-

Dit zijn de zeven beste manieren om je check-out te optimaliseren

Je stopt veel tijd en moeite in je salesfunnel. Eindelijk is het dan zover: de klant staat op het punt om je product of dienst te kopen. En dan haakt-ie op het allerlaatste moment toch nog af. De nachtmerrie van elke retailer. Het bieden van een goed check-out systeem kan veel verlaten winkelmandjes voorkomen. Lees hier zeven tips en tricks om je check-out en je conversie te optimaliseren.

Je wilt je conversie op het gebied van betalingen uiteraard zo hoog mogelijk houden. Dit mag geen moment meer zijn waarop klanten uitstappen. Drempels die er toch voor kunnen zorgen dat je klanten afhaken, moet je dan ook zo snel mogelijk verhelpen.

Vertrouwen is de sleutel

Een van de belangrijkste onderdelen van betalingen is vertrouwen. Hoeveel vertrouwen heeft de shopper in je als aanbieder en in de betalingen? Uit onderzoek blijkt dat zeventien procent van de shoppers het traject afbreekt omdat ze de betaalomgeving niet vertrouwt. Hoe voorkom je dat?

Vertrouwen gaat vaak om een onderbuikgevoel. Mensen krijgen het gevoel ‘dat er iets niet klopt’. Om dat te voorkomen, kun je een aantal dingen doen. Zorg er in eerste instantie voor dat je domeinnaam je bedrijfsnaam reflecteert. Zorg voor een goed SSL-certificaat, voor een veilige verbinding. Waarborg daarnaast de uitstraling van je webshop: het moet veilig voelen! Het betaalblok moet er nog degelijker en betrouwbaarder uitzien dan alle andere elementen op je pagina. Zo bouw je aan een betrouwbaar imago.

Wat ook bijdraagt aan dit veilige gevoel, is een check-out waar je klanten op de pagina van de webshop blijven. Vroeger was het gebruikelijk dat je bij het betalen naar een nieuwe webpagina en nieuwe URL werd geleid (een zogenaamde redirect). Daar werd je betaling verwerkt. Vaak zag die pagina er anders uit dan de webshop. Je klanten worden zich steeds bewuster van hun online betalingen en willen ook zeker weten waar ze betalen. Redirects wekken argwaan. Het aantal shoppers dat hierdoor afhaakt, kan variëren van enkele procenten tot zelfs 20 procent. Door te zorgen dat je betalingen ook in je eigen webshopomgeving kunnen worden uitgevoerd, behoud je deze mensen. De implementatie kan langer duren dan de standaard redirect-methode, maar de compensatie in behoud van je omzet maakt het dat meer dan waard.

Neem je klanten bij de hand

Onverwachte wendingen kunnen er ook voor zorgen dat klanten afhaken. Begeleid je shoppers dan ook altijd door het proces. Vertel ze wat ze kunnen verwachten. Vooral sinds de komst van PSD2 is het belangrijk om klanten alvast te vertellen wat de volgende stap zal zijn. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt je gegevens nu ingevuld, in de volgende stap zal je wat vragen van je bank beantwoorden’. Door ze hierin bij de hand te nemen zorg je ervoor dat ze niet overrompeld worden en afhaken.  

Kies de juiste taal en juiste methode per doelgroep

Zorg ervoor dat je je klanten aanspreekt in hun eigen taal. Kies de betaalmethoden die gangbaar zijn in hun land. Toon de juiste opties voor de juiste klanten. Zo is iDEAL bekend en populair in Nederland, maar zal het Duitse klanten niks zeggen. Zij zien liever SEPA Direct Debit, of de optie om met creditcard te betalen. Uit onderzoek blijkt dat het zelfs beter is om één veelvoorkomende methode aan te bieden dan een verscheidenheid aan opties. Het is belangrijk om per branche te kijken wat voor je situatie werkt: bied je één methode aan, een kleine selectie, of toon je een (kleine) automatische selectie op basis van gebruikersdata?

Terugkerende bezoekers blijven verleiden

Voor klanten die terugkomen bij je winkel, kun je de drempel om te betalen nog verder verlagen: sla hun favoriete betaalmethodes voor ze op en vul hun data automatisch voor ze in. Dat betekent dat wanneer ze bij het betaalscherm komen, hun bank al voorgeselecteerd is of hun creditcard opgeslagen is Zo bied je ze een one-click-payment. Het gemak zorgt vaak voor veel herhaalaankopen.

Wat je ook kunt doen met terugkerende bezoekers, is ze verleiden met loyalty-programma’s en klantprofielen. De gegevens die je verzamelt, kun je linken aan hun betaalmethode. Hun profiel wordt dan bijvoorbeeld gekoppeld aan een creditcard. Wie terugkomt op je webshop, hoeft dan bijvoorbeeld niet nogmaals zijn kledingmaten of voorkeuren door te geven. Je maakt een herhaalaankoop zo laagdrempeliger en voorkomt dat betalingen afgebroken worden.

Early adopters voor nieuwe technieken

Er zitten vele voordelen aan nieuwe betaaltechnieken zo snel mogelijk implementeren. Hoe meer opties je kan aanbieden, hoe breder de doelgroep waarvoor je betalen makkelijker maakt. Bekijk per kanaal wat je ermee wilt doen. De eerste aanbieders van ApplePay bijvoorbeeld, zagen hun conversie door het dak gaan, omdat mensen de nieuwe betaaltechniek wilden uitproberen. Omdat er maar een beperkt aantal plekken was dat deze betalingen faciliteerde, zagen zij hun omzet hard stijgen.

Betalingen optimaliseren: vertrouwen en gebruiksgemak

Uiteindelijk gaat het om twee dingen: vertrouwen en gebruiksgemak, en zo komen we weer terug bij het begin. Klanten willen in steeds sterkere mate weten dat hun betalingen goed verlopen en dat ze met een betrouwbare partner te maken hebben. Daarnaast speelt gebruiksgemak een substantiële rol: hoe minder handelingen, hoe vertrouwder de bepalingsmethoden, en hoe beter deze aansluit bij de belevingswereld van de klant. En hoe beter de aansluiting, hoe minder afgebroken betalingen en hoe hoger je conversie!

Over de auteur: Tim van de Langkruis werkt als Product Manager bij Adyen.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond