-

Miljoenen tweets voor #LoveWins: met content inhaken doe je zo

Er zijn weinig nieuwsmomenten te verzinnen waarop zoveel organisaties inhaakten als dat afgelopen vrijdag gebeurde. Bijna geen van de grote merken bleef stil en met de hashtag #LoveWins gingen zij gezamenlijk viraal. Ook inhaken? Dat kan op de volgende manieren.

Vrijdag was het moment daar: het Amerikaanse hooggerechtshof bepaalde dat het homohuwelijk in alle staten moet worden gelegaliseerd. En hoewel je de grote internationale merken eerder nooit hoorde over dit politiek gevoelige thema, buitelden ze over elkaar heen om op dit nieuws in te haken.

Merken als Mastercard en Ben & Jerry’s hadden zich goed voorbereid en wisten binnen afzienbare tijd een video te plaatsen – klaar om viraal te gaan. Presidentskandidaat Hillary Clinton zorgde met één tweet voor een leuke campagneboost, Gap, American Airlines en het Witte Huis pasten snel hun avatar aan. Volgens Topsy zijn er meer dan zeven miljoen tweets geplaatst met de populaire hashtag en is er een veelvoud aan impressies.

Een media-analysebureau rekende voor dat er zeventien keer meer positieve dan negatieve tweets zijn geplaatst. Bedrijven willen zich maar al te graag binden aan deze golf van positiviteit en plaatsen berichten waarvan de positiviteit afstraalt op het nieuws en het eigen merk. Inhaken op het nieuws kan daarom belangrijk onderdeel zijn van een goede contentstrategie. Enkele manieren op een rij.

Inhaken met data

Journalisten zijn altijd opzoek naar data die hun claims (nog beter) onderbouwen. Bedrijven hebben die data vaak in huis of kunnen de inzichten gemakkelijk verzamelen. Of de gegevens het nieuws nu onderschrijven of tegenspreken in beide gevallen is het een kans om in te haken. Ook bedrijven zonder gouden bergen aan eigen data kunnen relatief eenvoudig inspelen op een nieuwsfeit. Google’s Consumer Surveys bieden openbare en belangrijke trends, maar ook andere onderzoeksbureaus zijn vaak in staat (relatief) snel uitspraken te doen over respondenten.

Creativiteit

Met visueel aantrekkelijk vormgegeven content weet je over het algemeen de aandacht te trekken. Omdat blogs en andere online media geregeld verlegen zitten om visuele content om artikelen aan te kleden is de kans bovendien groter dat deze media de inhaker overnemen. Groot nadeel van graphics is de benodigde investering: naast een goede vormgever vraagt het om de nodige tijd om te produceren.

Planning is in beide gevallen de oplossing. Door een contentkalender bij te houden kan de productie van de inhaker ruim van tevoren worden ingepland. Ook zonder een dozijn aan medewerkers die zich dagelijks bezighouden met inhaken, kunnen belangrijke momenten worden gepland. Nationale evenementen, feestdagen, populaire televisieprogramma’s en awards zijn te voorspellen wat de nodige tijd biedt voor een creatieve posting. Belangrijke momenten in de maand juli: start van de Tour de France, het begin van de zomervakantie, talloze festivals en Suikerfeest als einde van de Ramadan. 

Een goed voorbeeld van gecontroleerd inhaken is Virgin Holidays dat met onderstaande post inhaakte op nieuwe wetgeving voor het homohuwelijk in het Verenigd Koninkrijk. Kranten als The Guardian en vele belangrijke blogs namen het bericht van Virgin over. Wat een snelle inhaker leek, bleek een uitstekend geplande uiting van het campagnebureau.

Opinie

Het online aanbieden van een mening is veruit de goedkoopste en makkelijkste manier om op het nieuws in te haken. Toch is het ook de vorm die het minst vaak aandacht krijgt. Een snelle inhaker met een simpele quote of uitgebreidere duiding van een nieuwsfeit op bijvoorbeeld een blog, is de aandacht van een specifieke doelgroep vaak waard. Zeker in een nichemarkt hebben doelgroep en journalisten behoefte aan duiding van belangrijke marktspelers. Zo’n pro-actieve benadering heeft al meer dan eens voor (media)aandacht gezorgd.

Ter inspiratie: zo haakten tientallen internationale merken in op #LoveWins

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond