-

SEO in 2014: kies voor een duurzame strategie

Het einde van een jaar vraagt altijd (onbewust) om reflectie. Welke grote gebeurtenissen zijn de revue gepasseerd en welke impact hadden deze op ‘ons’. Dit (bijna) afgelopen jaar gaat de boeken in als het jaar waarop Google voorgoed afrekende met het oude SEO. Hummingbird, Penguin en natuurlijk ‘Not provided’. Terwijl de industrie zichzelf opnieuw uitvindt,  blikken wij vooruit op SEO in 2014.

Herinnert u zich deze nog? Link farms, keyword stuffing, verborgen lappen tekst, cloaking en de onmisbare blog commentaren. Alles werd uit de kast getrokken om Google om de tuin te leiden. Niet altijd bewust maar vrijwel altijd succesvol. Directories waren ook zeer effectief om in korte tijd een bulk aan links te verkrijgen. Dit waren toentertijd de meest simpele methodes om goed te scoren.

Blogartikelen gevuld met onlogische links konden eenvoudig worden ingekocht. Onleesbare webteksten boordevol zoekwoorden. Niet geschreven voor de gebruiker, maar om de juiste keyword density te krijgen.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de meest gebruikte SEO-technieken van het begin tot zelfs zeer recent. Feit blijft dat veel bedrijven hierdoor met een vervelende erfenis uit het verleden zitten waarvoor ze nu gestraft kunnen worden. Niet noodzakelijk vanwege een verkeerde strategie, maar een verandering van het SEO landschap is de boosdoener.

2013: Het jaar van de Google updates
Het Google updatefestijn begon in januari van dit jaar met een verse Panda update. Deze slechte contentkiller werd eind maart in het algoritme geïntegreerd.

In mei volgde een nieuwe grote update, Penguin 2.0, die vooral op Engelstalige zoekopdrachten een enorme impact had. Deze update maakte het voor Google nog makkelijker om slechte linkprofielen te herkennen en te bestraffen.

Deze twee updates waren slechts het begin. In de laatste maanden van het jaar volgden de veranderingen elkaar in razend tempo op:

  • Hummingbird
    Voor het eerst in jaren lanceerde Google een nieuw algoritme. Geen update zoals Penguin of Panda, maar een vers algoritme om de gebruikerservaring te verbeteren. Het nieuwe algoritme zou nu beter in staat zijn om concepten en relaties daartussen te herkennen. Hummingbird is in staat om de context te begrijpen en hierop te anticiperen door het geven van relevante zoekresultaten.
  • Penguin 2.1
    Ook in de tweede helft van het jaar rolde Google weer een Penguin update uit. Deze Penguin 2.1 was nog agressiever dan zijn voorgangers en nog kritischer in het analyseren van sites. Linkprofielen met forum en blog spam, gekochte links of slechte directories werden hard aangepakt.
  • 100 Procent Not Provided
    De meeste SEO’s zagen deze verandering al aankomen. In de maanden voor de officiële mededeling groeide het aantal “Not provided” bezoekers aanzienlijk. Eind september werd bekend gemaakt dat dit aantal binnen korte tijd naar 100 procent zou gaan.

typische not provided trend google analytics

Vrijwel elk onderdeel van Google werd afgelopen jaar geüpdatet, behalve PageRank. Voor veel SEO’s was dit een belangrijke graadmeter voor de relevantie van een pagina. Afgelopen maand gaf Matt Cutts aan dat deze eventueel in het eerste kwartaal van 2014 ververst zal worden. Maar slechts weinig SEO’s verwachten dat deze update plaats zal vinden.

Betekent dit het einde van SEO?
Als we kijken naar Amerika, waar Google al langer streng optreedt tegen de manipulatie van zoekresultaten, dan zien we dat ook daar grote veranderingen hebben plaatsgevonden. Eind mei maakte Rand Fishkin, medeoprichter van SEOmoz, bekend dat het bedrijf verder zal gaan als Moz. Zij willen zich richten op het volledige onlinemarketing pakket en zich niet langer enkel als SEO-bedrijf profileren.

Daarnaast gooide eind oktober een van de Amerikaanse SEO’s van het eerste uur, Jill Whalen, de handdoek in de ring. Door de aanpassingen aan het Google algoritme vond zij het niet langer nodig om SEO’s erop te wijzen dat het belangrijk was om een onlinemerk te bouwen, in plaats van trucs toe te passen. Dit deed Google al voor haar.

toekomst

De toekomst van SEO: content en een natuurlijk linkprofiel
SEO is in de afgelopen jaren, mede door de hulp van Google, geëvolueerd van een slim trucje naar een volwaardig onderdeel van de onlinestrategie. Dit betekent dat het ook de aandacht moet krijgen die het verdient. Het is nog steeds mogelijk om door het optimaliseren van de website te scoren op de belangrijkste zoekwoorden. Alleen de wijze waarop is veranderd.

Relevante en unieke content wordt de basis van een goede SEO-strategie. Het creëren van toegevoegde waarde voor de klant, wint het van ‘voor zoekmachine geoptimaliseerde’ teksten. Uit de content moet blijken dat deze website het verdient om voor die zoekwoorden te ranken. En niet alleen door de zoekwoorden in de titels en tags, maar ook doordat deze gedeeld wordt op sociale kanalen en door andere websites. Sociale kanalen kregen het afgelopen jaar een belangrijkere rol in het bepalen van de ranking.

Linkbuilding is het afgelopen jaar verdreven door linkearning. Het plat aanvragen van links is niet langer relevant. Prospecting is de nieuwe manier om goede (én natuurlijke) links te verkrijgen. Bedenk waarom je een link op die pagina wil hebben en overtuig de webmaster dat jouw link toegevoegde waarde biedt voor zijn bezoekers. En nog belangrijker, bouw een relatie op zodat ook toekomstige content gedeeld zal worden.

Tenslotte het onvermijdelijke contentmarketing, geen vervanger van SEO maar een belangrijk onderdeel van de nieuwe zoekmachine-optimalisatiestrategie. Een goede contentmarketingstrategie zorgt voor een constante aanwas van natuurlijke links, door het met grote regelmaat toevoegen van nieuwe content. Bepaal welk onderdeel van de website het eenvoudigst kan worden ververst of voeg een nieuw onderdeel toe dat bezoekers informatie biedt die ze nergens anders kunnen vinden. Het bepalen van de doelgroep speelt hierin een grote rol, net als het opstellen en naleven van een contentagenda.

Linkwaardige content
SEO zal zich in 2014 voornamelijk richten op het creëren van linkwaardige content, die vooral relevant is voor de bezoeker. Het optimaliseren alleen voor zoekmachines is een achterhaalde strategie. Wie kiest voor duurzaam, zal zich moeten richten op het bieden van toegevoegde waarde voor de bezoeker. Richt je op het bouwen van een onlinemerk en draag content aan die makkelijk te delen is op sociale kanalen en blogs. Wie besluit om toch in te zetten op verouderde technieken, zal op de korte termijn zeker kunnen scoren, maar zich daarnaast ook kunnen opmaken om na een penalty weer achter aan de rij aan te sluiten.

Deel dit bericht

7 Reacties

Jan-Willem Bobbink

Leuke terugblik van afgelopen jaar!

Een kleine opmerkingen met betrekking tot PageRank:
“Vrijwel elk onderdeel van Google werd afgelopen jaar geüpdatet, behalve PageRank. Voor veel SEO’s was dit een belangrijke graadmeter voor de relevantie van een pagina.”

Volgens mij is PageRank een algoritme op basis van grafentheorie en de uitkomst ordent URLs op basis van belang. Belang is wat anders dan relevantie. Belang werd in het begin gebaseerd op het aantal links, daarna hebben ze inderdaad meer factoren toegevoegd maar geen daarvan is afhankelijk van relevantie.

Teksten kan men wel vergelijken op basis van relevantie, URLs niet. Dat is ook de reden dat een hoge PageRank niet perse garantie geeft op een hoge positie in de SERPs. Daarnaast heeft Cutts aangegeven dat het systeem dat PR publiekelijk maakt, kapot is en niet zeker is of het hersteld zal worden. Dat is de reden dat iedereen verwacht dat het nooit meer geüpdatet zal worden.

Als we dan toch naar de toekomst aan het kijken zijn, wat verwacht je dat Google in 2014 gaat wijzigen?

Davey Groothedde

Ik ben van mening dat de content gewoon waardevol en kwalitatief moet zijn. Pas dan scoor je in de zoekmachines

Sander Tamaëla

Social heeft 0 indirect effect op rankings.

Ik vraag me af of je dit jaar uberhaupt wel eens een concurrentie onderzoek of een eigen test in de Nederlandse markt hebt gedaan, alles waarvan je zegt dat niet meer werkt, werkt tot op zekere hoogte nog.

Niels

“SEO zal zich in 2014 voornamelijk richten op het creëren van … content, … het bieden van toegevoegde waarde voor de bezoeker. … het bouwen van een onlinemerk en … content die makkelijk te delen is op sociale kanalen en blogs”.

Beetje slecht verhaal van een SEO expert. Je gaat in 2014 op een heleboel stoelen zitten behalve op die van zoekmachineoptimilisator. Voor het creeren van content, bouwen van online merken en beheren van online media zijn andere specialisten beschikbaar.

Egbert van Keulen

In dit artikel worden ontwikkelingen in de SEO-markt uitgebreid weergegeven. Maar elk verhaal heeft meerdere kanten en uitgangspunten.

Wellicht is het een goed idee als mensen toevoegingen op de inhoud of zienswijze hebben hier duidelijk uitleggen wat er toe te voegen valt en hoe hun zienswijze is. Ieder van ons heeft weer aparte specialismen en dus ook zienswijzen.

De bedoeling is dat alle kennis hier op Emerce ontsloten wordt. Dan leren we van elkaar.

@Niels, wat zijn jouw ideeën voor 2014?

Egbert

Luuk Roovers

Ik heb mij er vanaf het begin over verbaasd dat ‘slim keywords’ verwerken hoger scoorde dan ‘relevante inhoud voor bezoekers’. Zelf richt ik me veel meer op het laatste. Al was het maar om te trachten de bezoekers een leesbare en zinvolle tekst te geven (dat maken is al lastig zat).
Relevantie en waardering beoordeeld door de bezoekers is dus een veel waardevoller graadmeter.
Ik ben er blij mee als de traffic niet meer afhangt van truukjes.

Eric Huizer

Ik zal er blij mee zijn als het hoog eindigen in zoekresultaten niet meer afhangt van truukjes, maar van de kwaliteit die te vinden is op je website. Een goede ontwikkeling dacht ik zo..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond