-

De volgende generatie CMS: som der delen

Het web verandert en daarmee is er ook een heel nieuwe rol voor content management systemen, software waarmee we content aan websites kunnen toevoegen. Een derde golf van CMS software belooft nieuwe mogelijkheden, schrijft David Hillis van Ingeniux.

De eerste generatie CMS of breder geformuleerd DCM (Digital Content Management) zou je eigenlijk kunnen omschrijven als brochureware. Bedrijven concentreerden zich grotendeels op de presentatie van producten, van interactie met klanten was geen sprake.

De tweede generatie DCM ging meer richting ervaringsmanagement oftewel WEM. Het CMS was eigenlijk de website, met diverse koppelingen naar backend systemen. De functionaliteit was beschikbaar via modules voor analytics, sociale media en personalisatie. Mobiel werd ook belangrijker, net als e-mailmarketing.

De complexiteit nam daardoor echter ook toe en daarmee ook de frustratie. Upgrades waren duur en tijdrovend en een universele ervaring via meerdere kanalen kon maar moeilijk worden geboden.

De derde generatie DCM moet veel van de frustratie wegnemen. Bedrijven willen flexibele oplossingen voor uiteenlopende kanalen, of dat nu de desktop is of slimme horloges. Een CMS is er niet alleen maar meer voor de desktop. Je wilt ook content kunnen aanbieden in pakweg een bankiersapp.

Het vergt ook een nieuwe insteek van bedrijven: die zullen vooraf nog meer de klantreis moeten kunnen bepalen en gebruikersprofielen moeten kunnen hanteren om de juiste content bij de juiste consument af te leveren. En die klantreis eindigt niet bij een aankoop in het geval van een webwinkel. Je wil een duurzame relatie met klanten, waarvoor een grotere hoeveelheid oplossingen moet worden ingezet. CRM, CMS en ERP software zullen nauwer op elkaar moeten worden afgestemd.

Een flexibel CMS scheidt content ook van de eigenlijke presentatie. Die veel meer afhankelijk wordt van tags en metadata om profielen en apparaten te herkennen. Technieken als NoSQL, JSON en XML gaan bij deze ontwikkeling een belangrijke rol spelen. Bedrijven doen er verstandig aan om te investeren in de toekomst, inclusief oplossingen die zij wellicht pas later nodig hebben.

Deel dit bericht

6 Reacties

Ate

Leuk om te lezen dat wij met Snakeware CMS als sinds vele jaren ‘het volgende generatie CMS’ in huis hebben en voor steeds meer opdrachtgevers toepassen. Het artikel leest alsof het standaard bij ieder CMS al lang zo zou moeten zijn en niet dat dit vanaf nu of morgen gaat gebeuren? Lopen wij met ons vanuit Friesland ontwikkelde CMS nu zo voorop of….. groet, Ate van der Meer

Zoo

@Ate De belangrijkste CMS systemen van tegenwoordig maken al veelvuldig gebruik van Web Services, JSON/XML output, responsieve weergave en OOP standaarden. Kortom dat het artikel volgens jou impliceert dat het al een standaard is, klopt ook wel degelijk.
In welk opzicht loopt jullie “in Friesland ontwikkelde” .NET CMS zo voorop?

ate

Wij lopen voorop in het feit dat wij een intuïtief online dashboard bieden waarmee redacties en eindgebruikers op eenvoudige wijze alle kanalen met een digitale component (web, app, digital signage, social, shop, print, proximity etc) kunnen beheren. Dit op basis van een open systeem, dat via REST, Api’s, opensource componenten en de nieuwste frontend technieken zoals progressive web, serviceworker en een sterk aangepaste versie van bootstrap (die wij Snakestrap noemen) een universele ervaring via meerdere kanalen bieden.

Zoo

@ Ate, excuus bij voorbaat dat ik de discussie aanga, maar de allereerste reactie komt toch wat als veredelde sluikreclame over. Vandaar dat ik het graag verdedig, niks persoonlijks.

Aangehaalde punten zijn inderdaad belangrijke componenten, maar deze zijn dus ook allang doorgevoerd bij de grote opensource CMS partijen.

*intuïtief dashboard = niet onderscheidend, maar gewoon de standaard anno 2016
*REST, API’s = Allemaal netjes voorzien via Web Services met RESTful / SOAP
*Open source componenten, open systeem = is dat niet exact wat WordPress, Drupal 8, Concrete5, keystoneJS (etc) allemaal gemeen hebben?

Het onderscheidende punt wat overblijft is de ontwikkelde Progressive Web Apps van Google wat jullie hebben ingevoerd (inherent met z’n serviceworkers en aangepaste responsieve temp) in jullie CMS. Mooie stap, credits. Aan de andere kant zou je dat ook mogen verwachten; dat er een onderscheidende factor is van een commerciële betaalde CMS oplossing richting de klant.

Ate

@zoo ik ben het helemaal met je eens. Ik zoek geen confrontatie en hoef niet via Emerce aan sluik reclame te doen daar hebben wij andere kanalen voor. Ik zie alleen een bevestiging dat wij de goede dingen aan het doen zijn 🙂

Zoo

@Ate Dat zal ik niet durven ontkennen, keep up the good work!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond