-

INS passeert met blockchain ‘middle man’: fabrikant verkoopt aan consument

Met een intentieverklaring tussen INS en PostNL krijgt een Nederlands platform waarop fabrikanten en consumenten elkaar vinden vorm. Het Russische bedrijf wil met een blockchainoplossing de ‘middle man’ overslaan – de supermarktketens dus. 

Wat al jaren wordt aangekondigd, lijkt nu eindelijk van de grond te komen. Een platform waarop grote fabrikanten van levensmiddelen direct aan de eindklant verkopen. Zonder tussenkomst van een supermarkt dus.

Proeftuin Nederland

Wie de oprichter van het INS Ecosystem, Peter Fedchenkov, spreekt, wordt direct getrakteerd op zijn kijk op de machtspositie van supermarktketens. Die vindt hij namelijk veel te groot. De schappen zijn hierdoor niet gevuld met de beste artikelen, maar met de producten die de retailer het meeste opleveren. Dit ‘push model’ past in zijn ogen niet meer bij deze tijd van keuze en transparantie.

De Rus, tevens oprichter van de online supermarkt Instamarkt, ontwikkelt daarom een platform waarop fabrikanten, consumenten en logistieke partijen met elkaar in contact komen. De lancering van de app en de portal staan gepland voor het einde van dit jaar. Opvallend is dat Nederland als een van de eerste testgebieden wordt genoemd, zo meldde RetailTrends al in januari. Met name het grote aantal fabrikanten en de logistieke dichtheid zou ons land geschikt maken als proeftuin.

Met een intentieverklaring tussen PostNL en INS is hiervoor een eerste stap gezet. De bedoeling is dat meer partners zich aansluiten. Fulfillmentcentra en vervoerders met (over)capaciteit kunnen intekenen voor de opslag of het verzenden van de artikelen.

‘Bestellen bij fabrikant zelf’

Om tot een opzet te komen zonder ‘middle man’ maakt INS gebruik van een blockchaintechniek waarop zogeheten ‘smart contracts’ draaien. Zo moet het mogelijk worden om real-time informatie uit te wisselen en processen te automatiseren.

De consument plaatst net als in een gewone marktplaatsomgeving zijn bestelling, ditmaal niet bij een retailer maar bij de maker van het product. Een slim contract ziet er bijvoorbeeld op toe dat de vervoerder automatisch wordt uitbetaald zodra alle partijen in de keten hebben bevestigd dat de taak is uitgevoerd. De cryptomunt waarin inmiddels op meerdere beurzen wordt gehandeld, dient als smeerolie bij alle transacties. Zo krijgen klanten de cryptotokens bijvoorbeeld uitgekeerd als spaarmiddel. Het platform moet verder allerlei marketingmiddelen gaan bevatten, bijvoorbeeld voor het doen van gepersonaliseerde aanbiedingen.

Dat de behoefte aan een dergelijk platform groot is, mag geen verrassing meer heten. Met name fabrikanten hebben betrekkelijk weinig zicht op wie de eindklant nu eigenlijk is. Klantdata kunnen ze door de tussenliggende schakels in de keten maar moeilijk verzamelen. Door hun producten ook zelf aan de man te brengen zijn ze wel in staat gedetailleerde klantprofielen samen te stellen en bijvoorbeeld de marketing hierop af te stemmen.

Op de website van INS zijn nu al enkele namen van formaat aangekondigd als partner: FrieslandCampina, Mars en Unilever. Recent zijn daar de Nederlandse bedrijven Zijerveld, Gulden Krakeling, Bake Five en SoPure aan toegevoegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond