-

‘Niks doen met Accelerated Mobile Pages is geen optie’

Accelerated Mobile Pages (AMP) worden de trend van 2018. Ze werden in februari 2016 door Google geïntroduceerd met als doel uitgevers te helpen met het verbeteren van de browse ervaring op mobiele apparaten. AMP zorgt namelijk voor een snellere laadtijd van rijke content zoals video’s, animaties en advertenties. Tevens zorgt AMP voor een betere plek in Google’s “top stories” box.

Er is een hoop discussie en scepsis over AMP, maar niks doen met AMP in 2018 is vrijwel geen optie. Recentelijk heeft Google zelfs aangekondigd AMP internationaal flink te promoten.

AdWord-adverteerders kunnen tevens binnenkort wereldwijd AMP pagina’s als hun landingspagina gebruiken en kunnen Accelerated Mobile Pages ook gerankt worden in Google’s position zero (featured snippet).

Deze zichtbare trend is de reden dat SEMrush een nieuwe feature heeft gelanceerd. Naast de gebruikelijke technische SEO issues, controleert de Site Audit van SEMrush vanaf nu ook op AMP validatiefouten. SEMrush heeft tevens een uitgebreide gids gemaakt hoe je AMP in je voordeel kunt gebruiken.

Om meer inzicht te creëren in het implementeren van AMP en als webmaster prioriteiten te kunnen stellen, zijn de 10 meest voorkomende AMP issues op een rijtje gezet. Hiervoor is de Site Audit van SEMrush gebruikt om de websites van de top 300 uitgevers in acht landen, waaronder Nederland, te controleren. Dit zijn de resultaten:

Zoals je kunt zien, blijft het aantal grote uitgeverijen dat met AMP werkt momenteel steken op 24% tot 34%, afhankelijk van het land. In Nederland is dit 30.8%. Het percentage websites dat problemen heeft met het gebruik van AMP is vrij groot. In Nederland heeft 72.9% van de AMP’s een of meerdere problemen.

Dit getal is echter pas interessant als we kijken naar het soort fouten die gemaakt worden. Dit is tevens het meest interessante aspect voor webmasters. HTML fouten komen het meeste voor en ze zijn vrij serieus. Ze kunnen er namelijk voor zorgen dat alle AMP voordelen teniet worden gedaan. Voldoen aan de AMP HTML specificaties is echter niet zo makkelijk. Als men bijvoorbeeld kijkt naar tags en attributes, dan moet je een enorme lijst doorwerken waarin staat welke al dan niet zijn verboden. Er is dus een hoop ruimte voor het maken van fouten.

HTML-fouten oplossen betekent meestal dat je verboden tags moet verwijderen en invalide protocollen moet omzetten in valide protocollen. Er zijn ook HTML-beperkingen voor stijl en layout. Men moet bijvoorbeeld de hoogte en breedte voor elke getoonde tag bepalen om ervoor te zorgen dat men eenvoudig door een webpagina heen kan scrollen.

Ondanks dat stijl en layout problemen niet zo vaak voorkomen als HTML-issues, loop je wel de kans dat als je ze negeert, je pagina helemaal niet meer voorkomt in de SERP’s. Gelukkig zijn deze fouten makkelijk op te lossen.

De AMP project website is erg handig voor webmasters en heeft een flink aantal gidsen en tutorials. Op de pagina over AMP validatiefouten staan meer dan 30 fouten en hoe je die kunt vermijden.

Deel dit bericht

4 Reacties

Merien

Wie, buiten Google, heeft hier voordeel van? Als consument vind ik die AMP links irritant. Het betekend een extra handeling voordat je op de site bent waar je wil zijn. Voor de uitgever zie ik er ook geen voordeel in dat Google jouw branding overneemt.

Wesley - Expand Online

Hi Merien,

AMP staat geheel in dienst van de consument. Juist het aanbieden van de content in een paar miliseconden is het doel, daarna ben je engaged met de site en klaar om door te gaan met het consumeren van andere artikelen of pagina’s. Hiermee probeert Google een juiste gebruikerservaring te realiseren.

Voor wat betreft je skeptische visie over het overnemen van de branding door Google. Zo lang je pagina juist is ingericht voor AMP: Bedrijfslogo, content en vervolgens afbeeldingen werk je toch nogsteeds aan je eigen branding? Je behaalt daarmee een extra voordeel dat Google jouw branding content nog eens extra snel laat zien ook. Top voor je branding dus (mits je via een tracker alles correct doormeet natuurlijk)!

Michael Sonder - Euria webconsult

Niks doen aan AMP is inderdaad geen goede optie. Zolang Google AMP nog in de kinderschoenen staat, lijkt de meest reële optie om meer aandacht te besteden het mobiel vriendelijk / toegankelijk maken van de bestaande websites en webshops. Hoe dat kan kun je lezen in dit heldere artikel: http://bit.ly/2nbVH9P

Martin

AMP wordt echt groot. Je kunt straks er op rekenen dat je website minder goed gevonden gaat worden als je niet mee gaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond