Hoe kies je een betaaldienstverlener?
Het is één van de belangrijkste vraagstukken bij het opzetten van je platform of marktplaats: hoe bepaal je met welke betaaldienstverlener je in zee wilt gaan?
Anders dan vaak wordt gedacht zijn online betalingen geen commodity. Het selecteren van een betaaldienstverlener, of een payment service provider (PSP) is dan ook niet simpelweg een kwestie van een shortlist maken en de goedkoopste aanbieder selecteren. Het gaat erom per aanbieder de criteria te evalueren die voor je belangrijk zijn.
Er bestaat een groot verschil tussen betaaldienstverleners die zich richten op webshops of gespecialiseerde PSP’s voor platformen en marktplaatsen. Als je een webshop hebt, ben je zelf verantwoordelijk voor de levering en de kwaliteit en service van goederen. Een platform of marktplaats biedt anderen de gelegenheid om producten en diensten aan te bieden en brengt zo vraag en aanbod bij elkaar. Dit maakt dat je deels andere behoeften en eisen hebt waar een PSP aan zal moeten voldoen.
Waar moet je bij de selectie van een PSP voor je platform / marktplaats op letten?
Als eigenaar van een platform of marktplaats geldt dat je eerste vraag moet zijn welke betaalmethodes de PSP aanbiedt en of dit aansluit bij wat gebruikers van het platform nodig hebben. Zo is in Nederland iDEAL onmisbaar, in België is dit Bancontact en kun je in China geen zaken doen zonder Alipay. Verder is het erg belangrijk zeker te weten of je bij de keuze voor een bepaalde betaaldienstverlener voldoet aan de geldende wet- en regelgeving (PSD2). Daarmee sluit je ook uit dat je zelf verantwoordelijk wordt voor de levering en garantie van de goederen en diensten die op je platform worden verhandeld. Als je kiest voor een gespecialiseerde platform-PSP zal deze ook het vereiste klantonderzoek (KYC) voor je uitvoeren en kunnen garanderen dat de verkopende partij een geverifieerde ‘Merchant of Record’ is.
Multi-split payments en escrow
Een ander element dat essentieel is voor de gebruiksvriendelijkheid van een platform of marktplaats, is de ondersteuning van een PSP voor multi-split payments. Hiermee zorg je ervoor dat als gebruikers bijvoorbeeld producten van zes verschillende verkopers in hun mandje hebben, ze in één keer kunnen afrekenen in plaats van zes keer. Om betalingen te waarborgen en risico’s rond de transacties op je platform te beperken, is het goed om jezelf ervan te verzekeren dat een PSP ook een escrow-oplossing aanbiedt. Dit betekent dat het geld dat de gebruikers van je platform betalen door de PSP wordt vastgehouden tot door de verkoper aan bepaalde verplichtingen is voldaan.
Evalueren pricing PSP
Bij het evalueren van de prijs van een PSP voor je platform of marktplaats is het belangrijk om een transparant beeld te krijgen van hoe de pricing is opgebouwd. Kijk niet alleen naar de kosten per transactie, maar vraag welke services wel en niet inclusief zijn. Moet je bijvoorbeeld maandelijks kosten betalen voor het aantal actieve verkopers, worden er aansluitkosten berekend en zijn er wellicht additionele kosten voor het totale betalingsvolume op je platform? Door hier gedegen onderzoek naar te doen ontdek je wellicht verborgen kosten en kun je een goede afweging maken zonder dat je later voor verrassingen komt te staan.
Welke support biedt de betaaldienstverlener?
Voor marktplaatsen en platformen is een PSP die goede support levert cruciaal. Als er iets niet goed gaat in de betaling tussen de verkoper en koper wil je dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. De kans is immers groot dat gebruikers op social media hun klacht uiten, met alle reputatieschade van dien. Is de supportafdeling van de betaaldienstverlener die je op het oog hebt voldoende toegerust om zowel bedrijven als consumenten waarmee je zaken doet te helpen? En voldoen zij aan de eisen die volgens de AVG/GDPR worden gesteld? Kunnen klanten via verschillende kanalen zoals telefoon, e-mail of een chatbot contact opnemen? Als gebruikers op alle mogelijke manieren snel geholpen worden, is de kans bovendien groter dat ze ambassadeur worden van je platform.
Welke inzichten wil je hebben over je platform?
Om de juiste beslissingen te kunnen nemen voor je platform of marktplaats heb je inzicht nodig. Om te ontdekken welke betaaldienstverlener je hierbij het best kan helpen, is het slim te bedenken welke inzichten je nodig hebt. Vrijwel iedere PSP biedt een dashboard om te zien hoeveel transacties er worden gedaan en waarmee mensen afrekenen. Maar als eigenaar van een platform of marktplaats wil je waarschijnlijk meer, zoals inzicht in de verkopers op je platform. Hoeveel volume draaien zij op je platform? Hoeveel nieuwe verkopers komen er dagelijks bij? Hoeveel zijn er afgekeurd en waarom? Let erop dat de interface die de PSP van je keuze biedt, deze specifieke, rijke inzichten kan leveren zodat je scherp kunt sturen en blijven optimaliseren.
Op Emerce is onlangs een eBook verschenen over selectiecriteria rond e-commerce platforms, nu gratis te downloaden: ‘Hoe selecteer je het juiste B2B Commerce platform in 2020?‘.
Over de auteurs: Maurice Jongmans is CEO en Richard Straver is oprichter van Online Payment Platform.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond