-

Verpletter je concurrenten met de juiste zoekwoorden

Een belangrijk aspect van websites is de vindbaarheid in Google. Daarvoor is het belangrijk dat je de juiste zoekwoorden hanteert. Laten we eens kijken hoe je de beste zoekwoorden selecteert voor de optimalisatie van je website.

Zorg voor de juiste zoekwoorden

Ook al ben ik online marketing psycholoog, ik vind de vindbaarheid niet het belangrijkste van een webpagina. Toch beginnen we met het selecteren van de juiste zoekwoorden. Een beetje vreemd?

Niet als je bedenkt dat we de taal willen spreken van onze bezoekers. In de volgende stap gaan we daar verder op in. Om ons te bewapenen met de juiste zoekwoorden voor de optimalisatie van je webpagina en om inzicht te krijgen in de woorden die je bezoeker gebruikt, wil ik beginnen met het onderzoeken van de zoekwoorden.

Zoeken

Hoe vind je de beste zoekwoorden?

Wat maakt een zoekwoord nou het beste zoekwoord? Het beste zoekwoord:

  • Heeft veel zoekopdrachten per maand
  • Heeft een goede koopintentie
  • Is vergeten door je concurrent

Laten we even stilstaan bij de laatste twee punten. Ik ga ervan uit dat je goed begrijpt dat een zoekwoord voldoende zoekopdrachten per maand nodig heeft. Maar wat bedoel ik nu met een goede koopintentie?  Er zijn verschillende redenen waarom mensen Google gebruiken. Vaak wordt Google gebruikt om informatie te zoeken en niet zozeer om producten te vinden.

Wat zien we dus met het aantal zoekopdrachten? Deze liggen aanzienlijk hoger bij informatieve zoekwoorden. Hier gaan dan ook veel ondernemers de mist in. Het zoekwoord heeft veel zoekopdrachten per maand, dus hop, de keuze is gemaakt. Hoe ga je hier nu goed mee om?

Laten we naast het aantal zoekopdrachten ook onderzoeken wat de koopintentie is.

Groei

De koopintentie van zoekwoorden

Een zoekwoord geeft al veel informatie over de fases waar een bezoeker zich in bevindt. Is de bezoeker zich aan het oriënteren of klaar om jouw klant te worden? Door de koopintentie te onderzoeken, stap je in op deze koopfase van je bezoekers en laat je over het algemeen een hoop concurrenten achter je.

Laat me dit verklaren in een voorbeeld:

Wij schrijven elke dag meerdere webpagina’s en SEO-teksten voor onze opdrachtgevers. Stel dat ik onze dienst wat betreft het schrijven van SEO-teksten wil promoten.

Uiteraard bekijk ik dan het aantal zoekopdrachten via de Google Keyword planner (ik zal je straks een veel krachtigere tool laten zien, die bijna niet gebruikt wordt).

Koop

In de afbeelding is duidelijk het verschil in het aantal zoekopdrachten te zien. Maar welk zoekwoord zal mij de meest klanten opleveren? Kijk nu niet naar het aantal zoekopdrachten, maar puur naar de koopintentie.

Als iemand zoekt met ‘seo teksten’ of met ‘seo teksten laten schrijven’, dan weet je meteen welke bezoeker meer bereid is het werk uit te besteden.

Daarnaast kun je ook kijken naar het voorgestelde bod. Het voorgestelde bod geeft je een indicatie over wat een adverteerder bereid is te betalen in Google Adwords. Als iemand meerdere euro’s per klik wilt betalen, dan is het of een hele domme adverteerder, of hij/zij verdient er geld mee. Kijk daarnaast naar het voorgesteld bod en neem ook bezoekje aan de websites die adverteren met deze zoekwoorden.

Je kunt een hoop leren van deze pagina’s. Neem niet klakkeloos alles over, in de praktijk blijkt namelijk dat nog veel mensen adverteren in Google zonder dat ze zich bewust zijn dat het meer kost dan oplevert.

Tot zover de koopintentie. Dan komen we bij het laatste punt:

Touw

De concurrentie op een zoekwoord

We hebben al even gespiekt naar het aantal zoekopdrachten en de koopintentie. Laten we nu eens onderzoeken wat de concurrentie is op het door ons gekozen zoekwoord.

Allereerst kun je onderzoeken hoeveel websites er gevonden worden met jouw zoekwoord in hun titel. De titel van een pagina is het belangrijkste element wat jij zelf op je website kunt optimaliseren. Het aantal gevonden titels geeft dus een goede indicatie over het aantal concurrenten.

Hoe komen we erachter hoeveel websites jouw gekozen zoekwoord in hun titel hebben staan? Simpel, vraag het Google.

Google

Gebruik ‘allintitle’: gevolgd door jouw gekozen zoekwoord. Bekijk het aantal gevonden resultaten. Je ziet dat het aantal gevonden resultaten voor het zoekwoord ‘SEO-teksten laten schrijven’ op 72 ligt. Dit betekent dat er dus 72 websites gevonden zijn met dit zoekwoord in hun titel. Dit valt reuze mee.

Geloof me, in de meeste gevallen worden er enkele duizenden resultaten gevonden. Bijvoorbeeld op het zoekwoord ‘internet marketing’, dit zoekwoord gebruiken 406.000 websites in een titel. Nu moeten we nog kijken hoe sterk jouw concurrenten zijn. Ik zal eerst stilstaan bij de theorie erachter. Later laat ik je in een korte video zien hoe je stap voor stap je concurrenten analyseert.

De sterkte van je concurrenten onderzoek je door jouw zoekwoord in Google in te vullen en alle URL’s te kopiëren en te plakken in deze tool. Van deze tool krijg je dan een overzicht, de PA en DA. Voor ik je meer ga vertellen over de PA en DA, eerst dit:  Als je het gevoel hebt nog niet de perfecte zoekwoorden gevonden te hebben. Lees dan deze uitgebreide handleiding over zoekwoorden onderzoek en Analyse.

Wat is PA en DA?

Elke website bouwt waarde op. Deze waarde wordt bepaald door het aantal backlinks die je hebt. Aangezien Google al enige tijd niet meer openbaar maakt welke pagerank jij hebt, kun je het beste de tool van MOZ gebruiken.

Link

Vul de website in die jij wilt analyseren. MOZ geeft jou dan inzage in het linkprofiel. Het zorgen voor een goed linkprofiel is enorm belangrijk, maar dat is een ander verhaal.

Nu gaan we deze tool gebruiken om erachter te komen welke waarde je concurrent heeft opgebouwd. Belangrijk is om te kijken naar de Page Authority (pagina autoriteit) en de Domain Authority (domein autoriteit).

De PA vertelt je welke waarde de betreffende pagina heeft opgebouwd, de DA je welke waarde de website zelf heeft. Kort door de bocht kun je zeggen dat hoe hoger de waardes zijn, hoe lastiger het voor jou is om je concurrent te verslaan.

Hoe bereken je de moeilijkheid van scoren?

 

Kortom

Zorg voor de juiste zoekwoorden, onderzoek de koopintentie van deze zoekwoorden en verdiep je in de concurrentie per zoekwoord, alsmede de autoriteit die je concurrenten binnen Google hebben op de woorden. Volg het pad hierboven zodat je dat deel van de inrichting van je website goed ingericht hebt. Succes!!

6 Reacties

Cristhian

Bedankt voor je duidelijke stappenplan! Het optimaliseren kost wellicht veel tijd, maar het helpt op lange termijn wel om betere posities in de zoekmachine te krijgen.

Hoe zit het dan met long-tail woorden? Als ik concureer met een long-tail woord en mijn concurrent met een short-tail woord. Scoor ik dan op lange termijn hoger dan mijn concurrent?

Sjoerd

Ook al worden artikelen voor allerlei ervaringsniveau’s geschreven, maar voor een dergelijk overduidelijk clickbait artikel, dat veel roept maar eigenlijk niet zoveel zegt, is toch hopelijk wel betaald?

Fred

@Cristhian

Long-tail = niet lange termijn.
Het is een langer zoekwoord. Bijvoorbeeld: “SEO teksten laten schrijven door een jonge meid met blond haar”. Short tail: “SEO teksten”.

Waar bijvoorbeeld SEO teksten veel concurrentie heeft, heeft de ander dat natuurlijk niet of veel minder. Daarom wordt er wel eens de overweging gemaakt om voor meer longtail keywords te gaan, dit zijn dus gewoon langere keywords en maakt je unieker. Dit heeft dus niet direct wat te maken met lange termijn resultaten.

Alex Jongeneelen

Je schrijft:
Uiteraard bekijk ik dan het aantal zoekopdrachten via de Google Keyword planner (ik zal je straks een veel krachtigere tool laten zien, die bijna niet gebruikt wordt).

Je vertelt uiteindelijk niet om welke krachtige tool het gaat. Welke bedoel je?

Oscar

Ik deel de nieuwsgierigheid van Alex.
Ben heel benieuwd!

Laurens

Ook ik sluit me aan bij Alex en Oscar. Houd ons niet langer in spanning ;).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond