-

Is Google Analytics App + Web al compleet? Ecommerce reporting is nu beschikbaar

Google is vol aan het inzetten op App + Web. We zagen een aantal ontwikkelingen elkaar in een rap tempo opvolgen, zoals de vernieuwde interface, en afgelopen week is de langverwachte functie voor ecommerce-rapporten toegevoegd. Toelichtingen op de recent toegevoegde ecommerce-rapporten.

Inmiddels hebben we App + Web properties voor een aantal ecommerce-klanten geïmplementeerd en een veelgehoorde vraag was: ‘Waar vind ik mijn ecommerce rapporten terug?’ Een terechte vraag, omdat ecommerce data voor veel bedrijven één van de belangrijkste componenten van de webtracking setup is. Google komt hier nu met een antwoord op door ecommerce-rapporten toe te voegen aan de App + Web properties.

Interface en reporting

De rapporten hebben in de interface een minimalistische uitstraling in vergelijking met wat we gewend zijn binnen Universal Analytics. Daarnaast is de navigatiestructuur aangepast. In Universal Analytics vind je de ecommerce-rapporten onder Conversions → Ecommerce, terwijl er in App + Web ecommerce een aparte sectie voor is. Tevens ontbreekt de drop down om naar de volgende rapporten door te klikken, dit kan enkel via het ecommerce overview.  Onderstaande tabel toont de verschillen tussen de menustructuur in App + Web en Universal Analytics. 

Wat met name opvalt in de structuur is dat een aantal rapporten weggelaten zijn. De focus binnen de ecommerce-rapporten in App + Web ligt hierdoor op Items (producten) en Revenue. Dat betekent echter niet dat deze data niet meer beschikbaar is. Hier komen we later op terug, eerst zoomen we in op de nieuwe interface.  

Wanneer je de ecommerce-rapporten opent krijg je een samenvatting van de vier subrapporten te zien. Deze samenvatting bevat de antwoorden op de meest gestelde vragen rondom ecommerce:

  • Wat is mijn omzet in periode x?
  • Hoeveel transacties had ik in periode x?
  • Welke producten zorgen voor de meeste omzet binnen deze periode?
Ecommerce revenue

Het eerste rapport trekt de meeste aandacht vanwege een trendlijn waarin de ecommerce revenue over tijd getoond wordt. Hierbij kan ook geswitcht worden naar purchases en item views. Wat daarnaast opvalt is dat de term transactions niet meer terug komt in Web + App; overal wordt de term purchases gebruikt. Het revenue-overzicht is het enige rapport van waaruit niet doorgeklikt kan worden naar een deep dive. 

Ecommerce purchases by item name

Het tweede rapport geeft het aantal aankopen per item weer, een klik hierop leidt je dieper dit rapport in waarin je een uitgebreid overzicht van de productprestaties vindt. Hier ligt de focus de ‘product journey’ van view tot purchase. 

De rapporten ‘Ecommerce purchases by Item list name’, ‘Ecommerce revenue by Order coupon’ en ‘Item views by promotion name’ zijn op dezelfde manier ingedeeld. In vergelijking met de Universal Analytics interface zijn er nog drie belangrijke rapporten die we hier niet terugzien: 

  • Shopping behaviour
  • Checkout behaviour
  • Sales performance

De funnels zoals we die gewend zijn in Shopping behaviour en Checkout behaviour kunnen we reproduceren door een funnel analysis te maken in het Analysis menu. Ook het aantal transacties, of ‘purchases’, zijn in App + Web  nog niet met één simpele klik op te halen. Hoewel alle benodigde data beschikbaar is, voelt het toch nog niet helemaal klaar voor het echte werk. 

Tracking

Een belangrijke verandering in Web + App is het achterliggende meetmodel waarbij de focus ligt op events met parameters in plaats van pageviews en events met dimensies. Inmiddels hebben we een aantal Web + App implementaties achter de rug en alle implementatie-specialisten zijn het over één ding schreeuwend eens: de Web + App implementatie is een stuk eenvoudiger dan de Universal Analytics implementatie. De twee meest voorkomende implementaties zijn via Gtag of via Google Tag Manager. 

Een implementatie van Web + App via Gtag is gelijk aan de implementatie zoals je deze al kende. De Gtag werkt al met de events waar het meetmodel van Web + App op gebaseerd is. Werk je al met een Gtag implementatie dan kan je de deze simpel koppelen en je bestaande tracking gebruiken. 

Via Google Tag Manager kunnen de event templates gebruikt worden, hierin benoem je de ‘event name’ en de parameters die je wil meesturen op de hit. Vervolgens koppel je hier een trigger aan zoals je dat altijd al deed. Met name het meegeven van de productdata wordt hierdoor een stuk eenvoudiger. Waar je voorheen de exacte positie in het ‘products’ object moest specificeren kan je hier nu naar het ‘items’ object verwijzen zonder de positie te specificeren. Simpel gezegd: het is een kwestie van invullen en het werkt!

Nog een belangrijk onderdeel van je tracking setup is het inrichten van je dataLayer. De basis datalaag die je op je website beschikbaar moet hebben om data door te kunnen sturen naar App + Web (en andere platformen) blijft noodzakelijk. Heb je deze datalaag specifiek ingericht voor Universal Analytics dan kan het voorkomen dat je óf hier een aantal wijzigingen in moet maken óf dat je setup via Google Tag Manager iets complexer wordt. 

Klaar voor het echte werk

Met de toevoeging van ecommerce-rapporten worden App + Web properties eindelijk klaargestoomd voor het ‘echte’ werk. Deze update maakt het mogelijk om  simpele overzichten van de opbrengsten van je ecommerce-activiteiten te raadplegen. Voor het uitvoeren van diepere analyses is er vanuit Google echter nog wel aardig wat werk aan de winkel. De vraag is alleen nog of Google dit zelf ook zo ziet. Het is goed mogelijk dat ze zullen inzetten op het gebruik van hun andere diensten voor diegenen die dieper de data in willen, bijvoorbeeld via BigQuery of Data Studio.

Momenteel is App + Web nog steeds in bèta. Mooie ontwikkelingen vanuit Google volgen elkaar in hoog tempo op, dus onze verwachtingen liggen nog steeds hoog. Gebruikers die nog niet gestart zijn, krijgen van Google met ecommerce reporting een flink duwtje in de rug om dat nu alsnog te doen, want de vroege versie van App + Web is nu ook echt bruikbaar. Wat ons betreft was gisteren al hét moment om te starten met App + Web, maar als je nog op een teken wachtte, is dat zojuist gearriveerd! 

Over de auteur: Martijn Heerema is sr. digital analytics consultant en product lead bij Merkle.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond