-

Retailers zien omzetstijging door image recognition

Image recognition, innovatie koppelen aan authenticiteit en het mobiele kanaal vormen komend jaar de trends voor de retail. Tijdens NRF, de grootste retailbeurs ter wereld, luisterde Michiel Ebeling naar de koplopers in deze markt. Wat dacht je van een traditioneel Levi’s jack, powered by Google? 

Image recognition – ook wel ‘computer vision’ genoemd – is een technologie die beelden registreert, verwerkt, analyseert en ‘begrijpt’. Over ‘image recognition’ wordt al lang gesproken en geschreven. In films is deze technologie al lang te zien en leidt het vaak tot enig ongemak met betrekking tot het gevoel van privacy.

Een feit is dat consumenten geleidelijk steeds meer gebruik maken van image recognition en het gemak ervan zelf ervaren. Inloggen met de iPhone X en Samsung Galaxy S8/Note kan al met gezichtsherkenning en ook voor toekomstige devices zal dit de nieuwe standaard worden. Inloggen met gezichtsherkenning is sneller en eenvoudiger en ook hier geldt dat gebruiksgemak het succes van innovatie bepaalt. Een ander voorbeeld is de prijswinnende app Smartify (de Shazam of Art) die kunst, bijvoorbeeld in het Rijksmuseum, herkent en direct content in de vorm van tekst of audio presenteert met informatie over dat kunstwerk. Veel eenvoudiger dan een code scannen of een nummer intoetsen.

NRF toonde een aantal toepassingen van ’image recognition’ voor retailers. Een aantal bedrijven toonde een ‘in-store’ ervaring waar op basis van de herkenning met camera’s van geslacht, leeftijd en kledingstijl, een gepersonaliseerde fashion collectie werd gepresenteerd op digitale schermen. De gepresenteerde toename van het aantal bezoekers die door deze technologie nu met gevulde tas de winkel verlieten was te hoog om geloofwaardig te zijn. Maar een winkel waar vaak voor 80% een collectie wordt gepresenteerd die niet aansluit op de smaak van een bezoeker herkennen we – in ieder geval de mannelijke lezer – wel. Waarom niet met digitale middelen deze ervaring veel persoonlijker maken en meer bezoekers inspireren en converteren en trouwe klanten extra belonen? De ervaring een persoonlijke, op maat gesneden service te krijgen die recht doet aan de bestedingen van klanten zal loyaliteit, conversie en NPS-scores verhogen. Voorwaarde is wel dat dit op een wijze plaatsvindt die recht doet aan het gevoel van privacy voor de bezoeker.

Een ander voorbeeld van het gebruik van IR-technologie, is het gebruik door retailers, zoals bijvoorbeeld Mediamarkt, van robots die worden ingezet om de voorraden in de schappen van de winkels te scannen, gewenste bestellingen te registreren en deze ook daadwerkelijk uit te voeren. Hierdoor wordt de winkelvoorraad verder geoptimaliseerd en levert dit waardevolle informatie op over verdere schapoptimalisatie en winkelinrichting.

Brands on stage – trouw blijven aan je DNA + luisteren + innoveren

Twee verschillende merken, Levi’s en Tommy Hilfiger, maar een eensluidende verklaring van hun succes: trouw blijven aan je merk, blijven vernieuwen en inspelen op de wensen van de consument.

Icoon Tommy Hilfiger was zelf aanwezig. Strak in pak en al bijna 50 jaar verantwoordelijk voor het weer immens populaire fashionmerk. Trouw blijven aan het merk is voor hem een van de pijlers van het succes. Zijn grootste angst was altijd dat het merk niet meer van deze tijd zou zijn. Hij wil het merk jong houden en omgeeft zich met jonge mensen zodat hij weet wat er speelt. Een ander belangrijk element is goed te luisteren en in te spelen op de wensen van consumenten.  Bijvoorbeeld de wens om sneller hun behoeften te kunnen bevredigen. Met een juiste balans tussen de tradities van het merk en innovatie, “catching up is maybe not an option”.

Hilfiger liet zien hoe consumenten met de Tommy Snap:Shop-app door middel van image recognition kleding kunnen herkennen, op billboards, in de winkel, tijdens events of op de catwalk (‘shop the runway’), en hoe je deze items direct in je ‘shopping bag’ toevoegt en kunt kopen: ‘See now and buy now’. Daarnaast speelt social een belangrijke rol bij het delen van de grote events die Tommy Hilfiger organiseert.

Ook Levi’s-CEO James Curleigh benadrukte de basis van succes door met één arm het verleden te omarmen en met één de toekomst. Een voorbeeld daarvan droeg James zelf, een traditioneel Levi’s jack maar nu powered by Google. Met de jas kan worden genavigeerd, gecommuniceerd en naar muziek geluisterd met de ‘touch and gesture’ technologie die in de stof geweven is. Daarnaast benadrukte James dat technologie het nog eenvoudiger zou moeten maken om je favoriete jeans te kopen. ‘Hoe creëer je meer toegang tot je merk, en ontwikkel je verder de relevantie van je merk waarbij je trouw blijft aan je roots’ is volgens hem de cruciale vraag.

Mobile commerce

Maar liefst 90% van de omzet van Alibaba op Singles Day in China werd gerealiseerd via mobiel. Op piekmomenten waren er 325.000 orders per seconde. Dat lees je goed: 90% op mobiel. Met een perfect geoliede mobiele machine die op stoom komt door snelheid, relevantie in content en simpele conversie stappen.

En daaraan ontbreekt het vaak bij de westerse mobiele commerceplatformen. Het is te traag, laadt te langzaam, is niet specifiek en relevant genoeg en het betaalproces bestaat uit te veel stappen. Logisch dat mensen dan weer achter hun laptop kruipen. Maar dat willen ze helemaal niet! Wanneer gebruik jij mobiel bankieren op je laptop? Bijna nooit. Omdat het op mobiel gewoon perfect en zelfs beter werkt.

Uiteraard zal het voor verschillende productcategorieën niet hetzelfde zijn. Maar de frequente, snelle impulsaankopen zullen snel naar mobiel verschuiven. Als dat platform tenminste optimaal werkt. En dat is nu heel vaak niet het geval. Dus kansen genoeg om dat te verbeteren, voor huidige òf nieuwe spelers!

Wil je het vorige artikel nog nalezen over AI en Voice en welk platform 100 Maserati’s verkocht in 16 seconden? Lees het hier.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond