-

Nederlandse mkb-groothandel Europees koploper in online verkoop

Nederlandse mkb-groothandels zijn Europese koplopers in e-commerce. In totaal haalt de sector veertig procent van de omzet uit online verkopen. Dit is twee keer zoveel als andere Europese landen. Om de marges op online inkomsten te vergroten, zet de handelssector in op integratie van hun webshop en voorraadsysteem.

Dit zijn uitkomsten uit de mkb-barometer 2018, een internationaal onderzoek van PB7 in opdracht van Exact onder driehonderd handelsbedrijven in Nederland, België, Frankrijk, Engeland.

Prijsdruk

Vijftien procent van de groothandels geeft aan te werken met een geïntegreerd systeem voor e-commerce en voorraadbeheer. Dit is een toename van veertig procent ten opzichte van een jaar eerder. Een belangrijke reden om deze activiteiten te integreren is de prijsdruk door online concurrentie. 48 procent ervaart die. Om hier succesvol mee om te kunnen gaan, zegt 32 procent actief te werken aan een internetstrategie.

Hoewel al een behoorlijk deel aan e-commerce doet, zijn er toch nog veel handelsondernemingen die niet of nauwelijks online actief zijn. 34 procent van offline georiënteerde handelaars zegt dat klanten niet vragen of ze online kunnen bestellen. Voor 19 procent is de procesverandering te ingrijpend om vol in te zetten op e-commerce. 12 procent geeft aan geen internetstrategie te hebben en hetzelfde percentage stelt dat online handel geen toegevoegde waarde heeft voor de organisatie.

Ingrijpend veranderen

Toch zegt 41 procent dat digitalisering een hoge prioriteit heeft en 61 procent vermoedt dat technologische veranderingen het concurrentielandschap ingrijpend zullen veranderen. Maar het verbeteren van de marges gaat naar de mening van 42 procent door onderhandelingen met leveranciers en volgens 41 procent door harder te werken. Traditionele tactieken dus.

Toch zoeken steeds meer groothandels naar slimme oplossingen. Dit jaar, 2018, staat in het teken van sneller en flexibeler leveren. Veel groothandels willen daar een slag maken en zo meer toegevoegde waarde voor hun klanten leveren. Een manier om dit te doen, is het terugdringen van het administratieve werk. Dat betekent het elimineren van dubbele invoer. Dit kan onder meer door de webshop te koppelen aan voorraadbeheersoftware. Orders die binnenkomen worden automatisch verwerkt. Daardoor ontstaat realtime inzicht in de voorraden. Dat is handig voor zowel klant als groothandel.

Betere verkoopgesprekken

Verkopers krijgen direct inzicht in de voorraad en kunnen zo betere verkoopgesprekken voeren. Na een bestelling is de voorraad direct up-to-date. En als producten uitverkocht zijn dan zijn ze onzichtbaar voor klanten. De kostenbesparingen zijn gigantisch, doordat alles automatisch verloopt. Een voorraadbeheersysteem kan besteladviezen genereren. Bij integratie met je webshop loopt dit proces automatisch. Als handelsbedrijf krijg je tijdig een signaal als je producten moet bijbestellen. Bijkomend voordeel van deze automatiseringsslag is dat de levertijd afneemt en de service richting klant dus flink verbetert.

Een Belgische drukkerij koppelde vorig jaar zijn voorraadsysteem aan zijn webshop met activiteiten in zes Europese landen. Hij vertelt: “We hebben nu nog maar tien procent van het handmatige werk dat we voorheen deden. Onze levertijd is verkort van van veertien dagen naar slechts één dag. Voorheen was ik dag en nacht aan het werk. Nu lig ik met mijn voeten op tafel terwijl mijn omzet toeneemt. Via mijn iPad en laptop heb ik zicht op wat er gebeurt. Ik maak weer winst en kan ik me concentreren op de toekomst. We moeten als drukkerij/uitgeverij blijven vernieuwen en nieuwe markten aanboren. Dankzij de automatisering heb ik daar meer tijd voor dan ooit tevoren.”

Dit bericht is 6 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond