-

Hoe zet je full funnel advertising in via Facebook?

Als je in elke fase van de marketingfunnel je doelgroep wilt bereiken, is Facebook een goede keuze. Maar hoe zet je in? Waarom zou je het willen? En wat zijn de best practices?

In een full funnel strategie is een merk in elke fase die de klant doorloopt zichtbaar. Hiermee vergroot je de kans om potentiële klanten aan je merk te binden en uiteindelijk naar een conversie te begeleiden.

Campagnetypes

Facebook verdeelt de funnel in drie fases; bekendheid, overweging en conversie. In elk van deze fases biedt Facebook verschillende campagnetypes aan die aansluiten bij de doelstelling van de adverteerder. Zo kan er per campagne een doelstelling geformuleerd worden die aansluit bij de optimalisatie van het campagnetype.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Er zijn dus meerdere doelstellingen die je aan een campagne kan meegeven. Zo zijn er in de bekendheidsfase de opties merkbekendheid of bereik. In de overwegingsfase kan er gekozen worden tussen een campagne gericht op verkeer, betrokkenheid, app installaties, videoweergaven of het genereren van leads. Als laatste kan er in de conversie fase een keuze gemaakt worden tussen conversies, verkopen uit productcatalogus of winkelbezoeken.

Waarom inzetten?

Uit onderzoek blijkt dat pas na minimaal 3 contactmomenten, de boodschap van een advertentie echt zal blijven hangen. Door middel van een full funnelstrategie zorg je ervoor dat mensen die geïnteresseerd zijn, steeds een advertentie zullen zien die past bij de fase waarin de potentiële gebruiker zich bevindt. Via deze weg maak je als merk de meeste kans om uiteindelijk een conversie te behalen en begeleid je de potentiële koper in het proces.

Best practices

  • Voor een full funnel Facebook campagne heb je een Facebook advertentie-account nodig en is het sterk aanbevolen om een Facebook pixel op je website te hebben. Hiermee kan je het gedrag van bezoekers op je website tracken binnen Facebook. 
  • Maak per fase een campagne aan en zorg dat je een duidelijke doelstelling hebt die aansluit bij één van de campagnetypes. We nemen als voorbeeld een bekendheidscampagne gericht op bereik. In deze opzet kan je doelstelling dus zijn om 100.000 personen te bereiken, binnen één maand, met een budget van €5,- per dag.
  • Gebruik remarketingdoelgroepen om de full funnelstrategie succesvol te maken. Facebook biedt adverteerders verschillende mogelijkheden om gebruikers te retargeten. Denk aan remarketing doelgroepen op basis van websiteverkeer, leadformulieren, video’s etc. Deze doelgroepen kunnen worden gebruikt om potentiële klanten in te delen op basis van interesse in je product of dienst. Adverteerders zijn zodoende beter in staat om potentiële klanten naar de conversiefase te leiden. 
  • Maak gebruik van verschillende communicatiestrategieën per fase. Potentiële klanten in de bekendheidsfase zijn in veel gevallen nog niet eens bekend met jouw product of merk. Een zeer converterende tekst sluit daarom niet goed aan bij deze doelgroep. Zorg ervoor dat je de doelgroep op het juiste moment bereikt met de juiste tekst en content. 

Twijfel niet en ga aan de slag met een full funnel advertisingstrategie op Facebook, zodat je je doelgroep altijd en overal op de juiste manier bereikt.

Over de auteur: Tim Melief is digital advertising specialist bij SDIM.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond