-

Online retail kan en moet nog groener

Online retail is in principe groener dan traditionele retail, maar er kan nog veel verbeterd worden. Zo blijken verpakkingen nog altijd zwaar op de CO2 voetafdruk van online retailers te drukken. Om dat in te halen zouden klanten minstens 25 artikelen tegelijk moeten bestellen, zodat uitstootgassen beperkt kunnen blijven. Ook de bezorging kan groener.

Het probleem zit hem nog niet eens zozeer bij de online retailers zelf. Het zijn de fabrikanten die willen dat hun producten in bijvoorbeeld polyethyleen zakken worden verpakt. Het kost online retailers doorgaans grote moeite om fabrikanten op andere gedachten te brengen. Maar het is niet alleen het milieu dat op deze manier wordt gespaard. De verpakkingskosten dalen navenant. Zo was Underwater Audio, dat waterdichte iPods en hoofdtelefoons verkoopt, in staat om de verpakkingskosten met 6,50 dollar terug te dringen.

Wel is er angst bij fabrikanten dat klanten negatief reageren als er op de verpakking wordt bespaard. De verpakking is tegenwoordig, zeker bij fabrikanten van blitse smartphones, bijna even belangrijk als het apparaat zelf. Onderzoeksbureau AC Nielsen concludeerde een aantal jaren geleden uit onderzoek echter dat 75 procent van de consumenten een product met een minder milieubelastende verpakking verkiest boven een product met een verpakking met een normale CO2-invloed.

Er zijn trouwens diverse hulpmiddelen om de milieuoverlast van verpakkingen te meten. Superfos, Europas grootste producent van spuitgegoten kunststof verpakkingen, heeft al eens een CO2-calculator voor verpakkingensoplossingen ontwikkeld. Alle processen worden in kaart gebracht en gebruikers kunnen allerlei details invoeren, zoals type materiaal, locatie, productie en logistiek.

PostNL adviseert om in elk geval samen te werken met leveranciers die in bezit zijn van een zogenoemd milieumanagementsysteem. Door eisen te stellen aan leveranciers ontstaat een kettingreactie waardoor men de hele keten groener kan maken. Maar ook keuze van het type verpakkingen speelt een rol. Plastic en folie zijn slecht afbreekbaar en vergen bovendien nogal wat energie bij de productie.

Natuurlijk is ook winst te behalen bij de bezorging. De gemeente Breda is onlangs samen met het bedrijf Green City Distribution (GCD) een proef gestart om te toetsen of de bevoorrading van winkels en horeca in de Bredase binnenstad milieuvriendelijker kan. Het bundelen van vracht moet het grootste resultaat opleveren. Niet alleen wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van ‘groen’ vervoer, dus auto’s op aardgas of fietskoeriers, maar er wordt ook geleverd aan het stadsdistributiecentrum buiten de binnenstad. Vervolgens worden de bestelling gebundeld naar hun eindbestemming gebracht met schone voertuigen.

GCD introduceerde een dergelijk concept al eens in Tilburg en rolt op basis van een franchiseconcept een groot aantal van dit soort centra uit. Landelijke vervoerders krijgen toegang tot een uniform lokaal distributieconcept.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond