-

Zo vind je de beste implementatiepartner voor je nieuwe CMS

Veel bedrijven, vooral die met een groot IT-team, denken dat ze een CMS-implementatie wel zelf kunnen uitvoeren. De gecertificeerde partners van een leverancier kunnen echter ook veel toegevoegde waarde bieden: van diepgaande technische expertise tot verregaande kennis van het platform en strategische begeleiding. Het is dan belangrijk dat je de partner kiest die bij je bedrijf past.

Om inzicht te krijgen in hoe je die keuze maakt, laten we zien waar je op moet letten bij de selectie van partners voor een CMS-implementatie. Magnolia adviseert altijd om in zee te gaan met een gecertificeerde implementatiepartner.

Een gecertificeerde implementatiepartner

Een eigen ICT-team kent de technologieën van het platform, zoals Java en Spring for Magnolia, maar gecertificeerde partners kennen het systeem pas echt als hun broekzak. Deze developers helpen met technische kennis en kennis vanuit de architectuur van het platform om de oplossing op de juiste manier te bouwen. Een implementatiepartner is getraind op de juiste processen en kent alle best practices van een platform.

Waar let je op bij het kiezen van zo’n partner?

Als je op zoek bent naar een implementatiepartner, zijn niet alleen technische vaardigheden van belang. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaring van de partner met het platform. Welke praktijkvoorbeelden kunnen ze laten zien? Vraag case studies op en kijk naar de scope van de implementatie. Zo krijg je een idee van het expertiseniveau en op welke specifieke gebieden degene ervaringen heeft. Zoek iemand met veel ervaring in oplossingen die lijken op wat je zelf zoekt.

Technisch advies en strategische blik

Ga op zoek naar iemand die niet klakkeloos overneemt wat je vraagt, maar die vragen stelt over je doelgroep, producten en diensten en bedrijfsdoelstellingen. Het gaat namelijk niet alleen om een technische implementatie, maar om een complete digitale transformatie. Een goede implementatiepartner denkt mee over de totaalaanpak. Naast goed technisch advies, is het belangrijk dat de partner kijk heeft op de customer journey van je klanten, de contentstrategie en andere strategische ijkpunten om je merkbelofte stevig neer te kunnen zetten.

Implementatiepartners kennen de nieuwste features van het platform. Zo kunnen ze klanten aan de hand nemen en aanbevelingen doen over hoe ze hun platform kunnen uitbouwen of bijwerken om het best aan te sluiten bij hun bedrijfsprocessen. Ze kennen daarnaast de nieuwste software-updates en kunnen je wegwijs maken in de nuances tussen nieuwe softwareversies.

Ervaring met legacy-CMS

De integratie- en migratie-ervaring van de specialist speelt daarnaast ook een rol in de keuze. De partner moet uiteraard bekend zijn met alle tools en technologieën in je bedrijfsprocessen. Een CMS-project is nooit een geïsoleerd project en zal altijd andere systemen raken, zoals CRM’s, e-commerce-systemen en andere informatiesystemen. Een specialist moet het nodige inzicht hebben om deze systemen te integreren en aanvullende oplossingen te bouwen. Wie migreert vanuit een ander CMS, doet er goed aan te informeren naar de ervaring met legacy-CMS.

Werken aan autonomie

Als laatste is het belangrijk dat het interne IT-team betrokken wordt bij implementatie. Vraag of de specialist ondersteuning of trainingen biedt, zodat updates straks weer in eigen beheer kunnen. Een goede partner helpt zo niet alleen met de implementatie, maar stelt je team ook in staat om het platform uiteindelijk weer zelf te beheren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond