-

Meet-up mobile: inzet PWA’s voor hogere mobiele conversie

Recent organiseerde Intershop met Google en Incentro de meet-up ‘boost your mobile commerce’ waarbij progressive web apps centraal stonden. Een select gezelschap werd op het Nederlandse hoofdkantoor van Google bijgepraat over het nut van deze PWA’s en wat de impact ervan is op de mobiele conversie.

Wist je dat de impact van mobile binnen de b2b-sector enorm is? Op basis van de cijfers van Google en Boston Consulting Group – die hier onderzoek naar deden – is de verwachting dat in 2020 al ongeveer zeventig procent van de inkomsten van grote b2b-spelers voortvloeit uit mobiel gebruik.

Native app versus webapp

Een logische gedachte zou zijn om te investeren in een native app. Hoewel mobiele apps een grote toegevoegde waarde kunnen hebben, is de investering fors en valt het gebruikt door klanten doorgaans tegen. Bas Jansen, conversiespecialist bij Google, vertelde bijvoorbeeld dat slechts zes procent van alle apps na een maand nog actieve gebruikers heeft. “Dit percentage is niet voorbehouden aan bepaalde sectoren of werelddelen, dit is onze algemene conclusie.”

Als alternatief of aanvulling op een native app kiezen steeds meer retailers er daarom voor om een progressive web app te lanceren. Dat merken we bij Intershop ook, vandaar dat we in onze laatste versie al een basis voor PWA hebben ingebouwd. Om te onderzoeken hoe e-commerce specialisten denken over (de mogelijkheden van) progressive web apps besloten we de meet-up te organiseren.

Sneller, lichter, flexibeler

Jeroen Ooms, frontend- en mobile developer bij Incentro, legt meer uit over de achterliggende techniek. “Qua functionaliteiten lijkt een progressive web app op een native app, maar in feite is het gewoon een website die gebruik maakt van native functionaliteiten van je telefoon die de browser op dit moment aanbiedt.” De ontwikkelkosten zijn lager, aangezien progressive web apps worden ontwikkeld met reguliere webtechnieken voor de webbrowser van de mobiele devices.

Headless software en progressive web apps gaan hand in hand. “De combinatie van headless software zoals Intershop en een PWA met een javascript framework zoals Angular of React zorgt voor een flinke performance winst. Door de backend en frontend los te koppelen zijn de requests naar de server veel efficiënter. Pagina’s worden niet meer volledig opnieuw geladen maar alleen relevantie informatie wordt opnieuw opgehaald en vervangen op de website. Deze snelheid zorgt voor een veel betere gebruikerservaring. Daarnaast stelt het je ook in staat om software veel makkelijker te combineren. Zo kun je bijvoorbeeld je e-commerce platform uitbreiden met een contentplatform door ze in de frontend samen te laten komen.”

Meegroeien

Progressive web apps bieden diverse voordelen van een native app – zoals het sturen van pushberichten, toevoegen aan het homescreen en (deels) offline werken. “De toepasbaarheid van deze functionaliteiten in PWA’s wordt steeds beter. Hierbij zijn we ook afhankelijk van de mogelijkheden die iOS en Android bieden in de browsers. Het zal misschien nu nog niet je huidige app vervangen omdat iOS bijvoorbeeld nog een beperkte ondersteuning heeft voor offline werken en pushberichten. Maar dit gaat in de toekomst veranderen. We kunnen dus nu al beginnen met het ontwikkelen van een website die snel en toegankelijk is op elk device. We kunnen de PWA mee laten groeien met de ontwikkeling van mobiele browsers door nieuwe functionaliteiten later toe te voegen. In de toekomst zou je kunnen nadenken over het uitfaseren van je native app. “, vertelde Jeroen.

Boost de mobiele conversie

Jop van Sommeren, e-commerce manager bij Coop, vertelde over zijn missie om ook online één van de grotere spelers te worden in de Nederlandse food retail. Ook is mobiel voor COOP een belangrijke verbinder tussen online en offline. Om de gebruikerservaring en conversie op mobiel te verbeteren, besloot het bedrijf om naast de native app aan de slag te gaan met progressive web apps. “Ondanks dat onze native app op iOS en Android bij de gebruikers in de smaak valt, is lang niet elke (potentiële) klant bereid om een app te installeren.

Volgens conversiespecialist Bas is dit een bekend probleem. Hij legde uit dat bij de meeste mobiele sites te veel verzoeken naar de server worden gestuurd, met als gevolg dat de website traag wordt. “Voor een prettig mobiel gebruik zou je niet meer dan vijftig verzoeken per pagina moeten hebben. Een gemiddelde site bevat er echter al snel tweehonderd.”

Coop zit al snel op vele honderden verzoeken. Samen met Incentro gaat de supermarktketen daarom aan de slag met de nieuwste versie van Intershop, zodat de progressive web app dit probleem kan ondervangen en de mobiele conversie de gewenste boost krijgt.

Meer weten over dit onderwerp? Download de presentatie Mobile Commerce Meetup met Google hier.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond