-

Wordt same-day delivery ook in Nederland belangrijk?

In de Verenigde Staten ontstaan verschillende innitiatieven waarbij orderlevering op dezelfde werkdag centraal staan. Amazon levert in vele gebieden al met deze snelheid, eBay en Google ontwikkelen platforms die retailers en consumenten koppelen en Walmart gaat de distributie mogelijk crowdsourcen. Heeft de consument hier wel behoefte aan?

Met Shopping Express hoopt Google de strijd aan te gaan met Amazon. Retailers kunnen zich aansluiten waarna Google de levering uit handen neemt. Vanuit het perspectief van de consument geweldige innovatie. Je nieuwe gadget is immers binnen enkele uren geleverd. De belangrijkste vraag die wat mij betreft rest is of de consument in Nederland behoefte heeft aan deze service en of men bereid is hiervoor te betalen.

Niet doorslaggevend

Recent onderzoek van de Boston Consulting Group maakt duidelijk dat consumenten vooral veel waarde hechten aan gratis bezorging en lage prijzen. Slechts 9% van de 1500 ondervraagde Amerikanen geeft aan dat het bezorging op dezelfde dag doorslaggevend zou zijn in de keuze van een webwinkel. Bijna driekwart noemt gratis bezorging als doorslaggevend.

Nederland

Behalve de onlangs door Coolblue gelanceerde dienst “VandaagNog” zien we weinig vergelijkbare initiatieven. Volgens Maurice Nieuwland van Bol.com gaat hier in de nabije toekomst ook niet veel aan veranderen. Hij geeft aan dat binnen Bol.com continu onderzoek wordt gedaan naar deze mogelijkheid maar dat deze onderzoeken tot nu toe uitwijzen dat de extra waardering van de klant er niet significant door toeneemt. De kosten wegen simpelweg niet op tegen de baten. “De ervaring leert dat mensen zoveel mogelijk tot ‘s avonds laat willen kunnen bestellen waarna ze het de volgende dag gratis bezorgd in huis hebben. Het vergroten van het aanbod dat we met deze snelheid kunnen leveren heeft voor ons op dit moment en in de nabije toekomst meer prioriteit.”

Online bestellen en je product binnen no-time in huis hebben klinkt zo aantrekkelijk dat het de doodsteek voor traditionele retail zou kunnen zijn. Toch lopen we er zowel in Nederland als in de VS nog niet echt warm voor. Voorlopig wachten we liever even af of lopen we naar de boekhandel op de hoek.

Deel dit bericht

3 Reacties

Dennis

Vaak kan ik nog wel 1 dagje wachten, zeker als je moet betalen voor de snellere levering. Toch bied t wel mogelijkheden voor vergeten verjaardagen e.d.

Erwin Boogert

Is iemand bekend met afleverkluisjes in Nederland? Erg makkelijk om bijvoorbeeld op het trein- of tankstation even een kluisje te kunnen openen om je bestelling af te halen. Deutsche Post exploiteert dit idee op treinstations en AH onderzoekt het concept. De kennis ontbreekt me om te weten of dit in Nederland überhaupt al wel bestaat.

Fred van Rijswijk

@Erwin

Ja die kluisjes bestaan, concept van ‘de Buren’ https://www.deburen.nl/ (niet van mij)

Online bestellen en direct in huis hoeft geen doodsteek te zijn voor traditionele retail, ik ben met een concept bezig dat zich juist bezig houd met de oplossing voor behoud van de traditionele retail en persoonlijke/same-day delivery, ik wil namelijk dat die lokale winkelier blijft bestaan! Verder promotie doe ik niet, vandaar ook geen link! 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond