-

Strategieën voor corporate branding via de sociale netwerken: hoe je meer kunt verkopen

Volgens de Global Web Index, heeft de gemiddelde gebruiker vijf of meer social media-accounts en gebruikt hij er drie actief. Het totale aantal gebruikers van de sociale netwerken is ongeveer 3,2 miljard en deze indicator groeit gestaag.

Dit betekent dat bedrijven dergelijke mediasites niet kunnen negeren en dat branding via de sociale netwerken bijna een verplichte voorwaarde is om succesvol zaken te kunnen doen. Waar begint branding? Het begint met een strategie.

Waarom is social branding belangrijk om de verkoop te kunnen verhogen?

Succesvolle merken zijn niet meer weg te denken uit het leven van hun klanten, maar ze hadden dit nooit zonder een deugdelijke strategie kunnen bereiken. Een goede branding via het sociale netwerk en een doelgericht accountbeheer binnen de algemene merkstrategie zullen je helpen om:

  1. Duidelijke doelen te bereiken. Het succes van een bedrijf hangt af van het inzicht in waar het bedrijf naartoe gaat en wat het morgen, over een maand of over een jaar moet bereiken. Doelen voor de sociale netwerken kunnen zijn: het bereik vergroten, de bedrijfsstatistieken verbeteren, de siteconversies verhogen, enzovoorts. Ze moeten in termen van efficiëntie kunnen worden gemeten en geëvalueerd.
  2. Zich te onderscheiden van andere bedrijven. Er zijn in elke niche concurrenten. Personal branding via de sociale netwerken helpt om unieke herkenbare verschillen te creëren: van een profielfoto tot een bepaalde schrijfstijl voor content. Hierdoor wordt het bijna onmogelijk om je bedrijf met anderen te verwarren.
  3. Een marketingstrategie te implementeren. Als je al een merkidentiteit en waarden hebt, moet je manieren zien te vinden om ze aan je publiek te laten zien. Een social media-strategie is één van de beste manieren om dit te doen. Merkaccounts kunnen potentiële klanten aantrekken en het vertrouwen in het bedrijf vergroten.
  4. Effectief met het publiek te communiceren. Dit is het geval wanneer er op de sociale netwerken personal branding aan een kwaliteitsdienst moet worden gekoppeld. Als bedrijfsvertegenwoordigers niet alleen publicaties plaatsen, maar ook omgaan met de risico’s en de negatieve opmerkingen, vragen beantwoorden, communiceren in persoonlijke berichten, zal de strategie werken.
  5. Nieuwe klanten aan te trekken. Dit zijn mensen, die dezelfde waarden delen. Als je het bedrijf op de juiste manier ontwikkelt, zullen mensen geïnteresseerd zijn om bij het bedrijf te blijven en er ook deel van willen uitmaken.
Welke fouten moeten bij branding via de sociale netwerken worden vermeden?

Fouten zijn onvermijdelijk – zowel beginners als bekende merken maken ze. Laten we de meest voorkomende fouten eens bespreken.

De eerste en de belangrijkste fout is om zonder een strategie en zonder een begrip van de kenmerken van je bedrijf aan de slag te gaan. Als je geen duidelijk plan hebt, weet je niet waarnaar je moet streven. Als je de strategie van je concurrenten hebt ‘gekopieerd’, is er geen garantie dat deze ook volgens je voorwaarden zal werken.

Conclusie: plan elke stap van tevoren, waarbij je je op je bedrijf, je product en je publiek richt.

Een onvolledige bedrijfsomschrijving is een andere fout. Nieuwe bezoekers van je social media-pagina’s mogen niet in het ongewisse blijven: ze moeten een duidelijk beeld krijgen van wie jij bent en waar je merk voor staat.

Conclusie: houd er bij branding rekening mee dat de identiteit en de paginabeschrijving je sterke punten tonen en richting geven.

Slechte content is een fout, die elke goede merkstrategie op social media ‘onderuit haalt’. Paginaberichten zijn gekoppeld aan je merk. Gestolen memes, oude grappen, banale berichten, schandalige publicaties – ze geven allemaal aan dat jij het werk niet serieus neemt.

Conclusie: publiceer op basis van de interesses van je publiek unieke content. Voeg informatieve en vermakelijke berichten aan PR- en promotionele berichten toe. Deel ook de feiten achter de schermen en andere interessante informatie.

Het is een ernstige fout om opmerkingen, vragen en kritiek te negeren. Wij hebben dit hierboven al besproken. Een gemiste negatieve opmerking kan de strategie bederven en zelfs de reputatie van het merk vernietigen.

Conclusie: neem alle reacties van het publiek serieus. Laat zien dat jij geïnteresseerd bent in het oplossen van problemen.

Hoe creëer je een sterke strategie?

Als je begrijpt wat branding is en waarom je branding op de social media nodig hebt, moet je een strategie gaan bedenken. Wij zetten de belangrijkste stappen in dit proces op een rijtje.

Doelgroepanalyse

Als je bedrijf net op de markt is verschenen, moet jij bepalen wie je klanten zijn en waarom ze je product nodig hebben. Analyseer nu je directe concurrenten en bepaal hoe je klanten met hen op de social media omgaan. Als je al publiek hebt gevormd, analyseer het dan en verdeel het, afhankelijk van het gedragsmodel en de motieven, in segmenten. Dit zal je helpen om de meest veelbelovende segmenten voor je te kunnen identificeren.

Een sociaal netwerk kiezen

Elke site heeft zijn eigen bijzonderheden. Het gaat in de eerste plaats om het publiek en het soort content:

  • Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Het omvat verschillende segmenten van het publiek. Geschikte content bestaat uit tekstberichten, afbeeldingen, infografieken en/of video’s. Facebook is voor alle bedrijfstakken een universele oplossing;
  • Instagram heeft het op één na grootste publiek op de social media. De gemiddelde leeftijd van het publiek is maximaal 35 jaar. Content die hier de voorkeur heeft zijn foto’s, afbeeldingen en korte video’s. Het is geschikt voor bedrijven met een duidelijk visueel product;
  • Linkedin omvat professionals en onafhankelijke experts, die in verschillende bedrijfstakken werkzaam zijn. Aanbevolen content is PR-publicaties, cases, nuttige aanbevelingen en wetenschappelijke artikelen. Het is geschikt voor bedrijven die zich richten op een professioneel en zakelijk gebied.
Het bepalen van de business value

Je moet begrijpen wat het bedrijf te bieden heeft, wat de unieke voordelen zijn en wat voor soort doelgroep erin geïnteresseerd zal zijn. De business value is het enige dat een bedrijf helpt om:

  • de winstgevendheid te verhogen en te behouden;
  • de kosten te verlagen;
  • de dienst te verbeteren;
  • de taken te vervullen;
  • een marketingstrategie te implementeren.

Bedenk hoe een promotiestrategie voor de social media waarde kan toevoegen. Creëer gelijkwaardige doelen en stem ze op elkaar af. 

Het creëren van corporate identity en visuele branding

De meeste mensen herkennen merken aan logo’s, slogans en woorden. Raad het onderstaande merk op basis van de kleuren:

Zie je hoe belangrijk dat is? De corporate identity is wat mensen zullen weten over je bedrijf. Jij hebt je eigen logo, slogan en duidelijke bedrijfskleuren nodig. Dit is minimaal vereist. Als je van plan bent om een serieuze marktpositie in te gaan nemen, moet je echt een specialist raadplegen voor een merkboek.

De frequentie en de volgorde van de posts

Volgens een onderzoek, dat werd uitgevoerd door het sociale netwerk Facebook, zal het publiceren van minder dan één bericht per dag de betrokkenheid verbeteren (gerelateerd aan elk bericht), maar de algehele betrokkenheid laten dalen. De beste indicator is van één tot vijf berichten per dag. Het is belangrijk dat de content constant van hoge kwaliteit en natuurlijk ook relevant voor het publiek is. Algoritmen voor rangschikking van sociale netwerken laten nu alleen potentieel waardevolle publicaties voor gebruikers in de feed zien.

Het bevorderen en het winnen van het vertrouwen van het publiek

Weten hoe je merk een succes wordt op social media en welke content je moet maken, is voldoende voor je om consequent bedrijfsprofielen te ontwikkelen, te reageren op opmerkingen en kritiek en om trends bij te houden. Naarmate je vordert, moet je op social media ook advertentietools gaan gebruiken om je bereik en de focus te vergroten. Maak win- en weggeefacties en/of aanbiedingen en probeer letterlijk de taal van je publiek te spreken, zodat je publiek naast de hoofdboodschap ook de nuances en de kwinkslagen zal begrijpen. Het is belangrijk voor je om een vertrouwensvolle en positieve relatie op te bouwen.

Kans van slagen

Het is moeilijk om een merk te creëren, maar het is echter heel eenvoudig om het te vernietigen. Om te kunnen slagen, heb je een sterke strategie en duidelijke doelen nodig. Volg de richtlijnen in dit artikel, implementeer je eigen strategie en jij zult het vertrouwen van je doelgroep kunnen winnen.

Over de auteur: Anatolii Riabyi is marketing manager bij Logaster.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond