-

Nieuwe digitale verdienmodellen voor de creatieve industrie

Digitale transformatie was voor een lange tijd het gesprek in de boardrooms van corporate Nederland. Sinds dit jaar kan echter geen enkel bedrijf er nog omheen. Een digital business model is simpelweg noodzakelijk. Zo ook voor de creatieve industrie en haar artiesten. 

Dit jaar zagen we al snel de opkomst van nieuwe digitale business modellen en drie hiervan zijn interessant om nader te bekijken:

1. Livestream

Hometour verkoopt tickets voor livestream concerten. Hierdoor kunnen artiesten blijven optreden en genieten fans van een optreden vanuit het gemak van de woonkamer. Het internet biedt de potentie van bezoekersaantallen die vele malen hoger liggen. Tevens wordt de prijs toegankelijker voor de massa en ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor interactie met het publiek. De productiekosten liggen vele malen lager.

2. Meet & greet

Videonelen biedt een persoonlijke meet & greet voor een select gezelschap. Bijvoorbeeld voor een webinar of bedrijfsborrel. Ook hier is de lage prijs een essentiële factor, zeker als je het vergelijkt met een ‘traditioneel’ privé concert of huiskameroptreden. De kosten voor logistiek en productie zijn immers laag. 

De artiest kan makkelijk inspelen op de achtergrond en dynamiek van de groep, waardoor er unieke interactie ontstaat en fans een kijkje krijgen in de wereld van de artiest. Die backstage-achtige beleving is in de fysieke wereld veel moeilijker te schalen, en vaak alleen bestemd voor de lucky few. 

Dergelijke sociale interacties brengen sociale media naar een heel nieuw niveau. Waar we voorheen vooral fotos, video’s en stories konden bekijken, kun je nu samen met je collega’s een intiem moment met de artiest beleven.  

3. Videoboodschappen

Shoutout is vergelijkbaar met het Amerikaanse Cameo en maakt het mogelijk om persoonlijke videoboodschappen aan te vragen bij BN’ers. Denk hiervoor aan een videoboodschap voor je sportteam, familielid of goede vriend. De artiest ontvangt het verzoek, neemt de boodschap op en verstuurt de video. Dergelijke verzoeken zijn niet nieuw, echter wordt het nu aangeboden aan een bredere doelgroep voor verschillende gelegenheden. Met slechts een webcam of smartphone kan de opdracht binnen enkele minuten worden voldaan.

Hebben deze verdienmodellen een bestaansrecht?

Covid-19 is een “black swan”, kortom een totaal onverwachte gebeurtenis met enorme gevolgen voor de korte en lange termijn. Hierdoor is digitalisering in stroomversnelling geraakt en ontstaan er in rap tempo nieuwe mogelijkheden. Bij uitstek een goede voedingsbodem voor ondernemerschap en creativiteit. Als het gaat om online optredens is het in mijn ogen geen kwestie van of/of, maar van en/en. 

Als we verandering omarmen, ontstaan er simpelweg méér mogelijkheden voor Nederlandse artiesten om fans te bereiken en omzet kanalen toe te voegen, naast traditionele optredens. Hoewel de entertainment industrie langzaam wakker wordt, laten Hometour, Videonelen en Shoutout zien dat het kan. Een groeiende groep artiesten omarmt deze nieuwe manier van optreden en interactie met fans. Het is nu aan de markt en haar consumenten om deze concepten te beoordelen. Hieronder alvast mijn eigen ervaringen.

Persoonlijke ervaring

Shoutout: met mijn voetbalteam hebben we het seizoen afgesloten met een etentje en shoutouts van Andy van der Meyde en Kim Holland geboekt. Op een groot scherm lieten we de videoboodschappen aan het team zien en namen Andy en Kim een aantal van de jongens in de zeik. Al snel wilde het hele team de video’s hebben en konden de thuisblijvers zo meegenieten. In dit specifieke geval krijgt het begrip voetbalhumor een extra dimensie, via BN’ers met een zekere cultstatus. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos, juist omdat het mes aan twee kanten snijdt. De artiest kan vanuit zijn/haar bestaande profiel een uniek product bieden. Tegelijkertijd kan je als artiest ook profiel opbouwen, wanneer je in staat bent je te onderscheiden via dit soort videoboodschappen.

Videonelen: We hebben wekelijks aan het einde van de week een online borrel, een beetje een gebruik wat we hebben meegenomen van het tijdperk vóór corona waar we met zijn allen in de kroeg stonden om de week door te nemen. Toch mist er wel iets als je met hele team in Zoom aan de borrel zit. Met mijn collega’s hebben we daarom Wolter Kroes geboekt via Videonelen.nl voor een optreden tijdens de online bedrijfsborrel. Je merkt echt dat dit een boost aan het moraal gaf en goed was voor de team building. We hebben het er echt nog weken over gehad! Ook het hele boekingsproces was eigenlijk vrij eenvoudig en het feit dat het optreden echt naar je specifieke behoefte wordt opgezet maak het extra leuk. Dat kwam vooral omdat Wolter ons als groep echt persoonlijk aansprak, en de tijd nam om met ons te praten tussen de liedjes door. Aangezien er voor ons altijd een deel van het team vanuit huis zal werken en het best makkelijk is om een artiest te boeken verwacht ik zeker dat het voor herhaling vatbaar is. 

Blijvende verandering

De besproken vormen van online entertainment gaan een blijvende verandering in de markt teweeg brengen. Ik voorspel de volgende trends voor de komende jaren:

  1. Er ontstaat een nieuwe waardepropositie: unieke online ervaringen. De afstand tussen artiesten of BNers en fans zal nog meer verkleinen. Persoonlijke interactie was tot voor kort nagenoeg onmogelijk. Nu zijn we er slechts een paar klikken van verwijderd.
  2. Er ontstaan nieuw type marktplaatsen: op deze marktplaatsen zal je allerlei type bekende mensen kunnen boeken voor digitale diensten. Een bekende artiest, chef, wijnmaker, sporter of TV presentator. Tegenwoordig staan ze bekend als “influencers” of “BNers”. In dit toekomstbeeld zijn dezelfde “influencers” en “BNers” te boeken voor allerlei digitale diensten: oa een online optreden, videoboodschap, meet & greet, webinar of live interactie. Zowel consumenten (standaard pakket) als bedrijven / adverteerders (maatwerk) zullen gebruik maken van deze dienstverlening.  

Hierdoor zal de creatieve industrie het digitale goud ontdekken en de verdienmodellen verder kunnen diversifiëren. Ook voor deze industrie zijn digitale verdienmodellen geen nice-to-haves maar must-haves. Mijn advies? Join the ride & enjoy the show.

Over de auteur: Asbjørn Jørgensen is oprichter van Maxwell.

Deel dit bericht

2 Reacties

John Doe

Videonelen is helemaal kut, kost veel geld maar trage verbinding waardoor het uiteindelijk waardeloos is!

Asbjørn Jørgensen

Ha John Doe, al deze concepten maar ook het gebruik van systemen zoals Zoom vereisen inderdaad wel een goede internet verbinding. Volgens mij zit dat wel goed bij de artiesten die er behoorlijk veel moeite voor hebben gedaan om een goede show te geven. Jammer dat jouw internet niet meezat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond