-

RetailCoin in de maak: blockchain voor koppelen spaarprogramma’s

Begin deze maand startte de Initial Coin Offering voor de RetailCoin. Met het opgehaalde geld wil Hugo Leijtens van Digital MKB een blockchaintoepassing ontwikkelen waarmee retailers spaarprogramma’s aan elkaar kunnen koppelen. Zo zijn ze in staat samen te werken en trouwe klanten te belonen met de cryptomunt.

Waarom zijn de spaarpunten van de ene keten niets waard bij de winkelier op de hoek, of andersom? Geen consument erop zit te wachten om bij ieder bedrijf deel te nemen aan een ander spaarprogramma. Overal moeten ze namelijk weer tegoed opbouwen om van hun loyaliteit te kunnen profiteren.

Zowel Hugo Leijtens als de winkeliers waarvoor hij werkt begrijpen dat. Nieuw in de wereld van spaarprogramma’s en loyaliteit is Leijtens niet. Met zijn Nederlandse bedrijf Digital MKB ontwikkelt hij al een aantal jaar mobiele apps waarmee retailers zelf een klantprogramma kunnen optuigen. Steeds vaker hoort hij dat winkeliers best willen samenwerken, bijvoorbeeld als collectief vanuit een winkelcentrum of in een stad. Maar het maken van afspraken blijkt in praktijk nogal een horde.

“Onderneming A wil niet dat samenwerken met B of C wil niet dat het daar opgebouwde tegoed inwisselbaar is bij D. En dan is er nog het probleem van de financiering. Er zal een gezamenlijke pot moeten komen waaruit het programma wordt gefinancierd.”

Smart contracts op Ethereum blockchain

Een blockchaintechnologie is daarom precies de oplossing die de markt zoekt, zegt hij. De spaarprogramma’s worden dan door middel van een Ethereum blockchain aan elkaar gekoppeld. Doet iemand een aankoop bij een van de deelnemende bedrijven dan worden er vervolgens RetailCoins uitgekeerd die bij hetzelfde bedrijf of een partner iets waard zijn.

Bij iedere aankoop wordt precies 2,5 procent van het aankoopbedrag aan cryptomunten verstrekt – uitgegeven door de speciaal in het leven geroepen ‘European Retail Foundation’. De winkelier kan zelf besluiten een ‘premium’ toe te voegen door extra RetailCoins weg te geven, legt Leijtens uit. Met name bedrijven die producten verkopen met een grotere marge zullen op die manier gaan spelen met hun waardering.

In een smart contract geven de retailers aan in welke mate ze willen samenwerken. Ze kunnen ervoor kiezen uitsluitend samen te werken met bedrijven die ze hebben geselecteerd, op te trekken met bedrijven uit een bepaald geografisch gebied of geven aan open te staan voor iedere onderneming. Afhankelijk van het samenwerkingsniveau zijn de RetailCoins die iemand bij het ene bedrijf verdient dan ook elders iets waard.

‘Waarde afhankelijk van koers’

Wat al die gespaarde munten – ERC20 tokens – waard zijn, is net als met cryptovaluta afhankelijk van de koers op de diverse exchanges waarop de munten beschikbaar moeten worden. Iedere aangesloten retailapp zal daarom worden uitgerust met een pagina waarop alle beloningen en actuele ‘prijzen’ te zien zijn en wat de actuele waarde is van iemands ‘portemonnee’, vertelt Leijtens. Dat kan de situatie opleveren dat diegene de ene dag nog een gratis broodje van de bakker heeft verdiend en de week erna met hetzelfde aantal munten een kop koffie krijgt.

Hoewel het technisch niet helemaal te voorkomen is, wordt consumenten niet de optie geboden de RetailCoins te verkopen. Alleen winkelbedrijven hebben die vrijheid. “Dat is precies het soort gamification dat ik voor ogen heb”, zegt Leijtens daarover. Zo zou loyaliteitsmarketing wat hem betreft moeten werken. “Anders zijn we met de zoveelste kortingsconstructie bezig. De bedoeling is dat klanten terugkeren. Dat is loyaliteit.”

Afbeelding: ‘Token flow’

‘Data blijven eigendom retailer’

Maar waarom kiezen voor een spaarprogramma in een eigen (web)app als bedrijven ook kunnen aansluiten bij een spaarplatform? Een bedrijf als Piggy – op Emerce stond recent nog een interview met de oprichter – heeft in zekere zin hetzelfde doel voor ogen: samenwerking tussen winkeliers en een saldo dat op zoveel mogelijk plekken iets waard is.

Met zulke oplossingen is ook niets mis, benadrukt Leijtens. “Maar dit soort bedrijven benaderen loyaliteit wat meer vanuit de consument. Ze hopen dat klanten een spaarapp gaan gebruiken, alle klantdata die daarmee wordt verzameld is van het platform. Dat is in mijn ogen niet wat retailers willen. Die willen zelf een app of website uitbrengen en eigenaar zijn van de gegevens.”

De vraag is natuurlijk wel of spaarprogramma’s nog toekomst hebben. Loyaliteit is al meerdere malen doodverklaard en millennials schijnen nog weinig te voelen voor (actieve) deelname.

Leijtens: “Het idee dat mensen gratis crypto’s kunnen sparen helpt bedrijven ongetwijfeld. Ik denk dat je met het spelelement zelfs verzekeren sexy mee kunt maken. Maar als klanten aan het einde van de dag niet loyaal zijn en ook niet willen sparen, gaan ze dat ook nu niet doen. Een wondermiddel is het natuurlijk niet.”

‘Mogelijke integratie met betaalrekening’

Voor de ontwikkeling van de technologie is begin deze maand een ICO gestart. Tijdens een pre-ICO is in ieder geval een overeenkomst ter waarde van 20 miljoen euro getekend met een vermogende Rus. Het opgehaalde geld wordt allereerst gebruikt om de blockchainoplossing door te ontwikkelen. Daarnaast zorgt Digital MKB ervoor dat de apps die het bedrijf al ontwikkelt, worden aangesloten. Retailers die over een eigen spaarprogramma beschikken kunnen op termijn via een API-verbinding aansluiten.

Voor verdere innovaties voert Leijtens naar eigen zeggen serieuze gesprekken met een Payment Service Provider met een banklicentie. Daarmee zou het kunnen toewerken naar een integratie met betaalrekeningen om op basis van aankoopgedrag automatisch RetailCoins uit te keren. Samen met weer een ander bedrijf wordt er gekeken naar de mogelijkheid om producten te registreren in de blockchainoplossing. Dan zou het technisch mogelijk worden om de verkregen beloningen onderling te ruilen.

Omdat een groot deel van de techniek al voor handen is, denkt Leijtens betrekkelijk snel een eerste versie van het platform te kunnen lanceren. Hij hoopt dat in het derde kwartaal van dit jaar de eerste consumenten met RetailCoins worden beloond.

Dit bericht is 57 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond