-

Passagiersrechten en Ryanair: geen gelukkige match

Het einde van de stakingen bij Ryanair lijkt nog niet in zicht. De luchtvaartmaatschappij liet eerder weten dat ondanks het ongemak gedupeerde passagiers geen recht hebben op compensatie. “Wij voldoen aan EU-Verordening 261 maar onredelijke vakbonden liggen buiten onze invloedssfeer.” Is dat zo?

De passagiersrechten die zijn vastgelegd in verordening 261/2004 en sinds 2005 van kracht zijn, hebben al tot vele rechtszaken geleid. In de oorspronkelijke tekst kregen passagiers een vergoeding bij instapweigering, wat in de praktijk neerkomt op een overboeking of een geannuleerde vlucht. Jurisprudentie zorgde ervoor dat reizigers ook bij langdurige vertragingen in aanmerking komen voor een vergoeding, mits de oorzaak daarvan binnen de invloedssfeer van de airline ligt. De volgende reeks rechtszaken draaide dan ook om wat een luchtvaartmaatschappij wel en niet onder controle heeft. Zo zijn technische mankementen geen overmacht.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!