-

Dertien manieren om e-mailmarketing en sociale media te koppelen

Een e-mailstrategie houdt niet op bij de woordkeuze, het tijdstip waarop je mail verstuurt en de opmaak. Even belangrijk is dat de ontvanger de mail kan delen via sociale media. Belwah Media reikt dertien ideeën aan.

1. Zorg dat er een reden is om je boodschap met vrienden en collega’s te delen. Bijvoorbeeld een coupon waarvan de geldigheid binnen 24 uur afloopt. Of een inschrijving voor een webinar. Gebruik call-to-actions die opvallen: ‘Je vrienden willen dit nieuws graag ook weten, deel het!’

2. Stop de call-to-action niet weg. Dus niet onderaan de pagina, liever halverwege. Zorg dat het ook visueel wordt benadrukt.

3. Herhaal de call-to-action rustig, bovenaan of onderaan je e-mail. Het lijkt overbodig, maar lezers hebben vaak een kort geheugen.

4. Maak het makkelijk om je mail te delen, via een knop voor een tweet of een bericht op Facebook. Als je die boodschap zelf formuleert heb je ook controle over hoe het elders wordt weergegeven.

5. Stuur je klanten naar de meest relevante sociale netwerken, afhankelijk van je doelgroep. Jongeren naar Twitter of Instagram, ouderen naar Facebook en LinkedIn. Segmentatie is verstandig.

6. Houd leadgeneratie in de gaten. Zo kun je via sociale media ook nieuwe e-mailadressen vergaren in ruil voor gratis ebooks, webinars en white papers (B2B) of digitale waardebonnen (B2C). Maar daar rustig een maandelijks budget voor vrij.

7. Activeer je meest loyale klanten. Dat zijn mensen die 60 procent van je mails hebben geopend in de afgelopen twaalf maanden. Benader deze klanten via kortingen die bijvoorbeeld 24 uur gelden.

8. Gebruik je nieuwsbrief ook om berichten op Facebook te promoten en zo de interactie met je klanten te vergroten. Een manier om dat je doen is als volgt: ‘Heb je onze laatste Facebook bericht al gelezen? Meer dan honderd likes en driehonderd reacties!’

9. Maak een landingspagina aan voor ontvangers die willen opzeggen en verwijs ze eventueel naar sociale media, waardoor ze in elk geval in contact blijven.

10. Gebruik delen van je nieuwsbrieven op Pinterest. Hier kun je belangrijke zaken uit je nieuwsbrieven herhalen en visueel aantrekkelijk maken.

11. Test kopregels om aandacht te trekken. En gebruik die in een ander verband ook op Facebook.

12. Kijk ook goed naar de afbeeldingen en gebruik de beste in je Facebook advertenties of berichten.

13. Zet een wervende video op Facebook die klanten aanspoort om zich te abonneren op nieuwsbrieven. Laat dan ook een voorbeeld zien. Houd je video wel kort, maximaal twee minuten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond