-

Integratie Google Search Console en BigQuery maakt betere data-inzichten mogelijk

Een nieuwe feature die de directe koppeling van Google Search Central en BigQuery mogelijk maakt, schept kansen om grotere hoeveelheden data te analyseren en dus meer data-inzichten te verwerven.

Het verzamelen van data volgens de richtlijnen omtrent privacy wordt steeds moeilijker. Bovendien is het zaak om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk controle hebt over de data die je uiteindelijk wel kunt verzamelen. In een tijd waarin controle over je data steeds belangrijker wordt, is het aan te raden zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van een data warehouse. Het voordeel is dat dit steeds gemakkelijker wordt, aangezien de mogelijkheden tot het koppelen van databronnen en data warehouses blijven groeien. Zo ook de koppeling tussen Google’s BigQuery datawarehouse en Google Search Console.

In februari bracht het team van Google Search Central het nieuws dat er een feature werd gelanceerd die de directe integratie tussen Google Search Central en BigQuery mogelijk zou maken. Tot dan toe kon de interface van Search Console slechts tot en met zestien maanden geleden data laten zien. Met de koppeling blijven de data binnen handbereik zo lang als je wilt.

Controle over je data

Door verschillende datastromen te koppelen binnen een centraal data warehouse behoud je volledige controle over je data en creëer je een ‘single source of truth’ waarin je al de data die je verzamelt dezelfde taal laat spreken. Binnen je warehouse bouw je gemakkelijk tabellen om meer en meer databronnen te laten samensmelten. Zo creëer je een totaaloverzicht van je prestaties op de verschillende marketinggerelateerde vlakken van je bedrijf. Deze data zijn vervolgens gemakkelijk te transformeren binnen de BigQuery-omgeving, waardoor je een duidelijk verhaal kunt vertellen over de prestaties binnen een bepaald tijdsbestek.

Door verbeterde integratie tussen verschillende bronnen versoepel je het totale proces van het analyseren van je ruwe data om zo ook sneller concrete conclusies te trekken, waarmee je vervolgens verschillende actiepunten op af kunt stellen. De schaalbaarheid van Google BigQuery geeft de mogelijkheid om gemakkelijk meer databronnen te koppelen binnen het data warehouse zonder een grote negatieve impact te hebben op de gebruikssnelheid.

Waarom nu?

Het einde van Universal Analytics komt steeds dichterbij. Dit maakt het belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van een data warehouse om op die manier zo veel mogelijk historische data te behouden. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de toenemende privacy-eisen omtrent dataverwerking.

Gelukkig biedt Google BigQuery niet alleen een directe koppeling aan voor Search Console, maar is er ook een directe koppeling mogelijk van Google Analytics 4 met deze data-warehousing-tool. Hierdoor is het mogelijk om zonder veel moeite twee van je belangrijkste databronnen te koppelen aan hetzelfde data warehouse. Vanuit hier is het mogelijk om je data samen te laten smelten om één lopend verhaal te kunnen creëren in je online prestaties.

Looker Studio

Mocht je moeite hebben met het transformeren en interpreteren van je data in BigQuery, dan is het mogelijk om een ander voordeel van Google BigQuery te gebruiken: de makkelijke integratie met andere Google-producten, zoals Looker Studio (voorheen Data Studio). Binnen Looker Studio heb je de mogelijkheid om een dynamisch dashboard te bouwen waarin je de belangrijkste KPI’s in één oogopslag kunt beoordelen en actiepunten kunt opstellen.

Binnen dit programma is er een grote hoeveelheid aan visualisatieopties om een mooie interface te bouwen. In de interface kan je aan de hand van scorekaarten, tabellen, en grafieken de juiste datavisualisaties kiezen om de ontwikkelingen omtrent KPI’s zo duidelijk mogelijk weer te geven. Wanneer je BigQuery aan je dashboard koppelt als primaire databron zal je dashboard weinig merken van de grote hoeveelheden data die binnenstromen naarmate je het dashboard langer laat draaien.

Inzichten

Door het koppelen van de Search-Console-data aan een dashboard via BigQuery kun je binnen één oogopslag betere inzichten krijgen in je prestaties wat je online vindbaarheid betreft. De data vanuit Search Console brengen antwoorden op vragen zoals: hoe vaak wordt je website op Google weergegeven? Hoe vaak klikken mensen hierop door? Welke zoekwoorden leveren een hoge click-through rate op? En wordt je gevonden op de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden?

Dit alles versoepelt het totale besluitvormingsproces, van de initiële vraag, naar het identificeren van het knelpunt, tot het opstellen van duidelijke actiepunten om je prestaties te verbeteren. Hierna is het slechts een kwestie van afwachten of de resultaten veranderen. Gelukkig zal dit makkelijk te monitoren zijn met de dynamische visualisaties binnen Looker Studio.

Over de auteur: Jesse Terstappen is Data Intelligence Consultant bij OrangeValley.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond