-

Non-fungible tokens: Hoe influencers en merken samen kunnen optrekken

Sinds de allereerste tweet als non-fungible token voor miljoenen werd verkocht zijn NFT’s een hot topic. De mogelijkheden zijn legio, en tot nu toe is er nog weinig mee gebeurd. Een eerste blik op de kansen en mogelijkheden voor samenwerkingen tussen merken en influencers.

“just setting up my twttr”, tweette Jack Dorsey, co-founder en CEO van Twitter op 21 maart 2006. Eerder dit jaar kocht een zakenman uit Maleisië de tweet als non-fungible token (NFT) voor een bedrag van $2,9 miljoen. Wie had dat vijftien jaar geleden voor mogelijk gehouden?

Non-fungible tokens

Een korte inleiding voor wie niet vertrouwd is met de nieuwste hype op het wereldwijde web: een non-fungible token is een koppeling op een blockchain van een account aan een uniek (niet uitwisselbaar) digitaal item via een smart contract. NFT’s kunnen worden gekocht via online cryptocurrencymarktplaatsen zoals OpenSea, waar gebruikers hun werk kunnen omzetten in een NFT (ookwel minting genoemd). NFT’s kunnen digitale activa representeren, maar ook tokenized versies van objecten uit de echte wereld. Het kan zelfs zo zijn dat NFT’s objecten uit de echte wereld vervangen.

Blockchainbedrijf Injective Protocol kocht op een veiling in New York een werk van Britse kunstenaar Banksy met de veelzeggende titel: “Morons”. De kopers digitaliseerden het kunstwerk om het vervolgens in de fik te steken. Er bleef niets meer van over. De actie werd gelivestreamd op het Twitter account “Burntbanksy”. Gedachte erachter: als je zowel de NFT als het fysieke stuk bezit, dan zit de waarde voornamelijk in het fysieke stuk. Door dit te vernietigen en daarmee alleen de NFT over te houden, wordt de waarde verplaatst. NFT’s zorgen ervoor dat digitale kunstwerken dezelfde kwaliteit van schaarste hebben die fysieke kunstwerken hun waarde geven.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Merken en FFT’s

Merken hebben in de afgelopen periode al een voorzichtige entree gemaakt in NFT-land. Fastfoodbedrijf Taco Bell koos voor een betrekkelijk eendimensionale aanpak en ontwierp een aantal digitale kunstwerken, geïnspireerd op hun dubbelgevouwen tortilla’s om ze vervolgens als NFT aan fans te verkopen.

De meest prestigieuze basketbalcompetitie ter wereld sprong met NBA Top Shot in op de rage van crypto-verzamelobjecten, waarin de meest iconische momenten uit de geschiedenis van de NBA worden omgezet in NFT’s. NBA Top Shot-kaarten worden opgeslagen op de blockchain en kunnen daarmee desgewenst ook gemakkelijk worden overgedragen aan een nieuwe eigenaar. Het NFT project van NBA bestaat nog niet eens een jaar en er is nu al 500 miljoen dollar omzet gerealiseerd.

Nike kwam met een concept waarbij NFT’s ook echt waarde toevoegen aan hun fysieke producten. Met de CryptoKicks heeft het sportmerk een patent op blockchain-based sneakers in handen. Wanneer je een paar CryptoKicks koopt ontvangt je ook een NFT die is gekoppeld aan een unieke identificatie van de schoen, die via de blockchain een cryptografisch digitale token op een beveiligde manier koppelt aan het fysieke product.

Nike’s platform volgt het eigendom gedurende de volledige levensduur van de sneakers. Bij verkoop van de schoenen dient namelijk ook het digitale eigendom te worden overgedragen. Een interessante oplossing voor een markt waar nepartikelen een steeds grotere bedreiging vormen.

Influencers en handel in NFT’s

Wanneer NFT’s worden gekoppeld aan de stortvloed aan digitale content die influencers creëren en publiceren ontstaan er legio opties om nieuwe inkomstenstromen te genereren. Voor influencers met kunstzinnige ambities liggen er bijvoorbeeld mogelijkheden om zelf de digitale kwast ter hand te nemen en een eigen CryptoPunks*-achtige creatie te vervaardigen.

In de wereld van digitale kunst is het niet alleen de artiest die de waarde creëert. Erkenning zorgt ervoor, door middel van buzz rondom een artiest, dat de reputatie en dus de waarde van het werk stijgt. Oftewel: het is een stuk gemakkelijker om ergens een hype van te maken wanneer je zelf de kanalen bezit om je achterban te activeren.

Geen affiniteit met kunst? Influencers kunnen ook een (gedeelte van een) ‘standaard’ post of video als NFT verkopen. De eigenaar krijgt hiermee een (gedeelte van de) originele, geverifieerde en geauthenticeerde NFT-codering in handen waardoor hij/zij aandeelhouder wordt en ontvangt een percentage van de advertentie-inkomsten uit de video of post. Er zijn investeerders die NFT’s (zoals de eerste Instagram-post) van nu nog relatief onbekende makers kopen in de hoop dat zij in de toekomst beroemd worden. Ze speculeren hiermee op een eventuele waardestijging en kunnen besluiten om de NFT op een later moment door te verkopen.

Influencers die NFT’s gebruiken kunnen in een smart contract opnemen dat een betaling van royalties aan de oorspronkelijke maker dient te worden uitgekeerd bij doorverkoop van de NFT. Zo blijft de influencer altijd profiteren van een waardestijging van het door hem/haar gecreëerde item.

Als aanvulling hierop kunnen creators fans zeggenschap geven door input te leveren op de inhoud van hun posts en video’s. Denk aan de beauty look van een (bekende) make-up-guru of de outfit van een fashionista die volledig worden samengesteld door een volger of abonnee. Influencers kunnen de invulling van hun video’s en posts ook volledig overlaten aan hun publiek. Hun lot komt daarmee in handen te liggen van hun fanbase, die de controle krijgt over hun leven en daarmee hun content.

Influencers en adverteerders samen

Influencers kunnen vanuit hun rol in partnerships met merken zoals we die nu kennen,waarde toevoegen in het genereren van awareness en engagement, en het versterken van vertrouwen, maar laten we eens kijken wat het kan opleveren als adverteerders en influencers hun krachten bundelen in de wereld van NFT’s. Het aantal voorbeelden is tot op heden nog beperkt, daarom hierbij een aantal eerste ideeën:

  • Influencers hebben grote impact op de beauty-trends die het straatbeeld bepalen. In samenwerking met een make-up-merk introduceert een beauty-influencer via haar eigen kanalen een nieuwe productlijn. De influencer heeft samen met het merk een aantal verschillende looks ontwikkeld, waar uiteraard gebruik gemaakt is van de mascara’s en eyeliners uit de nieuwe collectie. De foto’s van de looks worden geplaatst op het Instagramkanaal van de influencer en ge-tokenized tot NFT. Fans kunnen bij aankoop van de producten meedoen aan een winactie en maken daarmee kans op een van de posts als NFT.
  • Met de zegeltjes die je bij de kassa van de supermarkt ontvangt kun je sparen voor kruidentuintjes, voetbalplaatjes of pretparkkaartjes. Het gaat met name om producten en ervaringen die op kinderen zijn gericht. Niet gek als je bedenkt dat zij vaak bepalen naar welke supermarkt hun ouders gaan. Het wordt tijd voor een nieuw type spaaractie. Een actie waarmee je niet spaart voor tastbare producten of real life ervaringen, maar voor digitale verzamelobjecten, in de vorm van portretkaartjes van je favoriete influencers.
  • Games als Fortnite en GTA hebben niets te maken met mode, maar hebben de aandacht getrokken van een aantal high-end modemerken die exclusieve skins hebben ontwikkeld om gamers te helpen met het creëren van hun online identiteit. Mode overstijgt hierdoor het fysieke lichaam. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat ook de meer mainstream merken zich op het terrein van digitale mode gaan begeven.
    Interessant voor de industrie om hier een brug te slaan tussen de offline en online wereld door op te trekken met populaire gamers en ze een rol te geven op productontwikkelingsniveau. Misschien kunnen merk en influencer samen een collectie ontwikkelen van broeken, hoodies en t-shirts; speciaal geschikt voor gamers. De kledingstukken zijn te koop in de echte wereld, maar kunnen ook als NFT gedragen worden in populaire games. Omdat de video’s en livestreams van de gamers vaak door vele honderdduizenden kijkers worden gezien, is de hoeveelheid exposure die merken via platforms als YouTube en Twitch krijgen enorm.
Wat brengt de toekomst?

Tijdens de crypto crash afgelopen mei verloren veel cryptomunten een groot deel van hun waarde. De handel in NFT’s bleef echter hard doorgroeien. Wanneer deze ontwikkeling nog verder doorzet ligt het voor de hand dat merken massaal instappen. Al andere voorbeelden gezien of bedacht? Ik hoor graag in de comments.

Over de auteur: Bart de Bruin is Head of brand partnerships bij We Are Era Benelux .

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jeroen

Misschien een hele domme vraag hoor, maar wat heb je eraan? Wat kun je ermee? Het is toch echt alleen een puur eigendomsbewijs, je kan het bijvoorbeeld niet aan de muur hangen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond