-

Vijf redenen om te investeren in dynamische content

Dat video hét contenttype van 2015 zou worden voorspelde menig social media marketeer al in 2014. Nu kunnen we met zijn allen inderdaad beamen dat video ‘the way to go’ is geworden. Op zowel Facebook als Twitter, Instagram, Snapchat en andere kanalen zien we meer en meer dynamische content voorbijkomen. Van cinemagraphs tot GIF’s en van hyperlapses tot 360 video’s. Maar video’s creëren en publiceren omdat iedereen het doet? Dat mag nooit de reden zijn. In dit overzicht vind je vijf gegronde redenen waarom investeren in dynamische content van belang is.

Dynamic content

  1. Bereik: de holy grail onder KPI’s

De eerste en meest voorname reden om video te creëren en publiceren is omdat partijen als Facebook in de hand hebben welke content vaker getoond wordt in de tijdlijn. In 2014 kondigde Facebook aan meer en meer richting een beeldgedreven platform te gaan. Dat wil zeggen: beeldmateriaal krijgt een steeds prominentere plaats. Dit zagen we in eerste instantie aan de grotere afbeeldingen en later aan de meer aanwezige video’s. Het organische bereik van videocontent steeg enorm! En juist bereik is dé KPI waar het altijd mee begint; als je je fans niet bereikt kunnen ze namelijk ook niet engagen óf doorklikken naar (en dus converteren op) je website.

De boodschap van Facebook is dus duidelijk: creëer videocontent en het wordt beloond met hoger organisch bereik dan een fotopost, link of statusupdate. En in een tijd waarin het organisch bereik in Facebook nog maar zo’n twee tot vijf procent is kun je die extra boost wel gebruiken, toch?!

Als je met video extra bereik wil genereren kan dat met allerlei typen video; denk aan een originele cinemagraph, een uitleganimatie of een toffe aftermovie, zoals onderstaande voorbeeld van Singapore Airlines. Uiteraard werd deze video geboost met advertentiebudget, maar binnen het totale bereik zien we toch een aanzienlijk aandeel aan organisch bereik (13%). In vergelijking met andere content in dezelfde periode was deze post, met bijna 1 miljoen views, absoluut een ‘hero’ moment!

Content2-2 copy

 

  1. Het ‘scrollstopp effect’

Ondanks dat we het er allemaal over eens zijn dat video niet langer genegeerd mag worden in de contentmix, is het nog steeds niet het grootste contenttype op Facebook. Foto’s regeren nog steeds op het gebied van gepubliceerde contenttypen.

Conetn 2

Het is dus nog steeds zo dat je je als merk door middel van video onderscheidt ten opzichte van andere merken. Met name als je je richt op de meest opvallende vormen van dynamische content, zoals bijvoorbeeld een cinemagraph of hyperlapse zoals hieronder weergegeven.

Schermafbeelding 2015-12-24 om 13.44.31                              Cinemagraph                                           Hyperlapse

Cinemagraph & Hyperlapse
Bij een cinemagraph geldt dat je gebruik maakt van hele specifieke, maar minimale beweging in het beeld. Het mechanisme zit daarom op een soort speelveld tussen statische en dynamische content; op het eerste gezicht lijkt het een foto, maar de beweging maakt dat je even stopt met scrollen. Voor hyperlapse geldt dat je opgenomen videobeeld kunt versnellen; erg passend en interessant als je bijvoorbeeld tijdsverloop in beeld wil brengen.

360 video
De meest innovatieve vorm van video die momenteel door Facebook ondersteund wordt is 360 video; een video waarbij je 360 graden beeld hebt. Op desktop slide je met je muis door het scherm, je mobiel kun je fysiek bewegen om het beeld te zien. Ook door met je vinger over het scherm te swipen krijg je die ervaring. Mark Zuckerberg is enthousiast en plaatste al meerdere video’s.

Content 4

Animated GIF
Een ander videotype dat absoluut zorgt voor een scrollstop effect is een animated GIF.  Voor GIF’s geldt echter dat ze niet voldoen aan het eerste genoemde punt; aangezien een GIF ergens online opgeslagen moet worden leest Facebook GIF’s als link posts. Lastig voor marketeers, want in eerste instantie zul je met een GIF waarschijnlijk niet per se traffic willen genereren. Let dus op dat als je video wil inzetten voor bereik, dat GIF niet de beste keuze is.

content 5

  1. Een foto zegt meer dan duizend woorden, en een video…?

Juist in deze tijd waarin we te maken hebben met een information overload is het belangrijk om content aan te bieden die gemakkelijk te verteren is, zodat deze resoneert bij de doelgroep. Als dat niet zo is; dan gaan consumenten rustig door met scrollen.

“If a picture paints 1,000 words, then one minute of video is worth 1.8 million.”

Als er één contenttype is dat de aandacht trekt dan is het wel video. ‘If a picture paints 1,000 words, then one minute of video is worth 1.8 million’, aldus James McQuivey, onderzoeker bij Forrester.

Daarbij zijn er meerdere onderzoeken (onder anderen Axonn Research) waaruit blijkt dat zeven uit tien consumenten merken positiever beoordelen nadat ze een interessante video van het merk hebben bekeken.

  1. Videocreatie tijdrovend en duur? Niet per se!

Als je videocontent wil creëren heb je natuurlijk de optie om dat te beleggen bij een social media bureau of andere creatiepartij. Als dat uit kostenoverwegingen echter niet kan zijn er ook opties om het anders aan te pakken. Facebook lanceerde in oktober jl. Facebook Slideshow; een nieuwe laagdrempelige manier waarin video ads gecreëerd kunnen worden vanuit statische afbeeldingen. Het werkt simpel: je uploadt drie tot zeven afbeeldingen en kiest hoe lang de advertentie mag duren (max. 15 seconden).

Content 6

Dit stelt dus ook kleinere organisaties in staat om dynamische content te creëren en dus te profiteren van de voordelen die het contenttype biedt. O ja, ook handig: de Slideshows zijn een stuk kleiner en dus gemakkelijk te laden; ook als je internet verbinding slecht is.

  1. Nu nog meer videostatistieken beschikbaar!

Een andere reden om meer te investeren in dynamische content is dat er steeds meer statistieken worden vrijgegeven over de consumptie van video. Voorheen zagen we in Facebook Insights al naar voren komen wat de verdeling tussen organische en betaalde views was ten opzichte van het totaal, hoe lang de video gemiddeld werd bekeken en hoeveel clicks-to-play er waren. Vandaag de dag hebben we ook inzicht in de ‘audience retention’; hiermee zie je duidelijk wanneer de meeste kijkers afhaken. Social Bakers, social media analytics tool, gaat nog een stapje verder en laat je meerdere video’s tegelijk op die manier analyseren. Zo kun je dus zien hoe de aanpassingen die je doet (video lengte, video type, call-to-action, etcetera) van invloed zijn op het gedrag van de kijker.

Content 7 Content 8

Conclusie

Wil je met je merk meer bereik genereren op social media, opvallen naast concurrenten (inclusief andere merken in de tijdlijn) en positiever gezien worden door de consument? Dan is dynamische content het antwoord. Bedenk goed wat je wil bereiken met je video en bepaal zo welk type video het best past bij de uiting die je wil doen. Leer van je eerdere performances en optimaliseer zo je videostrategie!

*) Foto bovenaan: iJeab / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond