-

Sterke combinatie Google Ads en organic: 60% méér aanvragen, 30% lagere CPA

“Ik wil meer conversies én minder kosten.” Hoe vaak horen we dit soort kreten niet? Meestal is dit nagenoeg onmogelijk om te realiseren. Toch bewees NeoSEM dat het mogelijk is. Zelfs in een zwaar concurrerende markt als Automotive. Door SEO en SEA goed samen te laten werken wonnen NeoSEM & Mijngarage.nl de Dutch Search Award in die categorie.

Mijngarage.nl is een platform waar je autoklussen kunt vergelijken en boeken voor een vooraf vastgestelde prijs. In Nederland zijn meer dan 2.000 autogarages aangesloten. Door de landelijke dekking vinden mensen altijd een garage in de buurt.

De uitdaging was om online verder door te groeien. Welke klus uiteindelijk geboekt wordt, is van ondergeschikt belang. Toen Mijngarage.nl bij NeoSEM aanklopte lagen de kosten per boeking (CPA) vanuit de SEA-kanalen (Google Ads en Bing Ads) relatief hoog. Daarnaast waren er veel mogelijkheden om ook organisch te groeien binnen de zoekmachines. Het doel voor NeoSEM was simpel: het aantal aanvragen maximaliseren binnen het beschikbare budget.

De juiste focus bepalen

Op Mijngarage.nl kun je 24 klussen boeken. Deze klussen zijn weer onder te verdelen in zo’n 10 tot 12 onderwerpen; ze hebben bijvoorbeeld te maken met APK keuringen, accu’s, koppelingen en distributieriemen. De vraag vooraf was: welke klussen kunnen we zo goedkoop mogelijk inkopen via advertising?

Nadat we voldoende data hadden over alle klussen, zijn we gaan analyseren waar de focus moest komen te liggen. We werden namelijk beperkt door het budget, dus we konden niet oneindig adverteren op alle keywords.

Uit de analyse bleek dat de APK keuringen verreweg het interessantst waren. Hier lag de conversieratio het hoogst en de CPA het laagst. De grootste focus kwam op deze campagnes te liggen. Hier hebben we gezorgd voor maximale zichtbaarheid binnen search. Voor de overige campagnes kozen we voor minder zichtbaarheid (goedkoper) of besloten we ze zelfs helemaal te pauzeren.

Nadat deze basis goed stond en de conversies binnenkwamen zijn we aan de slag gegaan met automation. Zo hielden we meer tijd over om verder te kijken dan puur de SEA-campagnes.

Specifieke SEO-landingspagina’s

Uit de analyse bleek ook dat de aanvragen voor APK keuringen vanuit het organisch verkeer erg achterbleven tegenover het betaalde verkeer. Hier lieten we dus boekingen liggen. Vanuit de SEA-data konden we effectief zien op welke keywords we ons moesten focussen met SEO.

Er zijn onder andere specifieke landingspagina’s gemaakt. Enerzijds om de kwaliteitssores en de conversieratio’s te verhogen vanuit Google Ads. Anderzijds om organisch beter te scoren op deze zoektermen. Vervolgens hebben we gewerkt aan de online autoriteit, om zo ook daadwerkelijk organisch te gaan scoren.

De resultaten
  • Het aantal boekingen vanuit Google Ads en Bing Ads is met 60% gestegen;
  • De CPA vanuit Google Ads en Bing Ads is met 30% gedaald;
  • De conversieratio van Google Ads en Bing Ads is met 85% gestegen door de focus op APK keuringen én specifiekere (SEO-)landingspagina’s;
  • Het aantal boekingen vanuit het organische verkeer is met 40% gestegen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond