-

Moderetailers investeren in ‘style matching’ en omgekeerd zoeken

Het aantal e-commercespelers dat klanten met een ‘Shazam voor fashion’-achtige functie bedient groeit. Ook Google is recent gestart met dit omgekeerde visueel zoeken. De laatste toevoeging aan de Google Lens-app zorgt ervoor dat gebruikers een foto kunnen maken van een willekeurig kledingstuk, een algoritme zoekt er vervolgens de producten bij op het eigen zoek en winkelplatform.

Ergens een leuk paar schoenen gezien, maar geen idee waar die verkrijgbaar zijn? Een algoritme zoekt het bijbehorende product op. Of biedt een alternatief aan dat het wel verkoopt.

Kleding spotten op straat

Google heeft op de eigen conferentie voor ontwikkelaars een dergelijke toepassing gepresenteerd. Het bedrijf kondigde aan Google Lens, de slimme assistent voor de smartphonecamera, breder beschikbaar te maken. De Android-app voegt als het ware een laagje zelflerende objectherkenning toe waardoor het allerlei ‘slimme’ services kan bieden. Zo wordt navigeren met Google Maps gemakkelijker als gebouwen worden herkend en toont de app automatisch de reviews van restaurants en winkels in de buurt. Dezelfde techniek zet het bedrijf in voor het herkennen van producten, Style Match genaamd.

Richt een gebruiker zijn telefoon op een kledingstuk dat op straat, in een etalage of in een tijdschrift wordt gespot dan zoekt Lens’ de juiste producten erbij. Het achterliggende algoritme houdt daarbij rekening met kleuren, vormen en stijl. Google Lens was eerder alleen beschikbaar in Googles eigen software Photos en Assistant, inmiddels zijn er meerdere smartphonefabrikanten die de slimme laag standaard hebben opgenomen in de camera. Naast de Google Pixel brengen ander andere LGE, Motorola, Xiaomi, Sony en OnePlus de ‘style matching’ naar een groter publiek.

Bredere trend

Moderetailer Asos kondigde vorig jaar aan een vergelijkbare proef te starten met beeldherkenning. De app van Asos is voorzien van een camerafunctie om beelden uit tijdschriften te fotograferen en daarin de stijlvoorkeur te herkennen. Dit voorjaar is het principe in wat andere vorm maar definitief in de app opgenomen. De functie is bovendien beschikbaar gemaakt voor alle klanten. Asos had rondom het moment van de presentatie zo’n 85 duizend artikelen geïndexeerd, wekelijks zouden daar vijfduizend stuks aan worden toegevoegd.

Google, Asos en heel wat anderen volgen een steeds zichtbaar wordende trend. E-commercebedrijven maken het zoeken van nieuwe producten steeds intuïtiever en gemakkelijker. Bedrijven zien in dat klanten op andere plekken dan in hun (online) winkel geïnspireerd raken. Het aantal bedrijven dat hierop inspelen is, zoals onderstaand overzicht duidelijk maakt, de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Die experimenten leiden overigens niet altijd tot een daadwerkelijke ‘feature’. Van Zalando is bijvoorbeeld bekend dat het al een aantal jaar proeft aan visueel zoeken. De app bevat echter nog altijd geen camera-functie.

Bredere platformen

Deze en vergelijkbare services mogen dan de Shazam van de fashion worden genoemd, echt precies zijn ze niet. Dit lijkt voor de winkelbedrijven zelf opvallend genoeg geen probleem. De bedoeling is vooral eerder in iemands ontdekkingsfase te worden opgenomen.

Wat dat betreft lijken bredere platformen als Google en Pinterest nog het beste in staat om zo in te spelen op die oriëntatiefase. Pinterest bracht niet voor niets in 2016 een functie om op delen van foto’s in te zoomen. Op basis daarvan worden vergelijkbare beelden of artikelen gezocht. Het succes was aanleiding om het jaar erop ook een functie in te bouwen (‘Lens’) waarmee gebruikers zelf omgekeerd kunnen grasduinen door het aanbod. Onlangs maakte Pinterest bekend dat het sindsdien 600 miljoen visuele zoekopdrachten per maand uitvoert. Ten opzichte van het jaar ervoor is dit een toename van 140 procent.

Voor Pinterest en de anderen staat inmiddels vast dat ze een hoop laten liggen door zich alleen op de doelgerichte online zoeker te richten. Juist door andere, maar in stijl vergelijkbare, artikelen te tonen verwachten de bedrijven hun omzet te kunnen vergroten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond