Nieuwe poging: Google Pay moet totaaloplossing betalen worden

Google brengt alle betaaldiensten samen onder het nieuwe label Google Pay en is recent gestart met de uitrol ervan. Het uitbrengen van één allesomvattende betaaloplossing was al eerder het plan, maar een succes werd het nog niet. Blijft dit een oplossing voor een niet bestaand probleem?

Na de aankondiging van vorige maand is Google gestart met de uitrol van Google Pay. De gelijknamige applicatie is een vervanging en deels een samenvoeging van Android Pay en de Google Wallet. Waar de eerste van de twee diensten bedoeld was voor online aankopen en gebruikt kon worden in de winkelstraat, diende Google Wallet specifiek voor onderlinge (P2P)betalingen. De Wallet is beschikbaar gemaakt voor Amerikaanse en Britse gebruikers.

Doel: overal betalen met Google

Hoewel Google Pay nog in ontwikkeling is, is het doel erachter helder. Het techbedrijf wil een betaaldienst bieden die zowel in de online als fysieke wereld en in ieder land bruikbaar is. De belofte is dat consumenten overal Googles logo gaan aantreffen.

Woorden van diezelfde strekking zijn eerder gehoord. Grote technologiereuzen als Apple en Google beloven al ruim tien jaar dat ze de twee werelden gaan samenbrengen. Theoretisch hebben ze er ook alles voor in huis. Android Pay, de digitale portemonnee voor contactloze betalingen in winkels, heeft echter nooit het grote (wereldwijde) publiek weten te bereiken.

Precies zoals andere betaaloplossingen ook ervaren zijn gebruikers er nauwelijks voor te porren. Algemeen wordt aangenomen dat het ontbreken van extra’s daarvoor de reden is. Digitaal betalen alleen zou niet interessant genoeg zijn. Een integratie met bijvoorbeeld spaar- of marketingprogramma’s wordt als minimale vereiste genoemd. Anderen zijn nog wat sceptischer en noemen het een oplossing voor een niet bestaand probleem.

‘Geleerd van fouten’

De baas van Googles betaaldivisie belooft in ieder geval dat er lering is getrokken uit de geslaagde en minder geslaagde projecten. In een interview met de uitgave PYMNTS geeft hij aan dat de tijd rijp is voor een seamless betaalervaring. Googles geheime ingrediënt? De honderden miljoenen accounts met inbegrip van creditcardgegevens die het bedrijf in de loop der jaren via allerlei diensten heeft verzameld. Al die accounts kunnen gemakkelijk worden omgezet naar een Pay-account.

Behalve de gebruikers van YouTube en de appwinkel Play zijn ook consumenten die met webbrowser Chrome surfen makkelijker te bewegen tot het aanmaken van zo’n portemonnee. Laat een gebruiker ergens zijn betaalgegevens achter dan zal de webbrowser vragen of diegene geïnteresseerd is om daarmee direct ook deel te nemen aan Pay. Zowel bij Googles eigen diensten als die van aangesloten partners is dan met die betaalkaarten af te rekenen. In het geschetste ideaalbeeld zou niemand nog een betaalapp hoeven downloaden. Eenmaal ingelogd bij Chrome vissen andere diensten, sites en apps daar de gegevens uit.

‘Nederland geen prioriteit’

Omdat consumenten online en offline een gelijke ervaring verwachten en een betaaloplosing willen die hierop aansluit, zou Googles techniek uitkomst kunnen bieden. Dat verwacht Paul Alfing die als Senior Consultant Retail werkt voor de Payments Advisory Group. “Het is slim om de verschillende producten samen te voegen in één totaaloplossing. Enerzijds voor de herkenbaarheid van Google, anderzijds voor het gebruiksgemak.” Of dat voldoende is om consumenten te overtuigen, blijft echter lastig te voorspellen, vult hij aan.

Om consumenten aan te zetten tot actie, moet de dienst in ieder geval breed inzetbaar zijn, zowel online als offline. En natuurlijk iets toevoegen. “Dat laatste is bijvoorbeeld te benadrukken met een alles-in-één-en-overal marketingcampagne. Zeker is wel dat de kans van slagen groter is als er meer services worden toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan diensten voor identificatie en loyaliteitsprogramma’s.”

De interesse in mobiel betalen zou volgens een aantal onderzoeken wereldwijd in ieder geval snel groeien, iets dat diensten als ‘Pay’ wellicht helpt. Een internationaal onderzoek dat eMarketer onlangs naar buiten bracht, stelt dat over drie jaar veertig procent van de smartphonegebruikers in ieder geval ieder half jaar een keer contactloos betaalt. Uit een onderzoek van NUpanel blijkt dat de helft van de Nederlanders daar ook voor staat te trappelen. Het succes van Tikkie laat inderdaad zien dat er ruimte is voor nieuwe producten, zegt Alfing. Maar Nederland zal niet bovenaan Googles lijstje staan. “We zijn geen land van creditcards en verknocht aan iDeal.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug