt aangesproken.

Tips voor een goed verhaal

Een goed verhaal raakt en boeit de lezer. Betekent dit dat jouw vacaturetekst moet weglezen als een spannende thriller? Dat kan, maar beter is het om in ieder geval de volgende kenmerken mee te nemen:

  • Herkenning – De lezer moet zich herkennen in jouw vacaturetekst. Dit is wellicht een open deur, maar in de basis zoek je natuurlijk iemand met de juiste kwalificaties. Daarnaast moet de lezer het gevoel krijgen dat jouw bedrijfscultuur past bij zijn of haar persoonlijkheid. Ga daarbij zo gericht mogelijk te werk. Met een algemene tekst bereik je misschien meer mensen, maar raak je uiteindelijk niemand.
  • De juiste tekstlengte – De kunst is om een balans te vinden tussen het vermelden van voldoende informatie, zonder langdradig te worden. Houd daarbij goed rekening met het leesniveau van je doelgroep. Een WO’er is gewend langere teksten (met jargon) te lezen, terwijl een mbo’er over het algemeen meer gebaat is bij kortere teksten (met minder jargon). Het gemiddelde leesniveau in Nederland is B1 en het advies is om als richtlijn een leestijd van twee tot drie minuten aan te houden.
  • Realistische verwachtingen – Probeer een mooi en positief beeld van je bedrijf neer te zetten, maar overdrijf het niet. Door zaken mooier te maken dan ze zijn, vergroot je de kans op een mismatch. Probeer daarbij ook origineel foto- en videomateriaal te gebruiken. Niets is zo vervelend als dezelfde stockbeelden terug te zien komen op diverse websites. Daarnaast kunnen stockbeelden een mismatch met de werkelijke bedrijfscultuur creëren.
  • Motiveren – Uiteindelijk moet jouw vacaturetekst mensen over de streep trekken om daadwerkelijk te solliciteren. Heeft jouw vacature de lezer enthousiast gemaakt? Dan moet de drempel om een sollicitatie op te sturen natuurlijk zo laag mogelijk zijn. In marketingjargon wordt dit ook wel ‘call-to-action’ genoemd. Voorzie jouw vacaturetekst bijvoorbeeld van een grote duidelijke knop of link waarmee een kandidaat direct bij het sollicitatieformulier of de contactgegevens terechtkomt.

Al met al is het devies om in alle content die je maakt en verspreidt de focus te leggen op jouw ideale kandidaat. Verdiep je in hun leefwereld, interesses en persoonlijke drijfveren om te achterhalen wat zij belangrijk vinden. Stem daar vervolgens zowel je teksten en beelden op af en vind je ideale match!

Over de auteur: Denise Spaan werkt als Content Marketeer bij RecruitNow.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond