-

Dit zijn de vier grote pijlers van conversie-optimalisatie in 2020

Er zijn altijd veel verschillende onderwerpen die het brede vakgebied van conversie-optimalisatie beïnvloeden. Vanuit de praktijk leerden we echter dat de volgende vier er duidelijk bovenuit springen: machine learning, privacy, statistics en growth mindset. In de rubriek ‘Conversion’ duiken we in Emerce Magazine ditmaal in op deze vier grote pijlers van conversie-optimalisatie.

Machine learning

De opkomst van machine learning in conversiewerk is steeds meer besproken, met de voorlopige conclusie dat dit niet zomaar het werk van specialisten overbodig gaat maken. De grootste toegevoegde waarde van machine learning voor CRO zit de komende tijd in supervised learning. Hierbij wordt op basis van gelabelde data bepaald welke informatie op welk moment aan een bepaalde bezoeker moet worden getoond. Hoe je het toont, is dan weer aan de mens en de uitkomsten van zijn experimenten. Middels Unsupervised learning kan wel worden gezocht naar nieuwe inzichten vanuit ruwe gedragsdata, wat weer input kan zijn voor diezelfde experimenten.

Privacy

De privacywetgeving is geen technische vereiste. Er is dus niet echt sprake van helemaal goed of helemaal fout in de juiste omgang met gebruikersdata. Neem een risico-afwegende aanpak en stel jezelf de vraag: kunnen we het financieel aan dat we mogelijk een boete krijgen? Gebruik hierbij de aanpak van nadenken over de informatie die je minimaal wilt verzamelen in plaats van alles verzamelen en dan later wel zien wat je ermee gaat doen. Wees hier ook duidelijk over richting de gebruikers van jouw diensten en producten. Data is de nieuwe infrastructuur, privacy het nieuwe groen en vertrouwen de nieuwe valuta. De keuze om verantwoord met data om te gaan is aan jou.

Statistics

Experimenten monitoren en analyseren vergt goede kennis van statistiek. Niet elke A/B-test geeft zomaar een uitslag die je kunt vertrouwen. Op de vraag of zij SRM- controles (Sample Ratio Mismatch) uitvoeren, stak zo’n vijftien procent van de aanwezige specialisten zijn hand op tijdens een recent event. Na de vraag wie van hen dan wel eens tegen SRM-fouten aanloopt, bleek dat precies hetzelfde aantal. Iedereen die op SRM controleert, loopt tegen fouten aan en vindt bij zeker één op de tien experimenten een nagenoeg niet mogelijke verdeling van de populaties vergeleken met de originele verwachting van deze verdeling. Controleer dus op SRM voordat je uitspraken doet over je A/B-testresultaat.

Growth mindset

Hoe vind je mensen die openstaan voor continue verandering? Mensen die niet altijd klagen als zaken anders gaan dan verwacht. Collega’s die dit juist als kans zien. Hoe kun je bij sollicitatiegesprekken de Calimero’s van de Calihero’s onderscheiden? Dit kan door bijvoorbeeld eens te vragen hoe ze hun vaatwasser inruimen. Los van de paar mensen die zich hier vooral niet druk om willen maken en dit een mindfulness-moment vinden, zullen de meeste mensen met een growth mindset een vaste methode hebben van inrichten en tevens heel nieuwsgierig zijn naar tips hoe het nog beter kan. Een gesprek over de beste manier om snel en eenvoudig je boodschappen te doen is ook een optie.

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine (#175).

Over de auteur: Ton Wesseling is business development en managing partner bij Online Dialogue.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond