-

Hybrid headless CMS combineert het beste van twee werelden 

Headless CMS is geen nieuw concept, maar wel steeds relevanter voor ondernemers, marketeers en developers. Met steeds meer IoT-devices is een regulier CMS-systeem in de toekomst onvoldoende voor bedrijven, hun content en de digitale ervaring die ze willen bieden. 

Het Duitse onderzoekbureau Statista voorziet dat er in 2020 zo’n 30 miljard IoT-devices operationeel zijn. In 2025 zal dat aantal meer dan verdubbeld zijn. Denk daarbij aan smart speakers, sensoren, beacon-technologie, digitale bewegwijzering, VR-headsets en nog veel meer. ‘Traditionele’ CMS-systemen zijn daar niet op berekend, maar als logisch opvolger biedt hybrid headless CMS de oplossing.

Wat is headless CMS

Met een headless CMS-systeem kan een bedrijf content zonder enige belemmering publiceren op elk mogelijk apparaat of kanaal. Traditionele CMS-systemen als WordPress of Drupal dwingen hun gebruikers om content te publiceren en deze te delen via templates die ontworpen zijn voor gebruik in webbrowsers. Hoewel je tegenwoordig met WordPress ook je content op nieuwere kanalen als smart speakers kan delen, mogen we wel stellen dat die ‘oude’ CMS-systemen daar eigenlijk niet voor gemaakt zijn.  

Een headless CMS-systeem is dat wel. Deze nieuwere systemen leggen gebruikers geen vaste templates of thema’s op (ook wel ‘heads’ of front-end delivery layers genoemd). In plaats daarvan worden API’s gebruikt om content zonder template te kunnen versturen naar elk mogelijk apparaat. Van smartwatch tot VR-headset en alles wat daar nog tussen zit. Front-end developers kunnen templates maken voor elk denkbaar apparaat, waardoor bedrijven met content een omnichannel-beleving kunnen bieden.

Voor- en nadelen van headless CMS

Met een headless CMS-systeem kun je gemakkelijk nieuwe kanelen of devices toevoegen aan je omnichannel-beleving. Marketeers hoeven content daarbij nog maar één keer te produceren. De content kan dus sneller gepubliceerd worden. Het systeem is bovendien veiliger, omdat er een Content Delivery Network (CDN) gebruikt wordt. Dat maakt de kans op een DDOS-aanval kleiner. Tot slot werken de API’s ook de andere kant op: je kunt niet alleen communiceren naar je kanalen, maar ook andersom. Zo kun je data verzamelen van al je kanalen en touchpoints en deze weer gebruiken voor personalisatie of andere marketingdoeleinden. 

Het nadeel van een headless-systeem is dat het systeem minder handig is voor marketeers. Omdat er geen WYSIWYG-editing of previews mogelijk zijn, is het voor marketeers misschien niet afdoende om alleen een headless-systeem te gebruiken. Zij hebben ook andere marketingtechnologie-tools en -features nodig om toch gebruiksvriendelijk te werken. Dat kan extra kosten met zich meebrengen. 

Wat is een hybrid headless CMS? 

Een hybrid headless CMS combineert het beste van twee werelden. Het biedt dezelfde gebruikerservaring als een traditioneel systeem, maar heeft de technologie van een headless systeem. Content kan nog steeds worden gemaakt en gedeeld op alle soorten devices. Maar het systeem stelt marketeers daarnaast in staat al hun gebruiksvriendelijke contenttools te gebruiken die ze gewend zijn. En omdat de marketeers in een hybride omgeving beter uitgerust zijn om content te delen, hebben ze minder ondersteuning nodig van developers. Hierdoor kunnen zij zich waar richten op hun eigenlijke taak: innoveren. 

Een nadeel van een hybrid headless-systeem kan zijn dat je als bedrijf afhankelijk wordt van één leverancier voor alle apps en tools. Om zo’n vendor lock-in te voorkomen, kun je kiezen voor een open source hybrid headless CMS. 

‘Going headless’ was nog nooit zo gemakkelijk 

Een hybrid headless CMS combineert alle voordelen van headless content delivery met de functionaliteit van een traditioneel CMS. Dat is niet alleen fijn voor marketeers en developers, maar ook voor de eindgebruiker die een multichannel en -device ervaring wil. 

Als je de beslissing moet maken of je zo’n headless systeem wilt implementeren in je bedrijf, zorg dan dat je ook jouw eigen wensen meeneemt in het besluit. Misschien zoek je het liefst naar open source, wil je het integreren met je e-commerce-systeem of bied je liever een gepersonaliseerde in-store ervaring. Kijk altijd eerst naar je bedrijfsdoelen en stem de technologie die je gebruikt daarop af. Dan zijn jij en het bedrijf waar je werkt klaar voor de komende IoT-revolutie.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond