-

Schone auto gaat om veel meer dan imago

In Engeland bestaat al sinds 1972 een meervoudig verkeersplein waar het handiger is rechtsom de kern te rijden – voor wie dat beeld niet direct voor ogen heeft: de Britten rijden al zolang er roundabouts zijn linksom. Rechtsom mág niet volgens de wet. Maar in dit geval keert de praktijk de regels om.
Op dat verkeersplein rijden automobielen, in 1972 nog de Grote Vervuilingsduivels genoemd. Ook hier keert de praktijk de regels om: anno nu noemen we auto’s zelfs ‘milieuvriendelijk’ en eufimistisch ‘groen’. Vandaag de dag vallen ze in de prijzen vanwege hun succesvolle pogingen onze leefomgeving niet langer ongebreideld vol te blazen met CO2. Sterker nog, autofabrikanten nemen heel veel initiatieven op het gebied van duurzaamheid. Ze hebben zelfs een platform nodig om al hun ideeën en kennis – en die van anderen –  op het gebied van duurzaamheid te delen. Een mooi voorbeeld daarvan is ClearTechnology. Wil je meepraten? Dan zit je hier goed, verzekert de website. De auto-industrie als beschermengel van het milieu. De praktijk verandert de regels.
De autofabrikanten hebben er decennia lang in geïnvesteerd om van de auto meer te maken dan een vervoermiddel. Het is een statussymbool geworden; niets zegt meer over de berijder. Die status zat in 1972 vooral in het aantal seconden dat nodig was om van 0 naar 100 km per uur op te trekken, en men vertelde trots over de 8-cilinder motor die met 1 liter benzine liefst 5 kilometer kon afleggen. Dat is niet meer. De praktijk heeft de regels veranderd.

Nu oogst een autobezitter alom bewondering met zijn full electric vehicle –  of toont zijn goede bedoelingen met een plug-in hybride model. Die overigens beide in niet mis te verstane snelheid van 0 naar 100 km/uur optrekken. Wat dat betreft is er niets veranderd.
We moeten overigens niet denken dat de hernieuwde aandacht voor ClearTechnology uitsluitend om het imago van de autofabrikanten gaat. Het gaat ook om het imago van de automobilist. De markt voor elektrische auto’s zal zich volgens kenners tot een miljardenmarkt ontwikkelen. De praktijk draait de regels om. Zuinig omspringen met energie en het milieu is niet langer voor ‘watjes’ maar voor iedereen die de toekomst een warm hart toedraagt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond