-

In enkele stappen het CMS aan Instant Articles gekoppeld

Dit voorjaar maakte Facebook de zogenaamde Instant Articles voor iedereen beschikbaar. Nadat eerder bedrijven als Buzzfeed en The New York Times al mochten proeven aan dit nieuwe format voor artikelen, kan nu iedere uitgever of site aan de slag. Menig CMS is er al op voorbereid. De stap om ermee te starten is dus klein.

Instant Articles is ontwikkeld om de laadtijden van webpagina’s – en in het bijzonder artikelen – op mobiele apparaten te verkorten. Dat doet Facebook door (andermans) content integraal in de eigen app op te nemen en onnodige scripts en opmaak te verwijderen. De bezoeker is zogezegd verzekerd van een standaard in experience, en hoeft Facebook niet meer te verlaten. Uitgevers verdienen geld door zelf advertenties te tonen in hun content of Facebook hiervoor te laten zorgen.

Het lange testen heeft volgens het bedrijf zelf tot goede resultaten geleid: artikelen in het Instant Articles-formaat krijgen 20 procent meer kliks dan andere artikelen in de nieuwsfeed. Eenmaal aangeklikt is de kans dat men het artikel voor het lezen weer sluit 70 procent kleiner. De stukken worden verder 30 procent meer gedeeld dan ‘gewone’ content.

Tot zover de theorie. Hoe breng je, je eigen CMS in contact met Instant Articles en geef je content op de juiste wijze door? Daarvoor zijn drie methoden. Allereerst via een RSS feed of via de Instant Articles API. Het belangrijkste verschil tussen de twee methoden is dat de API je de artikelen in een eigen CMS laat beheren. De RSS feed haalt zelf enkele keren per uur content op, de stukken belanden in het bijbehorende dashboard.

De makkelijkste optie is om het CMS met Facebook te integreren. Na de grote vraag hiernaar heeft Facebook samenwerking gezocht met de ontwikkelaars achter onder meer WordPress en Drupal. Voor deze content management systemen zijn plugins beschikbaar. Blogs van het platform Medium worden overigens al automatisch in het juiste formaat gepubliceerd. Zet verder de volgende stappen om de content door te plaatsen.

Meld je aan: aanmelden kan via instantarticles.fb.com. Na registratie klik je aan op welke Facebookpagina de artikelen worden geactiveerd. Een eigen pagina en bijbehorende beheerrechten zijn dus nodig. Eenmaal geactiveerd vraagt Facebook om een URL te claimen. Dit is mogelijk door een meta-tag toe te voegen aan de head-sectie in de broncode van de site.

Artikelen ophalen: geef via ‘Production RSS Feed’ (of ‘Development RSS Feed’ om als testomgeving te gebruiken) een feed op om de content mee op te halen. Is één van bijbehorende plugins geïnstalleerd dan maakt het CMS zelf een speciale feed aan. Gebruik dan deze URL.

Schermafbeelding 2016-06-14 om 12.35.18

Pas de vormgeving aan: onder ‘Styles’ is de vormgeving van de content aan te passen. Zo kan er een ‘identiteit’ worden geactiveerd en is de typografie – weliswaar beperkt – aan te passen.

Schermafbeelding 2016-06-14 om 12.39.08

Activeer reclame: met ‘Audience Network’ kunnen advertenties worden toegevoegd aan iedere publicatie. De opbrengsten zijn volledig voor de uitgever. Maak je gebruik van Facebooks advertentienetwerk dan houdt het bedrijf 30 procent in op de opbrengsten. Reclame komt in de vorm van videoadvertenties, geanimeerdere ads of banners.

Belangrijk om te weten is dat niet ieder artikel automatisch wordt doorgeplaatst als Instant Article. Het Instant Articles dashboard geeft in de ‘library’ een overzicht van de in het CMS geplaatste posts. Het is aan de uitgever om te bepalen welke artikelen volledig op Facebook belanden en welke niet. Plaats bijvoorbeeld alleen oudere artikelen uit het CMS door om mensen voor het eerst in contact te brengen met het medium of blog. Er wordt aangeraden vooral te experimenteren in strategie.

Afbeelding: voorbeeld van een ‘library’

instant-articles-library

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond