-

Safety: hoe moderne elektronica je ongemerkt beschermt

Een veilige tijdreis langs auto-innovaties

Autofabrikanten kennen een rijke geschiedenis aan innovaties die onze reis van A naar B niet alleen comfortabeler, maar vooral ook veiliger hebben gemaakt. Maar hoe zijn deze inmiddels ongemerkte beschermengelen ooit ontstaan?

Een van de eerste noviteiten voor de verkeersveiligheid kwam in 1889. Toen werd in Noord-Amerika voor automobielen de koplamp geïntroduceerd, om op deze manier ook in het donker de weg te vinden. Van een eenvoudige reflector met een lens en gloeilamp is dit in rap tempo geëvolueerd en zijn koplampen inmiddels niet alleen voorzien van moderne LED-verlichting, maar ook andere veilige elektronica. Denk bijvoorbeeld aan Active Cornering Lights (ACL), dat assisteert wanneer je in het donker rijdt. ACL schijnt bij in de richting waar de auto naartoe afslaat, tot een snelheid van 40 kilometer per uur. Hierdoor heb je veel meer zicht op donkere kruispunten en in bochten.

In 1903 werd er een oplossing gevonden om het zicht bij slecht weer te verbeteren en werd de eerste vorm van ruitenwissers op het voorraam gemonteerd. Tegenwoordig beschikken auto’s over regensensoren die het zicht van de bestuurder alleen maar verder hebben verbeterd. Dit gebeurt niet alleen door de ruitenwissers automatisch aan te laten slaan bij de eerste druppel vocht op de voorruit, maar daarnaast ook door sensoren die detecteren hoeveel zicht er tijdens de regenval voor de auto is en de koplampen daar automatisch op worden aan- of uitgezet.

De Duesenberg Model A was in 1921 de eerste auto die een hydraulisch remsysteem gebruikte, waarna Dunlop in 1966 het Maxaret antiblokkeringssysteem ontwikkelde. Dit vormde de voorloper van ABS, een systeem dat inmiddels op (bijna) alle auto’s standaard aanwezig is en voorkomt dat wielen tijdens stevig remmen blokkeren of wanneer er geremd wordt op een gladde ondergrond. De bestuurder houdt op deze manier de controle over de auto en kan obstakels ontwijken en botsingen vermijden.

Het Forward Collision Mitigation (FCM) systeem van Mitsubishi Motors, een innovatief veiligheidssysteem dat gebruikmaakt van een enkelvoudige 77 GHz radar, gaat zelfs nog een stap verder. FCM signaleert tot een afstand van 200 meter voor de auto objecten die een gevaar kunnen vormen in verband met een eventuele aanrijding en laat het voertuig automatisch afremmen wanneer er plots een afstandsafname is. Op deze manier wordt geprobeerd een aanrijding te voorkomen. Voor deze innovatie ontving Mitsubishi Motors in 2013 nog een Euro NCAP Advanced Reward en scoorde de Mitsubishi Outlander PHEV bij de Euro NCAP crashtest mede door FCM het maximale aantal van vijf sterren.

Dankzij dit soort technologische innovaties is autorijden door de jaren heen een stuk veiliger geworden. Niet alleen voor jezelf als bestuurder, maar ook voor je passagiers en andere verkeersdeelnemers. En door de steeds strenger wordende veiligheidsregels zullen autofabrikanten zoals Mitsubishi Motors er alles aan doen om voorop te blijven lopen en veiligheid te kunnen garanderen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond