-

The war on waste: kunstmatige intelligentie maakt de mode-industrie groener

De roep om ‘groene’ mode en een duurzamere modebranche wordt steeds sterker. Om daarop in te spelen kunnen modemerken de kracht van artificiële intelligentie en data inzetten om duurzamere processen te realiseren en tegelijkertijd hun klanten een betere service te bieden. 

De mode-industrie is van oudsher één van de grootste vervuilers. Ze is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot, een kwart van het gebruik van insecticiden en een vijfde van het industriële afvalwater in de wereld. Maar er is hoop: grote merken als H&M, Adidas, Reebok en Patagonia worden bewuster van het feit dat consumenten ‘groenere’ producten willen en werken aan een duurzamere toekomst. 

Tijdens de RetailEXPO in Londen sprak Giorgina Waltier, sustainability manager voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland bij H&M, bijvoorbeeld enthousiast over hoe de Zweedse kledinggigant duurzaamheid heeft omarmd als een operationele- en marketingstrategie. Het bedrijf is van plan alle mogelijk negatieve impact van haar processen op het milieu de komende jaren te elimineren. “Het gaat er niet alleen om dat we in onze winkels inzamelpunten hebben neergezet om kleding te recyclen. Duurzaamheid is ingebed in onze waardeketen”, zei Waltier. “Dat betekent dat we bij elk van onze 2.000 leveranciers een duurzaamheidsmanager ter plaatse in de fabriek hebben. Zij zorgen ervoor dat de faciliteiten op de juiste manier worden gebruikt.” 

H&M is één van de bedrijven die gebruikmaken van de kracht van data en artificial intelligence (AI) om verspilling tegen te gaan, klantgerichtheid te vergroten en grote stappen te zetten voor duurzaamheid binnen de e-commerce.

E-commerce-uitdagingen richting duurzaamheid

Merken als H&M realiseren zich dat online shopping een aantal extra uitdagingen op het gebied van duurzaamheid met zich meebrengt ten opzichte van offline winkelen. De grootste uitdaging is dat klanten de kleding niet kunnen passen en daardoor vaker items retour sturen. Zonder verkoper om hen te helpen, gokken ze welk kledingstuk hen past en sturen ze het terug als het niet voldoet aan variabelen zoals maat en stijl. Of ze kopen meerdere maten en stijlen met de wetenschap dat sommige artikelen geretourneerd gaan worden.

Dat is het geval voor gemiddeld veertig procent van de online aankopen. Als klanten zo ‘size samplen’ (items in meerdere maten kopen), sturen ze vaak zelfs meer dan de helft van de artikelen weer retour. Dit is niet alleen kostbaar, maar ook slecht voor het milieu. De benodigde extra logistieke activiteiten om goederen heen en weer te transporteren zorgen voor een hoger brandstofverbruik en meer uitstoot van CO2.

Merken die gebruikmaken van de kracht van AI en data kunnen deze 40 procent aan retouren drastisch verlagen. Zij zorgen ervoor dat hun klanten betere inschatting kunnen maken van exacte kledingmaten en pasvormen en voorkomen zo size sampling. Outdoorrecreatiewinkelier Moosejaw heeft met deze aanpak bijvoorbeeld 24 procent minder retouren dan voorheen. En wie het milieuaspect niet overtuigend genoeg vindt, kan winst zien in de klanttevredenheid: klanten vinden het retourproces vaak ook een heel gedoe en willen ook het liefst direct kleding die voldoet aan hun verwachtingen. 

Groenere fashion supply chains

Veel merken stappen af van het zogeheten push-model, waarbij ze nieuwe collecties en trends in de richting van consumenten duwen. Dit model leidt tot veel verspilling wanneer niet alle inventaris verkocht wordt. Een alternatief is een model waarin AI en data een sleutelrol spelen. Hierdoor begrijpen retailers het koopgedrag en productvoorkeuren van consumenten beter. Het risico op overproductie neemt af en productontwikkeling, -ontwerp en -inkoop worden zo geoptimaliseerd.

Dit model is een dynamische analyse van weersvoorspellingen, socialmediatrends, lokale demografische gegevens en lichaamsvormen. Met deze data kunnen retailers hun klanten nog beter een aanbod laten zien dat afgestemd wordt op hun wensen en behoeften. Dit resulteert in meer klantgerichtheid, hogere conversies, minder kortingen, een betere balans tussen voorraad en vraag, beter beheer van grondstoffen en minder afvalstromen. 

Groen vanaf de basis

Sommige nieuwere modemerken hebben in de basis al een duurzaam concept. TOMS, bijvoorbeeld, doneert voor elk gekocht paar schoenen ook een paar aan kansarme kinderen. Tot nu toe resulteert dit in 86 miljoen gedoneerde paren schoenen. TOMS biedt ook schoenen die gemaakt zijn van veganistisch, duurzaam materiaal zoals hennep, organisch katoen en gerecycled polyester. Andere merken zetten naast hun huidige collecties in op duurzaamheid: H&M heeft een Conscious Exclusive-collectie, die ontworpen is om verspilling tegen te gaan. De kleding is gemaakt van duurzame, milieuvriendelijke materialen als ananasbladeren, sinaasappelschil en algen.

In een tijd waarin shoppers eerst online gaan kijken, hebben retailers een duidelijke kans om data en artificial intelligence in te zetten. Zo kunnen ze beter leren begrijpen wat hun klanten willen en ervoor te zorgen dat ze de juiste producten krijgen met zo min mogelijk verspilling. Voorlopig blijft duurzaamheid een belangrijk aspect voor de fashionindustrie, vooral voor de e-commerce. Enerzijds zijn consumenten steeds meer gericht op duurzaamheid en anderzijds realiseren merken zich vaker welke commerciële winst er te halen is door hierop in te spelen.

Wil je meer leren over het inzetten van artificiële intelligentie en data inzetten? Download dan dit whitepaper; De personalisatie gap overbruggen? Gebruik deze tips

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond